مراودات تجاری در بازارچه های مرزی خراسان جنوبی قدمتی دیرینه دارد و در برخی موارد به بیش از 500 سال هم می رسد اما با وجود این مزیت و ظرفیت جغرافیایی، بازارچه های مرزی به عنوان قلب اقتصاد و توسعه تجارت در این منطقه همواره بیمارگونه تپیده است.
مراودات تجاری در این بازارچه ها گاهی اوج گرفته و مواقعی هم چندین سال تعطیل بوده به طوری که جدای از همه تعارفات ضربه سنگینی به سرمایه گذاران و مردم بومی و مرزی منطقه وارد کرده است.
سال هاست مرز و پایداری اقتصاد آن به عنوان یک زیرساخت مهم در خراسان جنوبی بین دولتمردان و نمایندگان مردم در مجلس شوورای الامی مطرح است و مباحثی همچون راه آهن و توسعه خط های پروازی در کنار دیگر ظرفیت ها مطرح می شود.
به نظر می رسد تا مرز در خراسان جنوبی تقویت نشود تامین دیگر زیرساخت ها مانند 'نوش دارو بعد مرگ سهراب' خواهد بود زیرا اگر خط های پروازی را هم بتوانیم توسعه دهیم تا مسافری نباشد پروازی صورت نخواهد گرفت.
ریل و راه آهن از دیگر نیازمندی هایی است که سال ها نمایندگان در صحن علنی مجلس اهمیت وجودی آن را در این خطه از مرز و بوم تاکید می کنند اما اگر تمرکز بیشتر به سمت پویایی مرز باشد آن وقت دیگر نمایندگان هم برای تسهیل حمل و نقل تجاری، خواستار این مهم می شوند.
چندی است که اقدامات بسیار خوبی در زمینه بازگشایی بازارچه های مرزی خراسان جنوبی صورت گرفته و به بارقه ای از امید برای مرز نشینان منطقه تبدیل شده است اما به یقین بدون تدوین سند راهبردی و شناخت دقیق از چگونگی توسعه تجارت و تامین زیرساخت های موجود شاهد شکوفایی و پویایی ظرفیت ها نخواهیم بود.
بدون شک یکی از مهمترین راهکارهای توسعه همه جانبه مرز تامین اعتماد سرمایه گذاری طرفین و حمایت از سرمایه گذاران است، با تحقق این مهم و پویایی مرز چرخ توسعه و تامین زیرساخت های ضروری استان به عنوان یک خواسته عمومی مورد توجه قرار می گیرد و دولت و مجلس یکصدا به دنبال تقویت این ظرفیت خواهند بود.
استان مرزی خراسان جنوبی با 11 شهرستان دارای چهار بازارچه مرزی در شهرستان های سربیشه، درمیان، نهبندان و زیرکوه است.
*خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.