به گزارش ایرنا محمد دهقانی فیروزآبادی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته سلامت (یکم تا هفتم اردیبهشت) افزود: اکنون 2 دستگاه ام آر آی در مرکز استان وجود دارد که نسبت به جمعیت استان استاندارد است.
وی بیان کرد: صف های انتظار ام آر آی در استان به دلیل درخواست های مردمی و بی توجهی برخی پزشکان به این موضوع است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار داشت: نیاز واقعی به ام آر آی را زمانی می توان مشخص کرد که از بیمه استفاده نشود اما به دلیل اینکه بیمه هزینه های آن را قبول می کند مردم و بیماران تمایل زیادی به انجام ام آر آی دارند.
وی در ادامه عنوان کرد: شعار امسال هفته سلامت « مراقبت های بهداشتی اولیه راهی به سوی پوشش همگانی سلامت» نامگذاری شده است.
دهقانی یادآور شد: نیمی از جمعیت جهان به خدمات بهداشتی مورد نیاز دسترسی ندارد همچنین 100 میلیون نفر در جهان به دلیل هزینه های سنگین پزشکی دچار فقر شدید می شوند.
وی یادآور شد: بهداشت و سلامت یکی از اصلی ترین نیازهای ضروری بشر است که اگر دچار خدشه شود همه ابعاد وجودی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تاکید بر لزوم تغییر نگاه درمان محور مردم به سمت بهداشت گفت: هنوز با اتفاقاتی که افتاده مردم، مدیران سیاستمداران و سایر افراد جامعه در عمل بهداشت را مقدم بر درمان نمی دانند و درمان محور هستند که این موضوع آسیب های جدی به دنبال خواهد داشت.
وی تاکید کرد: مردم بایستی بدانند برای تامین سلامت بایستی به مراقبت های بهداشتی اولیه توجه کنند از طرفی باید بدانند مراقبت های بهداشتی اولیه نیازهای درمانی را تامین می کند.
دهقانی اظهار داشت: خدمات بهداشتی اولیه مقرون به صرفه تر است و به صورت عادلانه می توان در خدمت عموم جامعه گذاشت.
وی از فراهم شدن چرخه بهداشتی کامل در خراسان جنوبی خبر داد و عنوان کرد: اکنون مشکل ما مراجعه مردم به مراکز بهداشتی در شهرهاست که باید انجام شود و مردم پرونده بهداشتی خود را ثبت کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند یادآور شد: اهمیت پوشش همگانی سلامت پایه و اساسی برای ایجاد نظام مراقبتی کامل در حوزه بهداشت است تا در جهت تامین فرد و خانواده بتوان برنامه ریزی های کوتاه مدت و میان مدت انجام داد.
وی آموزش در حوزه بهداشت و درمان را بسیار مهم دانست و گفت: پرسنل حوزه بهداشت و درمان وظیفه دارند آموزش های لازم را به مردم ارایه دهند.
دهقانی از مردم به ویژه شهرهای با جمعیت زیر 20 هزار نفر خواست به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه و پرونده سلامت خود را تکمیل کنند و از خدمات نیمه رایگان بهره مند شوند.
وی در ادامه به مداخله برخی از افراد تحت عنوان طب سنتی یا طب ایرانی در استان اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی از افراد فاقد صلاحیت در حیطه پزشکی بدون مجوز وارد بحث درمان طب سنتی شده اند و عملا رفتاری غیر قانونی را در پیش گرفته اند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با بیان اینکه اکنون در مرکز استان تنها 2 نفر مجوز فعالیت در حوزه طب سنتی دارند اظهار داشت: باید مراجع قضایی با این گونه افراد که از طب سنتی سوء استفاده می کنند برخورد قاطع داشته باشد چرا که تهدیدی جدی برای سلامت مردم محسوب می شوند.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.