گزارش جی پلاس/ دستاورد پزشکی جدید:

تشخیص پارکینسون در مراحل اولیه با اسکن چشم

محققان در جدیدترین یافته‌های خود توانستند با یک اسکن ساده چشم، بیماری پارکینسون را در مراحل اولیه تشخیص دهند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی‌پلاس، تشخیص بیماری پارکینسون به ویژه در مراحل اولیه یکی از چالش‌هایی است که پزشکان همچنان با آن مواجه هستند. معمولا آزمایش‌های عصبی پیچیده زمانی می‌توانند مؤثر باشند و بیماری را شناسایی کنند که علائم بیماری در فرد آغاز شده باشد اما برای موفقیت‌آمیز روش‌های درمانی، تشخیص آن در مراحل آغازین اهمیت بسیاری دارد.

محققان در مطالعات جدید خود اعلام کرده‌اند که بین نازک شدن شبکیه و شروع بیماری پارکینسون ارتباط تنگاتنگی وجود دارد و در نتیجه با انجام یک اسکن ساده از چشم، می‌توان قبل از بروز علائم پارکینسون، این بیماری را در همان مراحل ابتدایی تشخیص دهند و سریع راهکارهای درمانی را آغاز کنند.

روش‌هایی چون آزمایش خون، تست بو کشیدن و تجزیه و تحلیل اشک چشم، روش‌هایی هستند تا محققان بتوانند در مراحل اول و پیش از شروع علائم حرکتی، بیماری را تشخیص دهند. با وجود این گروهی از محققان کره جنوبی معتقدند که چشم‌ها می‌توانند نشانه‌ای بارز برای شروع بیماری به شمار روند.

تحقیقات جدید بیانگر آن هستند که از دست دادن سلول‌های مغزی تولیدکننده دوپامین که ویژگی اصلی بیماری پارکینسون به شمار می‌رود، با نازک شدن تدریجی سلول‌های عصبی در لایه‌های داخلی شبکیه در ارتباط است. اسکن‌های چشمی که با رزولوشن بالا از تمام شرکت‌کنندگان در این آزمایش و مبتلایان به بیماری پارکینسون گرفته شد، نشان داد که به طور متوسط این افراد در مقایسه با افراد سالم لایه‌های شبکیه‌ای نازک‌تری دارند. میزان نازکی شبکیه نیز به طور مستقیم با شدت بیماری در ارتباط مستقیم قرار دارد.

محققان در این مطالعات از تصویربرداری PET برای اندازه‌گیری چگالی سلول‌های تولیدکننده دوپامین در مغز برخی از مبتلایان به پارکینسون استفاده کردند و باز هم به این نتیجه رسیدند که نازک شدگی شبکیه به طور مؤثری با کاهش سلول‌های مغزی مرتبط است.

مرگ سلول‌های چشمی جزء مواردی هستند که با مشاهده آن در اسکن‌های گرفته شده از چشم می‌توان به شناسایی زودهنگام بیماری پارکینسون و نیز آلزایمر به شمار می‌رود.

دیدگاه تان را بنویسید