کوله برها تحریم های ایران را دور می زنند؟

نماینده مردم پیرانشهر و سردشت در مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکا با خروج یک جانبه از برجام سعی دارد ورود برخی از کالاها را به داخل کشور محدود کند و معابر کوله بری بهترین راه برای دور زدن تحریم هاست.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس؛ رسول خضری افزود: آمریکا فشارهایی را به کشور عراق وارد کرده است تا مبادلات تجاری خود با ایران را از مبادی رسمی کاهش دهد و استفاده از مبادی غیررسمی می تواند در این شرایط مفید باشد.

وی بیان کرد: با وجود اظهار نظر نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه این کشور به بخشی از تحریم های آمریکا پایبند خواهد بود، حکومت اقلیم کردستان عراق همواره بر توسعه روابط تجاری با ایران تاکید داشته است و در آخرین اظهار، مقامات این اقلیم گفته اند که به تحریم های آمریکا علیه ایران نخواهند پیوست و روابط تجاری خود را با ایران توسعه خواهند بخشید.

وی با تاکید بر اینکه مبادی رسمی در اختیار حکومت مرکزی عراق است، افزود: امکان آن وجود دارد که دولت عراق مبادلات تجاری را از طریق مبادی رسمی محدود کند اما معابر کوله بری غیررسمی زیر نظر حکومت محلی اقلیم کردستان اداره می شود و می توان با فعال سازی دوباره این معابر تحریم ها را دور زد.

خضری با اشاره به اینکه معابر کوله بری در سال گذشته مسدود شد و از خرداد سال جاری نیز فعالیت در شهرهای مرزی پیرانشهر و سردشت در آذربایجان غربی با کارت های الکترونیک مرزنشینی در حال انجام است، افزود: با وجود تلاش دولت برای ساماندهی آن، این طرح در حال حاضر جوابگوی نیاز مردم مرزنشین نیست.

این نماینده مجلس افزود: حکومت محلی اقلیم کردستان نیز از توسعه معابر غیررسمی کوله بری حمایت می کند و در سفر اخیر هیات تجاری ایران با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت که در اربیل برگزار شد، طرف عراقی از توسعه معابر کوله بری استقبال کرد.

وی ادامه داد: اکنون نیز حکومت محلی اقلیم کردستان در راستای همان تعهدات اقدام به آسفالت مسیر مربوطه کرده است تا مرزنشینان بتوانند محموله های مذکور را با چرخ دستی به جای کوله بری حمل کنند که این موضوع حسن نیت این اقلیم در قبال ایران و بی توجهی به تحریم های آمریکا را نشان می دهد.

دیدگاه تان را بنویسید