عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت و گو با جی پلاس؛

منصوری: راه نجات در برخورد با زلزله های قوی وجود دارد/ مردم هنگام خرید خانه به آیین نامه 2800 دقت کنند

عضو هیات علمی دانشگاه تهران و رئیس پژوهشکده نظر؛ وقوع زمین لرزه های افقی را خطرناکتر از زلزله‌های عمودی و موجی برشمرد و گفت: معمولا تمام زمین لرزه های افقی قوی با عمق کم پیش لرزه دارند و فقط باید از خانه ها خارج شد.

لینک کوتاه کپی شد

دکتر امیر منصوری در گفت و گو با خبرنگار جامعه جی پلاس؛ با اشاره به رابطه‌ای که بین عمق بروز زلزله در درون زمین و انرژی آزاد شده ناشی از زلزله در سطح زمین، اظهار کرد: هر چقدر زمین لرزه در اعماق بیشتر رخ دهد، انرژی رسیده به سطح زمین کمتر است و در نتیجه خطر ناشی از بروز آن و خسارات ایجاد شده نیز کمتر خواهد بود و هر چه عمق زلزله‌ها کمتر و کانون آن به سطح زمین نزدیکتر باشد خطرات بیشتری مردم را تهدید خواهد کرد زیرا در زلزله‌های کم‌عمق معمولا شدت تکان‌ها به سرعت از مرکز زلزله کاهش می‌یابد و خرابی های بیشتری  بوجود می آید.

 

راه نجات در برخورد با زلزله های قوی وجود دارد

 

این کارشناس معماری و برنامه ریزی شهری در خصوص اقدامات ایمنی بخش در هنگام بروز زلزله تصریح کرد: این توصیه ها غالبا وقتی شدت و قدرت زلزله پایین است کاربرد دارد و در هنگام بروز اینگونه زلزله‌ها  می‌توان در راه پله‌ها و کنار ستون‌ها و یا زیر میز پناه برد اما قدر مسلم همه ما می دانیم که در برابر یک زلزله قوی، زیر میز رفتن چاره کار نیست و میزهای چوبی قادر به تحمل بار ناشی از فرو ریختن سقف های بتنی و غیره نیستند.

 

به اعتقاد او وقوع زلزله های بزرگ همیشه با پیس لرزه های کوچک و مکرر توام است؛ بنابراین باید از این  فرصت‌ها استفاده کرد و از منزل خارج شد.

 

40 درصد از خانه های تهران پیش از آیین نامه 2800 ساخته شده اند

رئیس پژوهشکده نظر با بیان اینکه توجه به ایمنی خانه و میزان مقاومت آن در برابر  زلزله باید به یکی از دغدغه های اصلی مردم به ویژه در شهر تهران تبدیل شود، بر رعایت مواد آیین نامه 2800  تاکید کرد و به جی پلاس گفت: این آیین نامه از دهه 60 تاکنون تدوین شده و بارها بازنگری شده است و اگر در ساخت خانه از این اصول پیروی شده باشد، جای نگرانی نیست. 40 درصد از خانه های موجود در شهر تهران تا پیش از تدوین آیین نامه استاندارد 2800 ساخته شده اند و 60 درصد نیز پس از این دوران؛ اما به طور حتم بسیاری از ساختمان‌ها برای کاهش هزینه ساخت از اصول این آیین نامه پیروی نکرده اند و همینطور بسیاری از ادارات و مدارس در سراسر تهران وجود دارند که ایمن نیستند.

منصوری تصریح کرد: بر اساس قانون، سازندگان موظفند مقررات ملی و کنترل ساختمان و آیین نامه 2800 که موضوع آن طراحی مناسب ساختمان‌ها برای ایمنی در برابر زلزله است را رعایت کنند و باید ناظران ساختمانی بر اجرای مقررات نظارت مناسبی داشته باشند.

 

** مردم هنگام خرید خانه به رعایت آیین نامه 2800 دقت کنند

این کارشناس معماری و برنامه ریزی شهری با بیان اینکه در حال حاضر ساختمان‌های شهرک اکباتان و برخی سازه های متعلق به ارتش از مقاومت مطلوبی برخوردارند و در صورت وقوع زلزله خسارت چندانی نخواهند دید به جی پلاس گفت: اما متاسفانه بسیاری از ساختمان ها در تهران توان رویارویی با زلزله را ندارند و مردم بهتر است در شهری مانند تهران برای خرید خانه حتما به رعایت مواد قانونی آیین نامه 2800 دقت کنند.

او با استناد به نتایج تحقیق آژانس همکاری های بین المللی "جایکا" درباره گسل های تهران توضیح داد: نتایج این تحقیقات نشان داده که بیش از 50درصد ساختمان های شهر تهران در برابر زلزله مقاوم نیستند و قطعا در صورت یک زلزله با عمق کم و شدید فرو خواهند ریخت.

دیدگاه تان را بنویسید