گزارش جی پلاس از وضعیت تیم ملی ایران در آستانه بازی با کره جنوبی؛

یوز جوان و کم تجربه در مقابل جنگجویان تائه گوک!

کارلوس کی روش برای دیدار تیمش برابر کره جنوبی، با کنار زدن چند بازیکن با تجربه، سه بازیکن جدید را به تیمش دعوت کرد تا این تیم بیش از پیش جوان تر و کم تجربه تر شود. او در شرایط فعلی تیمی را در اختیار دارد که روی هم رفته حدود 21 بازی ملی را انجام داده اند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ تیم ملی فوتبال ایران در نهمین دیدار از مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 روسیه از ساعت 16:30 به وقت تهران، در سئول میهمان کره جنوبی خواهد بود. کره ای ها برای این بازی ورزشگاه معروف جام جهانی سئول را در نظر گرفته اند و با افزایش ظرفیت ورزشگاه و رایگان کردن تماشای بازی، به اضافه پرداخت حقوق به کسانی که در ورزشگاه حضور دارند، قصد شکست ایران را دارند. 

با وجود شرایط متفاوت دو تیم که یکی (ایران) به جام جهانی صعود کرده و دغدغه ای از این بابت ندارد و دیگری (کره جنوبی) در گیر و دار صعود است، هر دو تیم به دنبال پیروزی هستند.

چهار سال قبل، زمانی که جای دو تیم برعکس بود، کره به جام جهانی رفته بود و ایران به دنبال مجوز صعود بود. قبل از بازی سرمربی کره عنوان کرد که از ایران بیشتر از ازبکستان بدش می آید اما همین اظهارنظر، بهانه ای برای شکست کره جنوبی شد.

با وجود گذشت چهار سال هنوز کسی آن جملات را فراموش نکرده و بدون شک کی روش بی میل نیست مانع از صعود کره جنوبی به جام جهانی هم شود و یک بار دیگر پاسخ صحبت نسنجیده سرمربی سابق کره جنوبی را بدهد.

کارلوس کی روش برای این دیدار فهرست 24 نفره ای اعلام کرده که نام سه بازیکن جدید هم دیده می شود. او در گفت و گو با خبرنگاران کره ای گفته بود که علاوه بر پیروزی به دنبال آماده ساز و استفاده از نفرات جدید در ترکیب تیم ملی هم است.

نگاهی به نام بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی نشان می دهد، فقط احسان حاج صفی و سید جلال حسینی و کریم انصاری فرد قبل از حضور کی روش در تیم ملی حضور داشته اند و اکثر بازیکنان که عمدتا جوان هم هستند، در دوره کی روش به تیم ملی دعوت شدند.

عمده تغییرات تیم ملی مربوط به بعد از جام ملت های آسیا 2015 است و به همین دلیل ایران تیمی جوان و در عین حال کم تجربه حساب می شود چرا که در ترکیب فعلی تنها دو بازیکن بیشتر از 50 بازی ملی برای تیم ملی انجام داده اند و همچنین تنها پنج بازیکن در بیش از 30 بازی ملی به میدان رفته اند.

در فهرست کنونی، سه بازیکن بدون بازی ملی، چهار بازیکن با یک بازی ملی، هفت بازیکن زیر 10 بازی ملی و پنج بازیکن هم بالای 30 بازی ملی در ترکیب تیم ملی حضور دارند.

در این فهرست میانگین بازی ملی انجام شده توسط بازیکنان عدد 21.875 را نشان می دهد. میانگین سنی بازیکنان هم 25.45 سال است که در عین جوانی، کم تجربگی هم مشهود است.

میانگین بازی ملی کم اصلی ترین دغدغه کی روش در راه آماده سازی تیمش است. او بارها تاکید کرده که این تیم با انجام بازی های دوستانه زیاد می تواند تجربیاتی را به دست بیاورد که با چندین جلسه تمرین هم حاصل نمی شود.

دروازه بان ها

علی‌رضا بیرانوند (24 سال – 11 بازی ملی)

حامد لک (26 سال – یک بازی ملی)

علی‌رضا حقیقی (29 سال – 23 بازی ملی)

مدافعان

وریا غفوری (29 سال – 15 بازی ملی)

روزبه چشمی (24 سال – بدون بازی ملی)

سیدجلال حسینی (35 سال – 106 بازی ملی)

محمد انصاری (25 سال – یک بازی ملی)

سعید آقایی (22 سال – یک بازی ملی)

رامین رضاییان (27 سال – 16 بازی ملی)

مرتضی پورعلی گنجی (25 سال – 18 بازی ملی)

میلاد محمدی (23 سال – 10 بازی ملی)

هافبک‌ها

امید نورافکن (20 سال – بدون بازی ملی)

سعید عزت اللهی (20 سال –  18 بازی ملی)

احسان حاج صفی (27 سال – 82 بازی ملی)

سامان قدوس  (23 سال – بدون بازی ملی)

علی کریمی (23 سال – یک بازی ملی)

اشکان دژاگه (31 سال – 37 بازی ملی)

مهاجمان

مهدی ترابی (22 سال – 12 بازی ملی)

وحید امیری (29 سال – 23 بازی ملی)

مهدی طارمی (25 سال – 18 بازی ملی)

علی‌رضا جهانبخش (24 سال – 28 بازی ملی)

رضا قوچان‌نژاد (29 سال – 35 بازی ملی)

کریم انصاری‌فرد (27 سال – 53 بازی ملی)

سردار آزمون (22 سال – 24 بازی ملی)

کارلوس کی روش

به گزارش جی پلاس؛ در سوی مقابل کره ای ها از نظر سنی حدود دو سال از تیم ایران پیرتر هستند و مسن ترین بازیکن این تیم 38 ساله است. میانگین سنی کره ای ها 27.26 سال است. با وجود اینکه آنها چندین بازیکن با بیش از 30 بازی ملی در ترکیب تیم خود دارند، میانگین بازی ملی این تیم 24.92 مسابقه است.

در ترکیب کره جنوبی، 11 بازیکن با بیش از 30 بازی ملی دیده می شود. همچنین هفت بازیکن این تیم هم کمتر از 10 بازی ملی انجام داده اند.

با توجه به شرایط فعلی، یازده نفر اصلی کره بسیار با تجربه هستند اما روی نیمکت بازیکنانی را دارند که کمتر برای تیمشان به میدان رفتند.

**اولین صعود ازبکستان یا نهمین صعود کره جنوبی

به گزارش جی پلاس؛ جام جهانی 2018، پنجمین حضور ایران در جام جهانی خواهد بود. ایران پیش از این در جام های جهانی 1978، 1998، 2006 و 2014 حضور داشته است. در سوی مقابل کره جنوبی 9 بار به جام جهانی صعود کرده که هشت بار آن به صورت متوالی بوده است. در بین دیگر تیم های این گروه، چین یک بار در سال 2002 به جام جهانی رفته که این بار هم امیدی به صعود ندارد. ازبکستان، سوریه و قطر  هیچ گاه در این مسابقات حضور نداشته اند. قطر در سال 2022 به دلیل میزبانی در جام جهانی نخستین، حضور خود را تجربه خواهد کرد. ازبکستان در دوره گذشته، به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به کره جنوبی از صعود جا ماند آن هم با یک گل کمتر!

**حفظ رکورد ها، هدف تیم ملی

تیم ملی در حال حاضر چندین رکورد در اختیار داشته و قصد ندارد به راحتی آنها را از دست دهد. ایران تاکنون شکستی در انتخابی جام جهانی 2018 نداشته و تاکنون در مرحله سوم هم گلی را دریافت نکرده است. همچنین از آخرین شکست این تیم در بازی های رسمی مقابل تیم های آسیایی 1538روز می گذرد و آخرین باری هم که تیمی از آسیا به ایران گل زده مربوط به 656 روز قبل می شود.

ایران با دو نتیجه خوب مقابل کره جنوبی و سوریه این شانس را دارد که برای اولین بار از سال 2006، به جمع بیست تیم برتر جهان در رده بندی فیفا هم صعود کند و با تداوم این نتایج به رکورد تیم برانکو یعنی رده پانزدهمی جهان دست یابد.

کارلوس کی روش و بازیکنانش بارها گفته اند بعد از صعود به جام جهانی، هدف اصلی تیم حفظ این رکوردها است که در نهایت منجر به پیشرفت ایران هم می شود.

**نقش تعیین کننده ایران در دومین مسافر جام جهانی

در جدول رده بندی گروه A، ایران با 20 امتیاز صدرنشین است. پس از ایران، کره جنوبی با 13امتیاز و ازبکستان با 12 امتیاز در رده های دوم و سوم قرار دارند. تیم های سوریه، قطر و چین نیز به ترتیب با امتیازهای 9، 7 و 6 امتیاز در رده های بعدی قرار گرفتند. روی کاغذ فقط تیم های کره جنوبی، ازبکستان و سوریه شانس صعود مستقیم به جام جهانی را دارند.

به گزارش جی پلاس؛ طبق برنامه دو هفته پایانی، کره جنوبی و سوریه به طور مستقیم با ایران بازی دارند و هر کدام امیدوار هستند با توجه به قطعی شدن صعود تیم ما، ایران با تمام پتانسیل خود به میدان نرود. از طرفی ازبکستان که با قربانی شدن مقابل شاگردان کی روش در بازی هشتم، مهر تاییدی بر صعود ایران زد، امیدوار است با شکست کره جنوبی برابر ملی پوشان ایران و پیروزی خودش مقابل چین، به رده دوم گروه صعود کند.

در بازی پایانی نیز ازبکستان در تاشکند میزبان کره جنوبی است و در این صورت شاهد یک بازی مرگ و زندگی در قاره آسیا خواهیم بود. همچنین ایران نیز در تهران و ورزشگاه آزادی پذیرای سوریه است تا تساوی بازی رفت در مالزی را جبران کرده و جشن صعود را هم به طور رسمی برگزار کند. با توجه به فاصله امتیازی کره جنوبی و ازبکستان با تیم های پایین تر، احتمال صعود سوریه دور از انتظار است.

 

دیدگاه تان را بنویسید