گزارش جی پلاس از رویین تن بودن داوران فوتبال ایران

ستاد ملی مبارزه با کرونا کجاست؟/ فدراسیون فوتبال تاکنون از داورها تست کرونا نگرفته است!

در حالی مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران طبق پروتکل‌های بهداشتی کرونا برگزار می‌ شود که فدراسیون فوتبال از ابتدای فصل جاری تاکنون هیچ اقدامی برای گرفتن تست کرونا از داوران نکرده و می‌ گوید پولی برای این کار ندارد تا به این شکل، تمام اقدامات باشگاه ها برای پیشگیری از کرونا زیرسوال برود و از طرفی داوران و خانواده آن‌ ها در معرض خطر قرار گیرند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ همزمان با برگزاری فصل جدید فوتبال ایران، ویروس کرونا به شدیدترین وضعیت خود در کشور رسیده است. در چنین شرایطی زمزمه‌هایی مبنی بر لغو این رقابت‌ ها وجود داشت که طبق اعلام وزارت بهداشت، رقابت‌ های ورزشی طبق پروتکل بهداشتی کرونا برگزار خواهند شد اما با وجود تمام سخت گیری های ممکن، فدراسیون فوتبال و کمیته داوران هیچ نظارتی روی وضعیت سلامتی داوران که از ارکان اصلی برگزاری مسابقات فوتبال هستند، ندارد.

در حالی که قبل از هر مسابقه ای از تیم های فوتبال تست کرونا گرفته می شود تا سلامتی بازیکنان و مربیان در هر مسابقه بررسی شود و بازیکنی با وجود ابتلا به ویروس در زمین حاضر نشود، فدراسیون فوتبال و کمیته داوران از مسئولیت خود در قبال داورها شانه خالی کردند و تست کرونا از آن ها گرفته نمی شود؛ به طوری که گویا داوران و خانواده هایشان رویین تن هستند و ویروس وارد بدن آن ها نمی شود.

*خطراتی که جامعه فوتبال و خانواده ها را تهدید می کند

آزمایش نگرفتن از داوران قبل از هر مسابقه با توجه به قرار گرفتن آن ها در جریان مسابقات و برخوردهای نزدیک با بازیکنان و مربیان تیم ها، تبعات بسیار بدی را برای داوران، تیم ها و خانواده های آن ها خواهد داشت.

1- کافی است تصور کنید که داوری با وجود ابتلا به این ویروس، بدون انجام تست کرونا پای به زمین مسابقه بگذارد و در پی برخورد نفس او به عوامل برگزاری مسابقه، تعدادی زیادی از آن ها هم به این ویروس مبتلا شوند.

از طرفی با توجه به اینکه تا زمان برگزاری مسابقه بعدی، یعنی حدودا شش روز، از مربیان و بازیکنان تست گرفته نمی شود ممکن است، این بیماری تبدیل به یک همه گیری در داخل تیم ها شود و حتی خانواده های بازیکنان و مربیان را هم تهدید کند.

2- از طرفی این قضیه برعکس است. اگر داوری در خلال مسابقه، از یکی از افراد مقابل این بیماری که در محل مسابقه هم حضور دارد، ویروس را دریافت کند و بدون انجام تست کرونا به منزل خود برود، به طور قطع خانواده و اطرافیان خود را هم بیمار خواهد کرد و زمانی به این موضوع پی خواهند برد که علائم بیماری در کسی رویت شود.

داور

*فقط داوران تهرانی تست کرونا داده اند!

برای اطلاع از وضعیت کنونی با تعدادی از داوران لیگ برتری و شاغل در فوتبال تماس گرفتیم که همه آن ها اعلام کردند به علت خودداری از تنبیهات انضباطی از سوی کمیته داوران، از انجام مصاحبه معذور هستند اما همگی عدم انجام تست کرونا را تایید کردند.

با این حال یکی از داوران بازنشسته و از کارمندان فعلی کمیته داوران که با همکاران خود در تماس است، در گفت و گو با خبرنگار ورزشی جی پلاس؛ درباره نگرفتن آزمایشات مربوط به ویروس کرونا از قشر داوری می گوید: از ابتدای فصل جاری از هیچ یک از داوران به جز داوران استان تهران، تست کرونا گرفته نشده است. چطور انتظار دارید هفته به هفته از داورها تست گرفته شود؟

وی درباره اینکه آیا فدراسیون برنامه ای برای تضمین سلامتی داوران ندارد، تاکید کرد: فدراسیون فوتبال و کمیته داوران می گویند ما پولی برای این کار نداریم. از طرفی داوران هم با این همه زحمت و رفت و آمد، دستمزد ناچیزی می‌ گیرند که نمی توانند این مبلغ را هم صرف انجام تست کرونا کنند. در نتیجه داوران را به امان خدا رها کرده اند.

این داور که تا سال گذشته در لیگ برتر ایران سوت می زد و به دلایلی زودتر از موعد وارد بدنه مدیریتی فدراسیون شده، درباره راهکار لازم برای تامین سلامتی داوران و همینطور اجرای کامل پروتکل های بهداشتی می گوید: کمیته داوران همیشه دو روز مانده به شروع مسابقات اسامی داوران را اعلام می کند. تنها راه ممکن این است که چهار، پنج روز مانده به مسابقات داوران اعلام شود و در این فاصله هزینه لازم برای تست کرونا از سوی فدراسیون پرداخت شود اما این اتفاق رخ نمی دهد.

وی ادامه داد: از طرفی داوران هم همگی در استان های یکسانی نیستند. برخی در شهرهای کوچک حضور دارند. یکی از راه ها این است که هیات های فوتبال هر شهر از داور خود تست کرونا بگیرند و در ادامه فدراسیون هزینه را واریز کند که این اتفاق هم رخ نمی دهد. به طور کلی این وضعیت حاصل بی‌پولی فدراسیون و تصمیمات کمیته داوران است.

*سکوت کمیته داوران و تایید تست نگرفتن از داوران

وقتی با مسئولان کمیته داوران فدراسیون برای این مشکل تماس گرفتیم، آن ها از پاسخ خودداری کردند اما مسعود مرادی، از کارشناسان داوری و عضو کمیته داوران با تایید اینکه از داوران تست کرونا گرفته نمی شود، می گوید: من اعتقاد دارم باید از داوران تست گرفته شود. یک بار تست کرونا برای داوران انجام شده است. من موافق وضعیت فعلی نیستم. فدراسیون فوتبال باید کاری انجام دهد.

البته این در حالی است که همه داوران در ابتدای فصل جاری تست کرونا نداده اند و خیلی از کسانی که در شهرستان ها حضور داشتند، در این تست غایب بودند و بدون تست کرونا، بازی ها را قضاوت کرده اند که ممکن است در آینده خطرات جدی برای جامعه فوتبال و خانواده های آن ها داشته باشد.

دیدگاه تان را بنویسید