جی پلاس

الماس های خارجی در فوتبال ایران

لیگ برتر بیستم با حضور 15 بازیکن خارجی آغاز می‌شود. این بازیکن زیر سایه قانون منع جذب خارجی ها در ایران حفظ شدند و به عنوان مهره های کلیدی برای تیم های خود به شمار می روند.

لینک کوتاه کپی شد

گروه ورزشی جی پلاس؛ با وضع قانون جدید در فوتبال، جذب مربی و بازیکن خارجی از ابتدای فصل جاری ممنوع شد و حتی تلاش و تقلای استقلالی‌ها برای بازگرداندن آندره‌‌آ استراماچونی به تیمشان از طریق نهادهای مختلف برای لغو این قانون، میسر نشد.

این قانون به اپیدمی جذب بازیکنان عمدتا بی کیفیت در لیگ‌برتر ایران خاتمه داده و از طرفی جلوی ورود معدود بازیکنان خارجی باکیفیت را هم گرفته است؛ قانونی که با جنجال‌های زیادی همراه بود ولی به هر نحو ممکن اجرا شد.

البته این قانون تبصره‌ای داشت که به تیم ها اجازه داد بازیکنان خارجی کنونی خود را حفظ کنند ولی این بازیکنان قادر به جابه‌جایی از تیمی به تیم دیگر در ایران نبودند. در نتیجه، برخلاف سالیان گذشته، امسال هیچ بازیکن خارجی جدیدی به تیم‌ها اضافه نشد و یک اتفاق جدید رخ داد.

در واقع تیم‌های لیگ‌برتری که با این محدودیت مواجه شده‌اند، امسال کمتر از هر سال دیگری، دست رد به سینه خارجی‌های خود زدند و برخی از تیم‌ها به هر نحو ممکن، بازیکن خارجی تیمشان را حفظ کردند چرا که امکان جایگزینی وجود نداشت. به طور مثال استقلالی ها که هر سال بازیکنان خارجی خود را به علت پرداخت دیرهنگام مطالبات این بازیکنان از دست می‌دادند، امسال توانستند هر دو بازیکن خارجی خود را حفظ کنند.

در این گزارش قصد داریم عملکرد تیم‌های لیگ برتری در تمدید یا عدم تمدید قرارداد بازیکنان خارجی را بررسی کنیم؛ بازیکنانی که ماندنشان در لیگ برتر حاکی از رضایت باشگاه‌ها دارد.

*15 بازیکن خارجی که نمره قبولی گرفتند

پرسپولیس (رسن و رادوشوویچ): سرخپوشان لیگ نوزدهم را با سه بازیکن خارجی به پایان رساندند اما عملکرد ضعیف کریستین اوساگونا مانع از ادامه همکاری با وی شد. البته در سوی مقابل پرسپولیس به زحمت توانست بشار رسن را در تیمش حفظ کند و از طرفی رادوشویچ به علت پرداخت نشدن مطالباتش، ساز جدایی کوک کرد اما قرار است فعلا به ایران بازگردد.

بشار رسن

استقلال (دیاباته و میلیچ): اپیدمی جدایی بازیکنان خارجی باکیفیت در سال‌های گذشته امسال برای استقلال تکرار نشد و آن‌ها هر چند دیر، اما بالاخره دو بازیکنشان را برای لیگ بیستم حفظ کردند.

سپاهان (الغسانی، گولسیانی و کی‌روش استنلی): با اتمام لیگ برتر، امیر قلعه‌نویی از این تیم جدا شد و محرم نویدکیا تغییراتی را در بخش بازیکنان ایجاد کرد. ولادمیر کومان تنها بازیکن خارجی سپاهان بود که در فهرست مازاد نویدکیا قرار گرفت اما الغسانی، گولسیانی و کی‌روش به عنوان دو خارجی این تیم، نمره قبولی گرفتند.

کی روش استنلی

فولاد (شیمبا، پاتوسی و کولیبالی): جواد نکونام برای فصل جدید هر سه بازیکن خارجی و کلیدی خود را در خط دفاع، هافبک و حمله را حفظ کرد که در فصول گذشته نمره قبولی را از فوتبال ایران گرفته اند.

آیاندا پاتوسی/ فولاد خوزستان

ذوب آهن (مارکوویچ، بیدوف و خلیل): اگر چه ذوب آهن در پایان فصل تصمیم به برکناری لوکا بوناچیچ گرفت اما رحمان رضایی به هر سه بازیکن خارجی تیمش اعتماد داشت و از طرفی امکان جایگزین کردن آن‌ها هم وجود نداشت. در نتیچه او هم هیچ بازیکنی را رد نکرده و دو بازیکن کروات و یک بازیکن لبانی را حفظ کرد.

تراکتور (حمزاوی): سرخپوشان تبریزی برای فصل جدید به سراغ علیرضا منصوریان رفتند و ساکت الهامی را به علت محرومیت کنار گذاشتند. بازیکنان خارجی این تیم در لیگ نوزدهم به دلایل مختلفی حاضر به ادامه همکاری با این تیم نشدند و در پسا کرونا هم عکاشه الحمزاوی نتوانسته بود به ایران برسد. با این حال، تراکتور برای حفظ قدرت خط حمله خود این بازیکن را از دست نداد و او از چند هفته قبل به ایران رسیده و در حال تمرین با سرخپوشان است تا حداقل تنها خارجی خود را از دست ندهند.

عکاشه حمزاوی

گل‌گهر (منشا): با بقای این تیم سیرجانی در لیگ برتر، امیر قلعه نویی راهی کویر شد و هدایت آن‌ها را بر عهده گرفت. او در شرایطی که امکان جذب بازیکن خارجی نداشت، منشا را در تیمش حفظ کرده که از مدافعان حاضر در چند فصل گذشته لیگ برتر ایران است.

گادوین منشا

در حال حاضر 15 بازیکن خارجی در لیگ برتر ایران شاغل هستند که به نوعی آن‌ها در فصل گذشته توانستند نمره قبولی را از تیم‌های خود بگیرند یا امکان انتخاب جایگزین برای این بازیکنان وجود نداشت. برخی از تیم‌ها مانند پیکان هم علاقه‌ای به حفظ بازیکنان خارجی خود نداشتند.

در نهایت باید گفت که این خارجی‌ها که امتحان خود را در فصول گذشته پس داده‌اند، همگی جزو خارجی‌های باکیفیت برای تیم‌های خود به شمار می‌روند و انتظار از آن‌ها در این فصل زیاد است.

 

دیدگاه تان را بنویسید