نگاهی به کارنامه هنری علی مصفا؛ اولین جایزه با حضور در فیلم"پری"

اولین جایزه بازیگری علی مصفا با حضور در فیلم پری ساخته داریوش مهرجویی اتفاق افتاد و او توانست جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل را از سیزدهمین جشنواره فیلم فجر به دست آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،‌ علی مصفا از آن بازیگرانی است که محبوبیت بسیاری دارد. بازیگری بی‌حاشیه که توانسته در کارنامه خود کارگردانی و بازی‌هایی داشته باشد که در تاریخ سینمای ایران ماندگار شوند.

در مسیر محبوبیتی که علی مصفا طی کرده است بی‌شک بودنش در کنار لیلا حاتمی بی‌تاثیر نبوده است. دو شخصیت هنری که توانسته‌اند آثار ماندگاری کنار یکدیگر خلق کنند.

 علی مصفا فرزند مظاهر مصفا و امیربانو کریمی است. مادرش استاد ادبیات فارسی و متخصص در شعر و ادبیات سبک هندی خصوصاً صائب‌شناسی است و پدرش  استاد دانشگاه، مصحح متون کهن فارسی بود.

جهان با من برقص

فیلم «جهان با من برقص» آخرین بازی علی مصفا است. این فیلم در مورد دوستان جهانگیر است که برای آخرین تولد او دورهم جمع شده‌اند. جهانگیر که نامش کنایه از وضعیت او در سراسر داستان است، به زودی به دلیل بیماری از دنیا خواهد رفت؛ به همین جهت دوستانش به او در شمال کشور ملحق می‌شوند تا بتوانند در کنار او وقت بگذارند. همین موضوع آغازگر ورود شخصیت‌های گوناگون به داستان می شود.

علی مصفا در این فیلم نقش جهانگیر را بازی می‌کند و بازی درخشانی از خود نشان داده است که توجه منتقدان را به خود جلب کرده است.

سروش صحت کارگردان این فیلم است و جواد عزتی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، سیاوش چراغی‌پور، کاظم سیاحی، مهراب قاسم‌خانی، رامین صدیقی، بهار کاتوزی، پاوان افسر، شیوا بلوچی و مهیار پوربابایی دیگران بازیگران این فیلم هستند.

پله آخر

فیلم «پله آخر» از جملع فیلم‌هایی است که علی مصفا آن را نوشته و کارگردانی کرده است. لیلی که نقش آن را لیلا حاتمی بازی می‌کند در فیلم ستاره سینما است و به تازگی شوهرش را از دست داده‌است سر صحنه فیلمبرداری ناگهان مقابل دوربین خنده‌اش می‌گیرد و از کار باز می‌ماند. هیچ‌کس نمی‌تواند دلیل خنده‌هایش را حدس بزند.

فیلم سینمایی «پله آخر» توانست در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی کارلووی‌واری به نمایش درآید و در مراسم اختتامیه این رویداد لیلا حاتمی جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد و همچنین فیلم نیز جایزه فیبرشی را هم از آن خود کرد. البته از طرف دیگر پوستر فیلم «پله آخر» در بخش بهترین پوستر جشنواره فیلم کارلووی‌واری مقام اول را کسب کرد.

در دنیای تو ساعت چند است؟

گلی یا همان لیلا حاتمی بعد از بیست سال زندگی در فرانسه یک‌باره تصمیم می‌گیرد به ایران و به زادگاهش، شهر رشت سفری کند. فرهاد در رشت به استقبالش می‌رود و می‌گوید که آشنایی قدیمی است، اما گلی اصلاً او را به یاد نمی‌آورد.

علی مصفا نقش فرهاد را بازی می‌کند و این فیلم اولین ساخته بلند صفی یزدانیان در مقام کارگردان محسوب می‌شود. در این فیلم به جز لیلا حاتمی و علی مصفا، بازی زری خوشکام مادر لیلا حاتمی و همسر علی حاتمی بعد از چندین دهه حضور کمرنگ و بازی کریستف رضاعی آهنگسازی ایرانی در دو نقش از نکات جالب توجه این فیلم است.

«در دنیای تو ساعت چند است؟» فیلمی عاشقانه است که تصویرگر یک عشق پر اُبهت است که به مانند بسیاری از فیلم‌های عاشقانه، نمی‌خواهد تمام تلاش خود را محدود به نشان دادن تب و تاب‌های عصیانگرانه فرد عاشق کند.

چیزهایی هست که نمی‌دانی

فیلم «چیزهایی هست که نمی‌دانی» در مورد راننده آژانسی به نام علی است که فیلم در مورد زندگی او به صورت چند اپیزود ساخته شده‌است. این فیلم به ۲ قسمت تقسیم می‌شود. قسمتی که به معرفی زندگی علی و وضعیت روحی منفعل او می‌پردازد و قسمت دوم که زندگی علی با ورود محرکی با نام خانم دکتر متحول می‌شود تا جایی که راننده‌ای که گاه حوصله گرفتن کرایه از مسافران خود را هم نداشت در سکانسی مشغول به تعمیر برق خانه می‌شود.

داستان فیلم در ابتدا به نظر می‌رسد کشش چندانی ندارد اما در طول ۹۱ دقیقه فیلم مجذوب این فیلم روشنفکری می‌شویم.

چیزهایی هست که نمی‌دانی ساخته سال ۱۳۸۹ به کارگردانی فردین صاحب‌الزمانی و تهیه‌کنندگی منیژه حکمت است. علی مصفا، لیلا حاتمی و مهتاب کرامتی بازیگران فیلم هستند.

دیدگاه تان را بنویسید