یادداشت علی نصیریان در وصف داریوش مودبیان

علی نصیریان در وصف داریوش مودبیان یادداشتی نوشت.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دهه 40 اداره هنرهای نمایشی گروه‌بندی شده بود و هر کدام از فعالان تئاتر از جمله منوچهر والی، داوود رشیدی، رکن‌الدین خسروی و.... برای خودشان یک گروه داشتند. نام گروه تئاتر من و عزت‌الله انتظامی گروه «تئاتر مردم» بود. یکی از افرادی که دراین گروه با او کار می‌کردیم داریوش مؤدبیان بود. اوازهمان آغاز با روحیه خلاق و جست‌وجوگرش نشان داد که هنرمندی تأثیرگذار در این عرصه خواهد شد.

شاخص‌ترین همکاری‌ ما در این گروه و یکی از بهترین بازی‌های او«بازرس» اثر نیکلای گوگول بود که عزت‌الله انتظامی آن را کارگردانی کرد و من و داریوش در آن بازی کردیم. او علاوه بر اینکه بازیگر خوبی است، کارگردان کاربلدی است و بویژه در همکاری‌اش با تلویزیون تله‌تئاترهای خوبی کارگردانی کرده است. مؤدبیان در این آثار با معرفی نمایشنامه‌‎های غربی یکی از پیشگامان کارهای جدید تلویزیونی بود. تولید نمایش‌های ماندگاری «پرده عجایب» از سروانتس و همچنین «سوزنبانان» از برایان فیلان کارهای خیلی نو و بدیعی بود.
داریوش مؤدبیان به فرهنگ و هنر کشورمان بخصوص در زمینه نمایش و تئاتر خدمت زیادی کرده است. مهم‌ترین خدمت ایشان به فرهنگ و ادبیات نمایشی ترجمه روان آثار درخشان و معرفی نویسنده‌های خارجی است. او به پاس ترجمه‌های درخشانی که از نمایشنامه‌های فرانسوی انجام داده در سال۱۳۹۴ از طرف فرهنگستان فرانسه به لقب و دریافت نشان«شوالیه هنر و ادب فرانسه» برگزیده شد و این نشان فرهنگی را از دولت فرانسه دریافت کرد.
من هم در مراسم اهدای این جایزه با رضایت و افتخار درباره او صحبت کردم. مهم‌ترین کار آقای مؤدبیان غنی ساختن ادبیات نمایشی با معرفی ادبیات نمایشی غرب به جوان‌هاست. شاخص‌ترین کار او در این زمینه تدوین و ترجمه نمایشنامه‌هایی از جهان در مجموعه «طنزآوران نمایش» است که قرار است دوازدهمین جلد آن بزودی رونمایی شود. او انتخاب دقیق و درستی از نمایشنامه‌ها در این مجموعه دارد و بخوبی آن را معرفی کرده است.
از دیگر خدمت‌های بزرگ داریوش مؤدبیان به فرهنگ ادبیات نمایشی، جنبه آموزشی و تحقیقاتی دارد. ایشان یکی از کسانی است که می‌شود به‌عنوان استاد تئاتر شناسی نام برد. تعلیم و آموزش نسل جدید چه در قالب برگزاری کلاس‌ها و ورک‌شاپ‌ها و کارگاه‌های آموزشی تقدیر شدنی است.

 

دیدگاه تان را بنویسید