گزارش جی پلاس/

پسران ایران به دنبال سکوی اول/ والیبالیست های نوجوان قهرمانی می خواهند

تیم ملی والیبال نوجوانان در حالی از امروز رقابت خود را در مسابقات جهانی آغاز می کند که چهار بازیکن با تجربه که سابقه دو قهرمانی جهان را در کارنامه دارند، در ترکیبش است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس ورزشی جی پلاس؛ پس از جوانان والیبال ایران که همین چند هفته‌ پیش برای اولین بار قهرمان جهان شدند، حالا نوبت به تیم نوجوانان رسیده است که در میدان جهانی رقابت کنند. شاگردان محمد وکیلی که ماه‌هاست برای این رقابت‌ها آماده می‌شوند، مسابقه های خود را از امروز (پنج شنبه) آغاز می‌کنند و از ساعت 16:30 به وقت تهران، برابر بلغارستان قرار می‌گیرند.

در دوره گذشته این رقابت‌ها تیم نوجوانان ایران توانست با غلبه بر روسیه در فینال، عنوان قهرمانی را از آن خود کند و در این دوره مدافع عنوان است؛ البته با یک تیم جدید و نسلی که خیلی‌ها امیدوارند مانند نسل قبلی پر از استعداد باشد.

محمد وکیلی در دو دوره گذشته‌ که همراه تیم نوجوانان به مسابقه های جهانی رفته ، تیمش را به نیمه نهایی رسانده است. در سال 2015 به عنوان سومی رسید و در سال 2017 روی سکوی قهرمانی ایستاد. در این دوره هم خیلی‌ها امیدوارند با سابقه بسیار روشن او در رده‌های پایه و تسلطی که به کار در این رده دارد، یک بار دیگر تیمش را روی سکو ببرد و حتی قهرمان کند.

مربی کار آزموده!

محمد وکیلی به وضوح کار در رده‌های پایه را بلد است. او 11 سال پیش دستیار ست‌ کویچ در تیم نوجوانان ایران بود و در کنار این مربی بزرگ و نامی، کار در رده‌های پایه را در سطح جهانی آموخت. تیم ایران در همان سال‌ها نتایج خوبی گرفت و نسل قابل اعتنایی به جا گذاشت.

وکیلی پس از آن دوره، چند سالی از کار در رده‌های پایه دور بود تا اینکه پس از رقابت‌های 2013 که ایرج مظفری تیم ایران را به رده چهارم دنیا رساند، کار در این رده را آغاز کرد و تکانی اساسی به تیم نوجوانان و صد البته کارخانه بازیکن سازی والیبال ایران داد.

بخش اعظم تمام بازیکنان جوان و با کیفیتی که در این سال‌ها به والیبال ایران و تیم ملی معرفی شده‌اند، عضو تیم نوجوانان بوده و زیر نظر او به والیبال حرفه‌ای آمده‌اند. بازیکنانی نظیر جواد کریمی، علی اصغر مجرد، مرتضی شریفی، محمدرضا حضرت‌پور، صابر کاظمی، پوریا یلی، امیر حسین اسفندیار، توخته، چپرلی، آقچه‌لی و .... .

استراتژی کلیدی وکیلی

محمد وکیلی از همان سال 2015 که تیمش را راهی رقابت‌های نوجوانان جهان کرد، با یک استراتژی جالب و کارآمد وارد گود شد. والیبال ایران در ادوار گذشته و زمانی که بدون داشتن هیچ جایگاهی در والیبال دنیا، در رده‌های پایه قهرمان آسیا می‌شد و روی سکوی جهانی می‌رفت، همواره با بازیکنان صغر سن به موفقیت می‌رسید. بازیکنانی که هم از نظر سنی و هم تجربی شرایط برابری با رقبا نداشتند و به همین دلیل موفقیت‌های مقطعی را به تیم ایران می‌دادند.

وکیلی اما با حربه‌ای جدید روی کار آمد. او هم می‌دانست که تجربه بیشتر در این رده سنی کیمیاست اما تیمی پاک می‌خواست. پس با یک برنامه بلند مدت، شیوه‌ای را در پیش گرفت که بازیکنانی با سن درست اما با تجربه داشته باشد.

وکیلی از سال 2015 تا کنون، در هر سه دوره رقابت‌های جهانی، بازیکنانی را با خود می‌برد که در دوره آتی نوجوانان جهان هم بتوانند برای ایران به میدان بروند. وقتی معیار سنی حضور بازیکنان، زیر 19 سال است، او بازیکنانی را می‌برد که زیر 17 سال داشته‌ باشند و در دوره بعد هم بتوانند به میدان بروند.

او در سال 2015 امیرحسین اسفندیار را در شرایطی با خود برد که خیلی کمتر به کار گرفته شد و بیشتر تجربه اندوزی کرد تا در رقابت‌های 2017 نوجوانان، ستاره تیمش باشد و نقش پررنگی در قهرمانی ایفا کند.

وکیلی در سال 2017 هم به عنوان نمونه امیرحسین توخته را با 16 سال سن با خود به مسابقه های جهانی برد و حالا در سال 2019، این بازیکن را با سابقه دو سال بازی در لیگ برتر و صد البته لیگ ملت‌های 2018 در اختیار دارد که می‌تواند یکی از وزنه‌های تاثیر گذار تیمش باشد.

وکیلی در این دوره سه بازیکن دیگر هم دارد که مانند توخته تجربه بازی در رقابت‌های 2017 را دارند. مهران فیض امام دوست، بردیا سعادت و مهدی جلوه مانند توخته، همین چند هفته پیش در قالب تیم جوانان هم قهرمانی در جهان را تجربه کردند.

این بازیکنان حالا با سابقه قهرمانی در دوره گذشته رقابت‌های نوجوانان و مسابقه های اخیر در رده جوانان، با کوهی از تجربه در رده‌های پایه دنیا، نفرات شاخص تیم وکیلی هستند. بازیکنانی که باعث می‌شوند وکیلی در کنار معرفی 8 استعداد جدید، چهار بازیکن با تجربه هم در اختیار داشته باشد که علاوه بر استعداد یابی که وظیفه اصلی اوست، در امر نتیجه‌گیری هم موفق باشد.

رقابت‌های والیبال نوجوانان جهان از روز گذشته در تونس آغاز شده و 20 تیم حاضر در این رقابت‌ها، در پنج گروه چهار تیمی با یکدیگر رقابت می کنند.

گروه‌بندی مسابقات والیبال قهرمانی نوجوانان جهان به شرح زیر است:

گروه A: برزیل، تونس، کوبا، تایوان، بلاروس

گروه B: ایران، ایتالیا، جمهوری چک،کلمبیا، بلغارستان

گروه C: ژاپن، مصر، آرژانتین، آلمان، مکزیک

گروه D: روسیه،کره‌جنوبی، آمریکا، نیجریه، دومنیکن 

برنامه بازی‌های ایران:

پنج شنبه 31 مرداد: ایران - بلغارستان ساعت 16:30

جمعه اول شهریور: ایران - جمهوری چک ساعت 16:30

شنبه 2 شهریور: ایران - کلمبیا ساعت 16:30

یکشنبه 3 شهریور: ایران - ایتالیا ساعت 20

 

 

دیدگاه تان را بنویسید