709 نفر نجات یافتند و آب از 519 خانه در استانهای شمالی تخلیه شد

بارش شدید باران خسارت زیادی به استان های شمالی کشور وارد کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

 

به گزارش جی پلاس، با بارش شدید باران که از دیروز تا به امروز در استانهای شمالی و به خصوص مازندران اتفاق افتاده مردم برخی نواحی همچون نوشهر، چالوس، تنکابن، رامسر در غرب مازندران و از آن سو قائمشهر، بابل، بابلسر و ساری در شرق استان بیشترین آسیب را دیده‌اند و به اصطلاح خانه خراب شده‌اند.

تا آنجا که 15 خط اصلی برق مازندران دچار قطعی شده و گاز و آب در برخی نواحی مازندران قطع شده و خانه‌های ساکنان برخی نواحی به خصوص در نوشهر و چالوس و تنکابن پر از آب شده است و ماشین ها در پارکینگ‌ها زیر آب فرو رفته‌اند.

درست است که باران هر وقت و هر کجا ببارد با خود نعمت و برکت می‌آورد اما حتی برای شمالی‌ها هم که باران مهمان همیشگی خانه‌هایشان است تغییر رژیم بارش در سالهای گذشته پس از بروز خشکسالیها و تغییر اقلیم و در کنار آن بهم زدن تعادل اکوسیستم منابع طبیعی شده اسباب دردسر؛ انسانهایی که تنها به منافع شخصی شان فکر می‌کنند با بهره برداری بی‌رویه از شن و ماسه بستر رودخانه‌ها، خانه سازی و کشاورزی کنار آن، از بین بردن منابع جنگل و نیز استفاده نامناسب از آبهای سطحی با استفاده از آبخیزداری، سبب شده اند که زمین تاب و تحمل باران رگباری پاییزه را نداشته باشد.

با وجود آنکه هشدارهای لازم به مردم مازندران و مسافران هوادار این استانهای شمالی نسبت به وقوع سیل و بارندگی شدید داده شده بود اما باز هم گرفتار شدند و یک مسافر اسب سوار در لب ساحل فریدونکنار با صاعقه دچار ایست قلبی شد و اسب درجا از بین رفت؛ حالا این مسافر شمال در کماست و 2 نفر نیز در بهشهر و ساری دچار برق گرفتگی شده اند. مسافران شمال نیز در راه بازگشت به خانه هایشان در جاده مازندران گیر افتاده‌اند و ترافیک شدیدی به راه افتاده است.

بارندگی در مازندران که حالا شبیه به ونیز شده از ظهر روز گذشته آغاز شده و هنوز هم ادامه دارد و انگار خیال رفتن ندارد؛ تاکنون بیشترین باران در اطراف رامسر با 263 میلیمتر رخ داده و سد رامسر در آستانه سرریز شدن است. فعلا شرایط در رامسر و تنکبان بحرانی است و مدارس غرب مازندران برای احتیاط و آسیب ندیدن دانش آموزان تعطیل شده‌اند. 

امدادرسانی در 22 شهرستان گرفتار سیل و آبگرفتگی/ نجات 709 نفر تاکنون

مرتضی سلیمی، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  در آخرین اظهارنظر درباره وقوع سیل در استانهای شمالی به ایسنا گفته، سیل و آبگرفتگی شهرستان‌هایی از سه استان گلستان، گیلان و مازندران را درگیر کرده است و از روز گذشته تا صبح امروز (شنبه) در 22 شهرستان از این استان‌ها، امدادرسانی شده و 78 تیم متشکل از 353 امداد گر مشغول امدادرسانی هستند.

وی  اضافه کرده، تاکنون به 709 نفر امدادرسانی شده است و چهار نفر به مناطق امن منتقل شده‌اند و هشت نفر نیز اسکان اضطراری داده شده است و تاکنون 518 منزل مسکونی از آب تخلیه شدند.

وضعیت بحرانی در تنکابن

فرمانداری تنکابن طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده که به دلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها، وضعیت پل‌ها و روستاهای حاشیه رودخانه‌ها، وضعیت این شهرستان در حالت بحرانی است و از شهروندان خواسته شده از عبور و مرور و تردد غیرضروری در محورهای دارای پل و روستاهای مجاور رودخانه‌ها خودداری کنند.

ام‌البنین کاسگری،سخنگوی فرمانداری ویژه تنکابن از تخریب پل‌های ارتباطی دو روستای «ایثارده» و «پلطان» در محدوده بخش مرکزی شهرستان تنکابن خبر داده و خاطرنشان کرده است، در همین راستا خطوط گاز منتهی به این روستاها و روستای «خشکرود» برای پیشگیری از خطرات احتمالی به صورت موقت از سوی شرکت گاز قطع شده است.

محمدناصر زندی، فرماندار چالوس  نیز گفته است: بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر و برخی منازل در این شهرستان شده و خسارت‌هایی به بار آورده است. شهرستان در ۶۰ نقطه دچار آبگرفتگی شده و از شب گذشته نیروهای شهرداری، هلال احمر و آب و فاضلاب روستایی در حال امداد رسانی و تخلیه آب از منازل هستند.

رضا گلپور، رئیس هواشناسی نوشهر نیز گفت: با اشاره به این‌که از روز گذشته تا ساعت 6 و 30 دقیقه صبح امروز بیش از ۱۵۴ میلیمتر در نوشهر باران باریده است، گفته، پس از رامسر، این شهر بیشترین بارش باران را داشته و پیش بینی کرده بارش باران تا عصر ادامه داشته باشد و بعد از آن روبه کاهش رود.

بارش باران در محورهای هفت استان

سرهنگ نادر رحمانی، رئیس مرکز کنترل ترافیک و ناجا نیز وضعیت جوی و ترافیکی راه های کشور را تشریح کرده و به ایسنا درباره آخرین وضعیت راهها پس از وقوع بارندگی های شدید در چند استان گفته، هم اکنون در محورهای ٧ استان شاهد بارش باران هستیم.

رامسر در صدر شهرهای بارانی مازندران

احمد اسدی، معاون توسعه و پیشگیری اداره‌کل هواشناسی استان مازندران نیز از تداوم بارش باران در غرب این استان تا فردا یکشنبه خبر داده و گفته رامسر با ۲۲۰ میلیمتر بارندگی در صدر شهرهای بارانی مازندران قرار داشته است.

او تصریح کرده امروز دریا همچنان مواج بوده و احتمال برف در ارتفاعات سردسیر استان وجود دارد اما تاکنون در ایستگاه‌ها، بارش برف گزارش نشده است.

ادامه دارد...

دیدگاه تان را بنویسید