جی پلاس/ کشف یک پروتئین جدید؛

راه درمانی جدید برای بیماری ALS

محققان به تازگی پروتئینی را کشف کرده‌اند که در ایجاد بیماری ALS نقش دارند و امیدوارند که با مورد هدف قرار دادن آن بتوانند این بیماری را درمان کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس علم و فناوری جی‌پلاس، ALS به عنوان یک بیماری پیش رونده و تخریب‌کننده عصبی، توانایی حرکت و فکر کردن را از افراد مبتلا می‌گیرد. محققان دانشگاه سلامت یوتا در مطالعات اخیر به وجود نوعی پروتئین موسوم به Staufen1 دست یافته‌اند که در سلول‌های بیماران مبتلا به ALS تجمع می‌یابند.

از بین بردن این پروتئین از موش‌های بیمار، علائم بیماری را در آنها شامل عملکرد حرکتی بهبود بخشید. این نتایج حاکی از آن است که هدف قرار دادن پروتئین Staufen1 می‌تواند نتایج درمانی امیدبخشی به همراه دارد. محققان تا پیش از شناسایی ارتباط این پروتئین با بیماری ALS، هرگز تصور نمی‌کردند این پروتئین نقشی در بروز بیماری آتاکسی داشته باشد. بیماران در این بیماری کنترل حرکات خود را از دست می‌دهند.

آنها دریافتند که پروتئین Staufen1 به پروتئین Ataxin2 متصل می‌شود. پروتئین Ataxin2، پروتئینی است که مسئول بروز بیماری آتاکسی و عامل پرخطری برای ابتلا به ALS به شمار می‌رود. پزشکان با حذف ژنتیکی پروتئین Staufen1 از بدن موش‌های مبتلا به توانستند سطح فیزیولوژیکی و مولکولی موش‌ها را بهبود بخشند.

محققان درمان را در 12 هفتگی موش‌ها انجام دادند و آزمایش‌هایی که بعد از آن گرفته شد نشان داد که موش‌های درمان‌شده عملکرد جسمی خوبی از خود نشان دادند و می‌توانستند راه بروند و با سرعت بدوند. همچنین تعداد پروتئین‌هایی که در فرآیند این بیماری در سلول‌های مغزی کاهش یافته بود، دوباره به تعداد اولیه خود و حالت طبیعی برگشت. محققان، پروتئین Staufen را حدود 30 سال پیش ابتدا در مگس‌های میوه پیدا کردند اما هرگز تصور نمی‌کردند که بیماری‌زا باشند.

  • مسلم ارسالی در

    پس چرا پزشکان این کار را انجام نمیدهند

دیدگاه تان را بنویسید