اگر آن روزها زور لابی بر شفافیت می‌چربید حالا زور شفافیت بر لابی می‌چربد!
زمینه فراهم شده است و اکنون بهترین زمان ممکن برای اجرای طرح تحقیق و تفحص از شهرداری است و باید بیش از گذشته به اهمیت تفحص از شهرداری متمرکز شد.

آنچه بر طرح گذشت
12 شهریورماه 95، خبر رسید 21 نماینده عمدتاً اصلاح‌طلب، طرحی را مبنی بر تحقیق و تفحص از شهرداری امضا کردند، آن وقت‌ها‌ چند موضوع املاک شهرداری، مسئله تغییر کاربری‌ها و طرح تفصیلی شهرداری تهران، با کلی اما و اگر مواجه بود تا حدی که بسیاری معتقد بودند در هر سه این مسائل فسادهای کلان احتمالی رخ داده است.
شاید مطرح شدن چنین شائبه ای سبب شد تا این 21 نماینده مجلس دست به کار شوند و برای معلوم شدن زوایای پنهان املاک شهرداری و همین طور، پروژه‌های مشارکتی به اشخاص حقیقی و حقوقی تقاضای چنین طرحی(تحقیق و تفحص از شهرداری) را مطرح کنند.
آن زمان در حالی که قرار بود مجلس طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران را دنبال کند، زمزمه‌های لغو این موضوع به گوش رسید.
نمایندگان مخالف تحقیق از شهرداری با استناد به برخی مفاد آیین‌نامه داخلی مجلس معتقد بودند اگر پرونده‌ای توسط دستگاه قضایی در دست بررسی باشد مجلس نمی‌تواند به موضوع ورود کند.
به نظر می‌آمد موضوع واگذاری املاک، بحث تغییر کاربری‌ها و فروش تراکم و مباحث مدیریتی از شهرداری تهران، به دلیل ورود قبلی قوه قضاییه، برای مجلس امکانپذیر نیست.
حادثه پلاسکو اما تمام این مسائل را تحت‌الشعاع قرار داد.
ورود قالیباف به صحن مجلس برای پاسخگویی و عدم عذرخواهی‌اش به خاطر کوتاهی احتمالی شهرداری در سانحه پلاسکو یک بار دیگر زخم کهنه را باز کرد، با این تفاوت که دیگر مانعی هم بر سر راه تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری نبود و هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که پس از بررسی موضوع به این نتیجه رسیده که مانعی در مسیر انجام تفحص وجود ندارد و هیئت تحقیق و تفحص می‌تواند فعالیت خود را آغاز کند.
سرانجام کار طرح تحقیق و تفحص از شهرداری آن شد که این طرح به کمیسیون عمران مجلس برسد، محمود صادقی و البته عبدالکریم حسین‌زاده که خود نیز در کمیسیون عمران است به نمایندگی از امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از شهرداری در کمیسیون عمران دلایل خود را مبنی بر اصرارشان بر این طرح، عنوان کردند.
اما جالب آنجا بود که کمیسیون عمران که عمدتا ترکیب اصول‌گرایی دارد، نسبت به این موضوع واکنش منفی نشان داد؛ از همین‌رو این کمیسیون گزارشی در رد تحقیق و تفحص از مجلس به رشته تحریر درآورد. در نهایت نمایندگان با 132رای مثبت در مقابل 90رای منفی و 5رای ممتنع، به رد تحقیق و تفحص از شهرداری رای دادند، اما این رای نمایندگان نیز حاشیه‌هایی در پی داشت.

روزگار لابی‌گری
همان زمان محمود صادقی، نماینده تهران در واکنش به این موضوع گفت: «ظرف یکی دو هفته اخیر حجم سنگینی از لابی‌گری‌های نفر به نفر شهرداری با نمایندگان انجام گرفت» و حتی «یکی از مدیران شهرداری خیلی آشکارا از شش و نیم صبح که جلسات مجلس تشکیل می‌شد، حضور می‌یافت و مشغول لابی با نمایندگان بود.
با وجود این باید به 90رای مخالف علیه گزارش کمیسیون عمران نیز توجه کنیم، این یعنی اگر 155رای دیگر داشتیم، طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تصویب می‌شد.
از سوی دیگری رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر تهران گفت که واگذاری املاک توسط شهرداری تخلف بوده، اما وقتی این موضوع در مجلس گشوده می‌شود «با لابی‌های جدی» مواجه می‌شود.
این عضو شورای شهر نیز موضوع دادن تراکم 10میلیاردی به برادر یکی از اعضای کمیسیون عمران مجلس را مطرح و نسبت به رد تحقیق و تفحص در مجلس ابراز تاسف کرد.
قاسم میرزایی نیکو، یکی از نمایندگان مجلس نیز به ایلنا گفت: نمایندگانی که خواستار تحقیق از شهرداری تهران هستند مستندات تخلفات شهرداری را در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند.
او گفت: «ازجمله موارد تخلفات این است که مطلع هستیم شهرداری تهران تعدادی از نمایندگان را به سفر زیارتی کربلا اعزام کرده است.»
همچنین مصطفی کواکبیان گفته بود: «آقای (علی) لاریجانی دوست نداشت این تفحص رای بیاورد و با این کار حمایت خود را از شهردار اعلام کرد.»

طرح تفحص از شهرداری کنار گذاشته نشده
حالا بعد از چندین ماه اوایل مرداد طرح تفحص از شهرداری تهران به جریان می‌افتد؛ یعنی تا 10روز دیگر.
روز گذشته دو تن از نمایندگان مردم تهران در مجلس شورای اسلامی از پیگیری طرح تحقیق و تفحص از عملکرد شهرداری تهران و بررسی مجدد آن خبر دادند.
مصطفی کواکبیان در گفت‌وگو با خانه ملت، در خصوص سرانجام طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران گفت: طرح تحقیق و تفحص از شهرداری تهران در دستور کار است.
کمیسیون به صحن گزارش خود را ارائه کرده، حال طرح منتظر نوبت رسیدگی است و بعد از تعطیلات مجلس در اوایل مرداد این طرح مورد بررسی و به جریان خواهد افتاد.
وی در خصوص دستگیری قائم مقام شهردار اسبق تهران و دستور مقام معظم رهبری به رئیس کل نیروهای مسلح در خصوص پیگیری این پرونده و امکان بررسی این موضوع در مجلس، گفت: موضوع تحقیق و تفحص مجلس از شهرداری املاک نجومی است و هر موضوع دیگری اگر بخواهد مطرح شود باید به صحن علنی مجلس بیاید تا بعد از بررسی مورد تصویب قرار بگیرد.
همچنین پروانه مافی یکی دیگر از نمایندگان تهران نیز دراین‌باره به خانه ملت گفت: تا جایی که من اطلاع دارم این موضوع در حال پیگیری است، به عبارتی کنار گذاشته نشده و چند نفر از نمایندگان تهران پیگیر موضوع هستند اما هنوز به صحن مجلس نیامده است.
وی ادامه داد: ما در جلساتی که با شورای شهر داریم یکی دو بار اعضای شورای تهران نیز از نمایندگان خواسته‌اند که این طرح پیگیری شود.
وی با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در مورد پیگیری یکی از پرونده‌های شهرداری تهران، گفت: بعد از دستگیری قائم مقام شهردار اسبق، مقام معظم رهبری برای شفاف‌سازی امور دستور خوبی صادر کردند که پیرو این دستور مجلس می‌تواند طرح تحقیق و تفحص را جدی‌تر بگیرد.

اطلاع ندارم!
در این میان روز گذشته رئیس شورای شهر تهران از این موضوع اظهار بی‌اطلاعی کرد. محسن هاشمی در مورد تحقیق و تفحص از شهرداری تهران که بنا به گفته تعدادی از نمایندگان مجلس،‌ در مجلس کلید می‌خورد، تصریح کرد: من از این موضوع خبر ندارم و شخصا درخواستی در این موضوع نداشتم.
با این حال از موضوع واگذاری‌های پرحاشیه شهرداری تا عملکرد قبل، حین و بعد از حادثه تلخ ساختمان پلاسکو و نیز استخدام‌ها‌یی که در مجموعه شهرداری قبل انجام شده که بگذریم، شاید این سوال مطرح می‌شود که چرا مجلس به عنوان نهادی که غیر از وظیفه قانونگذاری وظیفه نظارت را نیز برعهده دارد تا به حال به ماجراهای شهرداری وارد نشده و حتی در میان فریادهای همیشگی برخی نمایندگان که شهره عام و خاص شده اثری از شهرداری نیست.
با همه این اظهارات نمایندگان مجلس باید بدانند که اگر مردم پای صندوق رای رفته‌‌اند و به تعدادی نماینده امیدی رای داده‌اند، بدون شک ضد فساد و تخلف‌بودن، ویژگی اولیه آنهاست.
تفحص از شهرداری به نوعی برای ما حیثیتی است چراکه اموال شهرداری، متعلق به مردم است و تخلف در آن دست‌بردن در جیب مردم.
منبع:روزنامه همدلی
تهرام/1735 / 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.