به گزارش خبرنگار ایرنا، مجید سرسنگی شامگاه یکشنبه در آیین اختتامیه مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» در سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب هنر را حتی در فرایض دینی، چاره ساز می دانند و ای کاش مسئولان و کسانی که فکر می کنند، هنر با دین تعارض دارد، به این فرمایشات توجه کنند.
وی با بیان اینکه ما هنوز به قدر و اهمیت هنر دست پیدا نکرده ایم، گفت: کشورهای به ظاهر لائیک با تولید آثار سینمایی و هنری توانستند تفکرات خود را به جهانیان منتقل کنند اما ما هنوز درگیر مبانی اولیه هنر هستیم که آیا هنر در نظام دینی می تواند جایگاهی داشته باشد یا خیر؟
سرسنگی افزود: اگر ما راه استفاده از هنر را به خصوص در موضوعات و فرایض مهم دینی همچون حج بیابیم، می توانیم نسل جوان را به خوبی با دین آشنا کنیم، در غیراینصورت همان اتفاقی می افتد که در حال حاضر به آن مواجه هستیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران با بیان اینکه امروز نسل جوان نسبت به واقعیات و مبانی دینی ناآشنا هستند، اظهار کرد: این امر به این دلیل است که ما با زبان جوانان صحبت نکردیم و در این 40 سالی که از انقلاب می گذرد، نهادهای فرهنگی و هنری و رسانه ها بدون توجه به مخاطب برای خود کار کردند و به همین دلیل است که امروز راجع به مسئله حجاب در ذهن جوانان تشکیک به وجود می آید، ما به بدترین وجه ممکن حجاب را در حوزه فرهنگ و هنر تبلیغ کردیم.
وی گفت: ما در این مدت همه ابزارهای فرهنگی، هنری و رسانه ای را داشته ایم اما امروز به جایی رسیده ایم که در بدیهی ترین مسائل اجتماعی و دینی باید در نسل جوان شاهد چالش های اساسی باشیم، به دلیل اینکه نهادهای فرهنگی و رسانه های ما غافل بودند که برای انتقال یک پیام و مفهوم باید با زبان نسل حاضر خود صحبت کنند، مهم این نیست که من به عنوان مدیر چه چیزی را دوست دارم، مهم این است که مخاطب من این مسئله را چگونه می پذیرد.
سرسنگی با تاکید بر اینکه استفاده از زبان هنر مخصوصا هنرهای عمومی همچون فیلم و عکس که مورد علاقه جمع کثیری از مخاطبان است، برای بیان و تبلیغ مفاهیم دینی باید مورد توجه قرار گیرد، افزود: امروز عکس تبدیل به ممتازترین شیوه روایت برای زندگی روزانه شده و از چنین شیوه روایت ویژه و سریعی باید بیشتر استفاده کنیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت سفر معنوی حج پرداخت و گفت: موضوع حج یکی از ارزنده ترین، شیرین ترین و زیباترین موضوع در فضای ذهنی و عینی مردم ایران است، حج بزرگترین آیین دینی در سراسر جهان است که قابل قیاس با هیچ آیینی نبوده و هیچ آیینی کاملتر، بزرگتر و باشکوه تر از حج نیست.
وی با بیان اینکه سفر و آیین حج جز معدود سفرها و آیین هایی است که در وجود انسان تحول ایجاد می کند، افزود:دستورات و اعمال حج امتحان الهی برای اثبات اعتماد، عبودیت و تمکین است و ای کاش کسانی که به حج می روند، با شناخت و آگاهی بروند و در هنگام بازگشت از سفر، این تولد دوباره را در وجود خود حفظ کرده و دلشان را از زنگار دنیوی دور کنند.
آیین اختتامیه مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» شامگاه یکشنبه با حضور مجید سرسنگی معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران، وحید اسکندری سرپرست اداره کل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان حج و زیارت، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سهیل کاکایی دبیر، مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری و جمعی از داوران این مسابقه، مهدی محمدی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و احسان محمدی دبیرکل تشکل های فرهنگی هنری دانشگاه تهران و مدیر امور بین‌الملل سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سالن اصلی باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران برگزار شد.
این مسابقه عکس به همت شورای هماهنگی کانون‌های فرهنگی، هنری، اجتماعی و دینی دانشگاه تهران و موسسه فرهنگی رسانه‌ای پارسیان فرهنگ با همکاری و مشارکت معاونت فرهنگی دانشگاه تهران، سازمان های فرهنگی هنری و زیباسازی شهرداری تهران ویژه افرادی که به حج سال 96 مشرف شده‌اند، برگزار شد.
عزت و کرامت حجاج ایرانی، وحدت در جهان اسلام، عملیات اجرایی حج سال 1396، لحظه‌های ویژه عبادی، سلفی بناها و آیین‌ها و استقبال از حجاج سال 96 از موضوع های مسابقه عکس «سفر به خانه خدا» بود.
از میان حدود 3هزار اثر ارسالی به دبیرخانه این مسابقه از استان های سراسر کشور، یکهزار و 890 اثر به مرحله داوری راه یافت که در نهایت هیئت داوران، 75 اثر را برای کتاب مسابقه، 53 اثر را برای نمایشگاه و 10 اثر برجسته را به عنوان آثار برتر و شایسته تقدیر برگزیدند.
مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری مسابقه و افشین شاهرودی، کمال الدین شاهرخ و حسن غفاری اعضای هیئت داوران مسابقه بودند.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
تهرام/1193/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.