به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز پنجشنبه در آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران اظهار کرد: حدود 10سال پیش، استاد عزت الله انتظامی درخواست واگذاری تئاتر نصر به هنرمندان و تبدیل و تجهیز آن به موزه را مطرح کردند.
وی گفت: همه ما می توانیم ردپای تاریخ فرهنگی کشور را در تئاتر نصر ببینیم و پیدا کنیم؛ مکانی که بسیاری از بزرگان هنر نمایش روی صحنه رفتند و مردم تهران را با هنر خود مسحور کردند.
نجفی افزود: از 10 سال گذشته تا به امروز، نهادهای مختلف از جمله شهرداری تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تحقق این خواسته تلاش کردند که در نهایت روز گذشته(ششم دی) قرارداد واگذاری و خرید تئاتر نصر(واقع در لاله زار) توسط شهرداری تهران طی قراردادی با کمیته امداد امام خمینی(ره) و جهاد دانشگاهی منعقد شد.
به گفته وی، این مجموعه روز شنبه(نهم دی ماه) تحویل شهرداری تهران شده و بلافاصله اقدامات و فعالیت های عملیاتی برای تبدیل این مکان به موزه انجام می شود.
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اهمیت نقش هنرمندان در پیشبرد اهداف و ماموریت های مدیریت شهری اظهار کرد: اگر ما اصرار داریم که شهروندانی آگاه، مسئولیت شناس و مشارکت پذیر در تهران داشته باشیم، هنر به طور کلی و هنر نمایش به طور خاص می تواند ما را به عنوان نهاد اجتماعی برای رسیدن به این هدف کمک کند.
وی گفت: یک ابزار پر قدرت هنری و تاثیرگذار در اختیار هنرمندان تئاتر است که آنان می توانند با استفاده از این ابزار شهروندان را تحت تاثیر خود قرار دهند و روح مسئولیت پذیری و مشارکت پذیری را در شهر بدمند.
وی گفت: اخلاق موضوع و مقوله غیرزبانی است و نمی توان افراد را از طریق زبان و بیان متخلق به اخلاق خوب کرد و آنان را به انجام کارهای خوب اخلاقی واداشت که این موضوع امروز در مباحث اخلاقی و توصیه به پایبندی به ارزش های اخلاقی مورد قبول و شناخته شده است.
نجفی افزود: براین اساس، آنچه می تواند اخلاق جامعه را تغییر دهد، ابزارهای است که به صورت ناخودآگاه در ذهن و خلق افراد نفوذ کند و تعالی و القائات خود را به صورت ناخودآگاه در افراد منتقل کند که قطعا هنر تئاتر یکی از مهمترین این ابزارهاست.
شهردار تهران گفت: هنرمندان تئاتر با توجه به این مسئولیت مهم اجتماعی که بر دوش دارند از این هنر به نحو شایسته ای استفاده کنند و ما را برای رسیدن به اهداف مدنظر در اداره شهر، کمک کنند.
وی، برگزاری جشنواره تئاترشهر را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: این جشنواره در حوزه مسئولیت های مستقیم مدیریت شهری برای دستیابی به شهری برای زندگی، در 6 دوره برگزار شد و امیدوارم جشنواره تئاترشهر در سال های آینده با ابعادی بزرگ تر، نتایج عمیق تر و تاثیرات بیشتری برگزار شود.
شهردار تهران با بیان اینکه جشنواره تئاترشهر نقاط قوت زیادی داشته افزود: این جشنواره نقاط ضعفی هم داشت که امیدوارم با راهنمایی هنرمندان، بیان نظرات و انتقادات آنان، سال آینده نقاط ضعف را برطرف کنیم.
آیین اختتامیه ششمین جشنواره تئاترشهر عصر پنجشنبه با حضور محمدعلی نجفی شهردار تهران، علی مرادخانی مشاور هنری شهردار تهران، محمود صلاحی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از هنرمندان پیشکشوت تئاتر همچون داریوش اسدزاده، ایرج راد، داریوش مودبیان، اصغر همت در سالن اصلی پردیس تئاتر تهران برگزار شد.
ششمین جشنواره تئاتر شهر با شعار «تهران، تکریم زندگی» به دبیری شهرام کرمی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در هشت بخش تئاتر صحنه ای، کودک و نوجوان، تئاتر دیگر(خیابانی، صحنه ای، پرفورمنس و سایر گونه های نمایشی)، نمایشنامه نویسی، عکاسی تئاتر، مدرسه تئاتر، نقد صحنه و بخش جنبی از 28 آذرماه تا هفتم دی ماه برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی - انتشار: محسن فتاحی
تهرام/7245/**1625
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.