محمدحسین مقیمی روز چهارشنبه در حاشیه در یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه برای جبران کمبود فضای آموزشی در تهران چه اقداماتی انجام خواهد شد؟ اظهار کرد: در بعضی از مناطق به خصوص منطقه 22، مشکلات جدی از لحاظ کمبود فضای آموزشی وجود دارد.
وی گفت: باید از طریق مختلف از جمله اجرای قانون شورای آموزش و پرورش، قانون برنامه ششم، برخی از مقررات مالی دولت و بهره مندی از ظرفیت خیران و بودجه های وزارتخانه ها کمبود فضای آموزشی را در چهار سال آینده جبران کنیم.
مقیمی درباره رفع مشکلات حکم قلع و قمع 56 مدرسه در تهران افزود: بعضی از مدارسی که مالک خصوصی دارند، احکامی برای آنان صادر می شود که از مالکان درخواست می کنیم همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته و از شکایت خود صرف نظر کنند، ساخت مدرسه زمانبر است و دانش آموزان نمی توانند بدون مدرسه بمانند.
استاندار تهران گفت: از نهادهای مسئول نیز درخواست می کنیم که اقدامات و همکاری لازم را برای رفع مشکلات مدارسی که حکم قلع و قمع دارند، انجام دهند.
مقیمی با اشاره به تامین اعتبار زا سوی استانداری تهران برای جبران کمبود فضای آموزشی گفت: دولت طبق برنامه خود، اعتباری را در این زمینه اختصاص می دهد، منتهی بودجه ها محدود است و خوشبختانه خیران تهران در تمامی نقاط کشور، مدرسه ساختند که امیداواریم آنان برای ساخت مدرسه در تهران نیز ترغیب شده و اقداماتی را در این زمینه انجام دهند.
به گزارش ایرنا؛ مقیمی همچنین در این جلسه با اشاره به یکسان بودن استانداردهای تحصیلی و آموزشی در همه نقاط کشور گفت: متاسفانه در تهران، همزمان با افزایش جمعیت خدمات آموزشی گسترش نیافته و در حال حاضر از نظر تامین فضای آموزشی عقب مانده ایم.
استاندار تهران افزود: باید طرح و بودجه مناسبی برای گسترش فضای آموزشی از طریق نمایندگان مجلس و مسئولان این بخش در نظر گرفته شود.
مقیمی با اشاره به اختصاص سهم آموزش و پرورش از پرداخت عوارض شهری از جمله در بلندمرتبه سازی گفت: این سهم می تواند در ساخت کلاس درس و فضای آموزشی جدید متناسب با هر منطقه استفاده شود.
وی افزود: برخی املاک و مستغلات آموزش و پرورش به صورت قانونی نیاز به تغییر کاربری توسط شهرداری دارند و پیشنهاد دادیم که این تغییر به صورت رایگان انجام شود و شهرداری درآمد محل تغییر کاربری را در ساخت مدرسه در نقطه دیگری هزینه کند.
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این نشست، مشارکت و همفکری اعضا و مسئولان برای کمک به ارتقای کمیت و کیفیت آموزش و پرورش تهران را از جمله وظایف شورای آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: در این جلسات باید مشکلات آموزش و پرورش و نهادهای مرتبط شناسایی و برای آنها راه حل های مناسبی ارائه داد.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب فضای آموزشی در تهران افزود: اگر آموزش و پرورش تهران یک بانک بود ما باید ورشکستگی کامل آن را اعلام می کردیم.
فرماندار تهران با بیان اینکه برخی از مناطق تهران به خصوص منطقه 22 با کمبود فضای آموزشی روبه روست، اظهار کرد: باید متولی و برنامه ویژه ای برای این منطقه در نظر گرفته شود.

*فرسودگی 700 مدرسه در تهران
عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به کمبود فضای آموزشی و وضعیت نامناسب مدارس تهران گفت: تهران از لحاظ فضای آموزشی جزو پنج استان محروم کشور است و حدود 700 مدرسه از 4 هزار مدرسه تهران فرسوده بوده و نیاز به تخریب و بازسازی دارد.
وی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش شهر تهران کمبود مدارس را با تراکم بالای دانش آموزان در یک کلاس جبران می کند، افزود: براساس پیش بینی های انجام شده اگر میانگین تعداد دانش آموزان 30 نفر شود ما حداقل 246 مدرسه ابتدایی 9 کلاسه نیاز داریم.
باقری افزود: متاسفانه به دلیل مشکلاتی در تصویب، 3 میلیارد دلاری که باید دولت برای بخش عمرانی آموزش و پرورش تخصیص می داد، پرداخت نشده است.
رحمت الله حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز تهران نیز در این نشست با اشاره به اقدامات این مجمع گفت: برای تامین فضای آموزشی در کل کشور نیازمند 40هزار میلیارد تومان اعتبار هستیم.
وی با اشاره به اینکه اعتبار دولت در حال حاضر تهی است، گفت: سال گذشته اعتبار دولت در امر مدرسه سازی،200 میلیارد تومان بود که سهم 17 میلیارد آن تحقق پیدا نکرد که خیران در حدود 900 میلیارد تومان نقدی و 300 میلیارد تومان زمین هدیه کردند که 6برابر اعتبار دولت در این صحنه حضور پیدا کردند.
داریوش ورناصری مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران نیز در این نشست با بیان اینکه تخریب و بازسازی مدارس فرسوده تهران نیازمند 3هزار میلیارد تومان اعتبار است، اظهار کرد: اگر این اعتبار را طی حدود 6 سال تامین کنیم، کمبود حدود 600 مدرسه را جبران خواهیم کرد.
یکصد و هفتاد و چهارمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهر تهران روز چهارشنبه با حضور محمدحسین مقیمی استاندار، عیسی فرهادی فرماندار تهران، عباسعلی باقری مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران، رحمت الله حافظی رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز و جمعی از مسئولان در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران برگزار شد.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: معصومه جوان معبودی**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.