سعیدرضا جندقیان بیدگلی روز چهارشنبه در جلسه هماهنگی دهیاران روستاهای بخش مرکزی دماوند و بخش رودهن که با حضور بخشداران و دهیاران در سالن جلسات فرمانداری شهرستان دماوند برگزار شد، اظهار کرد: طی یک سال و نیم گذشته 475 بازدید مستقیم از روستاهای کشور صورت گرفت که در این بازدیدها متوجه شدیم، عرصه روستایی جزو متمدن ترین مناطق است و از این منظر تهران از لحاظ درجه تمدن، کم تمدن ترین مناطق است.
وی با بیان اینکه عدم توسعه در روستاها به دلیل وجود مشکلات زیرساختی است، گفت: در یک فرضیه به صورت تئوری پیش بینی کردیم که در سال های آینده سکونتگاهی به نام روستا نخواهیم داشت و کشور به عرصه های خرد و کلان تقسیم شود.
این مقام مسئول در خصوص میزان جمعیت روستایی طبق آمارهای اعلام شده در سنوات گذشته، بیان کرد: در سال 59 میزان جمعیت روستایی 24 میلیون نفر، سال 69، 23 میلیون نفر، سال 79، 22 میلیون و 800هزار نفر و در سال 95، 20 میلیون و 800 هزار نفر آمار جمعیت روستایی بوده است.
جندقیان بیدگلی عنوان کرد: طبق این آمار، هر 5 سال یکبار 700 هزار نفر از جمعیت روستایی کاسته شده است اما نکته ای که وجود دارد، میانگین خانوار در شهر سه و چهار دهم نفر و در روستا سه و پنج دهم نفر بوده که کاملا به میانگین شهری نزدیک شده است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص مهاجرت روستاییان خاطر نشان کرد: مهاجرت در قرن 21 که در حال ورود به فضای دیگری از علم هستیم، به صورت فکری و رویکردی است و دهیاران باید متغیرهای ذهنی خود را افزایش دهند و هرآن چیزی که برای توسعه روستاها لازم است، فراهم کنند.
جندقیان با تاکید بر تغییر رویکرد توسط دهیاری ها بیان کرد: تغییر رویکرد در ابتدا باید به صورت شخصی انجام شود و بعد در جامعه توسعه یابد و بدانیم که تاکنون هیچ توسعه روستایی صورت نگرفته است زیرا زیرساخت های لازم برای جلوگیری از مهاجرت انجام نشده که این مهم نیازمند تعامل بیشتر بین دهیاران و مسئولان است.
معاون سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در خصوص طرح هادی که یکی از بزرگترین مشکلات اغلب روستاییان است، گفت: اخیرا یک لایحه مشتمل بر 18 ماده طرح شده است که در آن به موضوعاتی همچون امنیت شغلی دهیاران، بیمه و استخدام آنان و همچنین مسائل مربوط به طرح هادی اشاره دارد و هم در مورد تخصیص قیر به روستاها، اصلاحیه ای به مجلس فرستاده شده که در آن تقاضا کردیم 17 درصد از 4 میلیون تن قیری که در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد، حدود 9 درصد از آن در اختیار وزارت کشور قرار گیرد تا در عرصه روستایی استفاده شود.
وی در پایان با اشاره به این موضوع که تغییر زیر ساخت ها با تغییر قانون انجام خواهد شد به اعطای تسهیلات در خصوص اشتغال زایی به روستاها تاکید کرد و گفت: دهیاران در صورت داشتن طرح در زمینه کشاورزی، گردشگری و صنعت به منظور اشتغال زایی و دریافت تسهیلات اعلام کنند که تاکنون 59 مورد تسهیلات پرداخت شده است.
شهرستان دماوند با جمعیتی افزون بر 100هزار نفر در 45 کیلومتری شهر تهران قرار گرفته است. این شهرستان از شمال با استان مازندران، از شرق با شهرستان فیروزکوه، ازجنوب با استان سمنان و از غرب با شهرستان شمیرانات و تهران همسایه است که این شهر از2بخش مرکزی و رودهن تشکیل می شود.
*برای اطلاع از اخبار متنوع انتشار یافته در شبانه روز با کانال ایرنا استان تهران در تلگرام به نشانی IRNATEHRAN@ همراه شوید.
خبرنگار: الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.