محمود حجتی روز سه شنبه در جشنواره سیب شهرستان دماوند که با هدف معرفی توانمندی ها و قابلیت های شهرستان در زمینه تولید در بازارهای داخلی و خارجی در سالن اجتماعات جهاد کشاورزی شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: تلاشگران عرصه تولید به ویژه در بخش کشاورزی، زحمات بسیاری در این عرصه می کشند و تلاش ما داشتن حداقل سهمی در حوزه تولید و اقتصاد کشور با تامین شرایط مناسب برای کشاورزان است.
وی با بیان اینکه سیب دماوند سرآمد سیب های کشور است، گفت: دماوند با داشتن تولید 35 تن سیب در هکتار، بیش از دو برابر متوسط تولید سیب در کشور را به خود اختصاص داده است و از سوی دیگر داشتن آگاهی کافی در مسائل فنی و تکنیکی در زمینه تولید، کاشت، برداشت، مبارزه با آفات گیاهی، چگونگی تغزیه و .... کشاورزان دماوندی را به سمت تولید محصولی سالم سوق می دهد.
وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه کشاورزان چندان به دولتی ها دل نبندند، گفت: در شرایط کنونی بیش از 80 درصد حوزه باغداری و کشاورزی برعهده باغداران است که می توانند با ورود به زنجیره تولید و تقویت تشکل های مختلف کشاورزی، باقی کار را هم انجام و از نتیجه کار بهره مند شوید.
وی با بیان اینکه حرکت در مسیر زنجیره تولید و تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های بخش کشاورزی می تواند بسیاری از مشکلات و مطالبات این بخش را مرتفع سازد، گفت: گذشتگان ما از این روش پیروی می کردند و همین امر موجب پیشرفت آنان بود و امروز باید برای رفع مشکل و حذف دلالان، محصولات کشاورزی به سمت ایجاد زنجیره تولید و تشکل‌ها گامی برداریم.
حجتی با اشاره به اینکه دولت تسهیلات ارزان و مطلوبی در اختیار کشاورزان قرار می دهد، گفت: ایران ظرفیت بسیاری در توسعه بخش کشاورزی به ویژه در بخش صادرات سیب به بازارهای منطقه دارد و نباید از ساده ترین مسائل بگذریم و این مهم را نادیده بگیریم.
وی در خصوص صادرات و وارد سیب به کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت: روسیه از مهم‌ترین واردکنندگان سیب است، که می توان فرصت مناسبی را برای حضور در بازارهای منطقه کسب کرد.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین در خصوص دورنمای طرح زنجیره تولید (از مزرعه تا سفره) نیز گفت: بخشی از این طرح در داخل بازار کشور و بخشی در خارج قابل تحقق است که می توان در بخش تولید سیب به این مهم دست یافت.
وی ادامه داد: ایران هر سال با میزان محصولاتی که تولید می کند تنها 10 تا 15 درصد را صادر می کند و مابقی در داخل کشور توزیع می شود که برای رسیدن به آن نیازمند همکاری و تعامل تولید کنندگان و صادرکنندگان هستیم تا ارزش افزوده در داخل خود زنجیره دیده شود و بر اساس نیاز و تقاضای بازارهای هدف، محصول خود را آماده و در خود مزرعه بسته بندی کرده و بر اساس تقاضا محصول را آماده کنیم.
خبرنگار:الهام حیدری**انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7246//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.