به گزارش ایرنا، در این میان افراد سوجو و فرصت طلب برای تحقق اهداف غیر انسانی خود به شایعه پراکنی و انتشار اخبار دروغ در فضای مجازی اقدام کرده و  نگرانی را به وجود می آورند.
شماری از فعالان رسانه ای شهرستان ری براین باورند که  در این شرایط حساس رسانه با توجه به نقش و اثرگذاری خود در جامعه باید پای کار آمده و با انتشار اخبار و ارائه اطلاعات دقیق و شفاف سازی از سوی مسئولان بهداشت. دست افراد فرصت طلب را کوتاه کنند.

پرکردن خلاء خبری برای مقابله با شایعه پراکنان

وحید محمدی یکتا مدیر خبرگزاری مهر در استان تهران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اطلاع رسانی دقیق و شفاف در خصوص ویروس کرونا با توجه به اهمیت و حساسیت آن در جامعه از نیازها و مطالبات مردم به شمار می رود.
وی افزود: نقش اصحاب رسانه در عرصه های مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، ورزشی و سایر حوزه ها واضح و مبرهن بوده و نقش و ارتباط مستقیمی با افکار عمومی دارد.

یکتا عنوان کرد: ارائه اطلاعات کامل و جامع، بازگو کردن عواقب شیوع ویروس کرونا در جامعه و شفاف سازی در این حوزه موجب هشیاری مردم می شود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا در جهان و اهمیت آن، نباید هیچ گونه خلاء خبری وجود داشته‌باشد چرا که در این صورت افراد فرصت طلب اقدام به شایعه پراکنی می کنند.
مدیر استان تهران خبرگزاری مهر یادآور شد: شایعه پراکنی موجب بر هم زدن نظم و آرامش روحی و اجتماعی می شود، بنابراین رسانه ها با رعایت امانتداری باید اخبار مورد نیاز مردم، هشدارهای لازم و توصیه کارشناسان در این حوزه را مطرح کنند.

مدیر مسئول ماهنامه صدای خاک و پایگاه خبری آنلاین اظهار داشت: اخبار باید از طریق یک کانال مورد اعتماد و فرد متخصص در حوزه بهداشت بازگو شود.
مریم حضرتی افزود: راهکارهای پیشگیری از شیوع ویروس کرونا یک نیاز و ضرورت برای همه مردم به شمار می رود.
وی عنوان کرد: اگر مردم از میزان شیوع ویروس کرونا و اثرات جسمی آن مطلع شوند دیگر به هر بهانه ای از خانه خارج نخواهند شد.
مدیر مسئول ماهنامه صدای خاک و پایگاه خبری جهانی آنلاین خاطر نشان کرد: بازگو کردن اطلاعات دقیق و درست و همچنین شفاف سازی، دست رسانه های معاند را در بزرگ نمایی شیوع ویروس کرونا در کشور می بندد.
وی تاکید کرد: شایعات و انعکاس اخبار کذب و همچنین بزرگ نمایی موجب رعب و وحشت در جامعه می شود.

اسماعیل شاه محمدی سرپرست روزنامه اعتماد در شهرستان ری و پیشکسوت مطبوعات گفت: یقینا نقش رسانه ها در آگاهی بخشی مردم پیرامون شیوع ویروس کرونا می تواند از اهمیت خاصی برخوردار باشد.
وی افزود: رسانه ها سهم زیادی در کاهش مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا می توانند داشته باشند، البته نظام و مسئولان دولتی و همه باید در این آگاهی بخشی سهیم باشیم . 
این فعال رسانه ای خاطرنشان کرد: متاسفانه به  دلایلی رسانه خیلی دیر به رسالت خود پرداختند و الان شرایط به گونه ای است که رسانه باید فعالیت خود را شبانه روزی و چندین برابر کند.

ترغیب مردم به رعایت پروتکل های بهداشتی

محمدرضا کاظمیان گزارش گر بازنشسته روزنامه کیهان گفت: نقش رسانه ها در اطلاع رسانی در خصوص شیوع ویروس کرونا به شرط ارائه آگاهی دهی به جامعه مطلوب و ارزنده است.
وی افزود: آگاهی رسانی و ارائه اطلاعات درست و دقیق به مخاطبان باید از سوی متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت باشد.
این پیشکسوت عرصه خبر افزود: مردم با توجه به توصیه های رسانه ها در زمینه ماندن در خانه و پرهیز از تردد غیر ضروری در واقع سلامت خود را تضمین می کنند.
وی خاطر نشان کرد:  شایع سازی موجب بروز وحشت، ترس و اضطراب در جامعه و در نتیجه هجوم مردم به فروشگاه و مراکز خرید در حوزه تغذیه می شود و این موضوع وضعیت ابتلا به بیماری را حادتر می کند.

مصطفی علی اکبری مسئول بسیج رسانه شهرری گفت: رسانه نقش اصلی و اساسی در آگاهی بخشی به جامعه در راستای شیوع ویروس کرونا را دارند و نباید زمینه بروز ترس و نگرانی را در جامعه ایجاد کنند.
وی افزود: برخی رسانه ها بدون توجه به رسالت مهم خود، با ارائه اخبار موجب نگرانی جامعه می شوند.
علی اکبری خاطر نشان کرد: برخی به دنبال اعلام اخباری مبنی بر آمار مبتلایان و میزان فوت شدگان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا هستند در حالیکه ارائه آمار و ارقام در ایم زمینه هیچ تاثیری نخواهد داشت.
وی یادآور شد: آگاهی بخشی به جامعه و اطلاع رسانی اهمیت بسیاری در پیشگیری از شیوع ویروس کرونا را دارد.
علی اکبری تاکید کرد: ترغیب و تشویق مخاطبان به رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی و همچنین ممانعت و خودداری از ترددهای غیر ضروری خواسته و نیاز امروز جامعه است.

امیدآفرینی نیاز امروز جامعه

فرشته مرادی سردبیر خبرگزاری پانا گفت: در زمینه اطلاع رسانی دو فضای خبری  از جمله خبرگزاری ها و کانال های رسمی وجود دارد؛ البته در میان برخی کانال ها نیز هستند که  که فقط به دنبال افزایش تعداد مخاطبان خود بوده و توجهی به درستی یا نادرستی اخبار ندارند.
وی افزود: بنابراین خبرنگار حرفه ای در میانه این بحران باید اخبار درست را از منابع مورد اطمینان و تایید وزارت بهداشت در خصوص شیوع ویروس کرونا کسب کند.
مرادی اذعان داشت: انتشار اخبار نادرست باعث تشویش و نگرانی اذهان عمومی و گسترش نگرانی در جامعه می شود.
وی خاطر نشان کرد: امیدبخشی یکی از نیازهای مهم و مورد توجه جامعه در حال حاضر بوده چرا که امیدبخشی و آگاهی موجب پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و ابتلا به آن می شود و از وظایف و رسالت های کار ژورنالیستی به شمار می رود.
سردبیر خبرگزاری پانا خاطر نشان کرد: اصحاب رسانه به صورت حرفه ای باید با افراد متخصص صحبت کرده و اطلاع رسانی درستی را به مردم ارائه دهند.
وی تاکید کرد: مردم اطلاعات دقیق و کاملی از ویروس کرونا ندارند و آگاهی رسانی درست و به موقع از سوی رسانه موجب افزایش مراقبت و رعایت نکات بهداشتی می شود.
مرادی یادآور شد: روزنامه نگاران و اصحاب رسانه باید در خصوص اخبار ضد و نقیض روشنگری کنند تا اخبار غلط در جامعه گسترش نیابد.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد: تاکنون ۱۴ هزار و ۹۹۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، ۸۵۳ نفر بر اثر ابتلا به این ویروس فوت کرده و ۴ هزار و ۹۹۶ نفر نیز بهبود یافته‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.