سیدمالک حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به فعالیت ۲۴ ساعته گرمخانه‌های پایتخت اظهارداشت: براساس پیش‌بینی هواشناسی، طی دو روز گذشته، سرمای بی‌سابقه‌ای را تجربه کردیم و با توجه به اینکه چند روز قبل از آن هوای گرم و متعادل‌تری داشتیم، این موضوع مشکلاتی را ایجاد کرد که برخی از مددجویان مصرف‌کننده مواد مخدر، فریب نوسانات جوی را خورده و خارج از گرمخانه‌ها به سر می‌بردند.

وی گفت: براین اساس سعی کردیم که در شرایط آمادگی ۱۰۰ درصد باشیم و دوشنبه شب با همکاری گشت‌های سیار توانستیم ۴۲۱ نفر از مددجویان در سطح شهر تهران را جذب کنیم و رکوردی را در جذب این افراد طی سال‌های اخیر به ثبت برسانیم.

حسینی با اشاره به اینکه طی روزهای اخیر موردی گزارش نشده که فردی به علت سرما فوت کرده و یا در معرض خطر مرگ قرار بگیرد، افزود: عمده‌ترین مشکل ما مصرف‌کنندگان مواد مخدر است که در گرمخانه‌ها اسکان پیدا می‌کنند اما معمولا برای مصرف مواد به پاتوق‌هایشان می‌روند و در مسیر بازگشت به علت عدم تعادل و یا اُوردوز دچار مشکلاتی می‌شوند که ممکن است خطر مرگ برای  آنان داشته باشد که خوشبختانه توانستیم شرایط را کنترل کنیم و به یک شرایط تثبیت‌شده برسیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران اظهارداشت: معمولا پاتوق مصرف‌کنندگان مواد مخدر در مناطق حاشیه‌ای و بی‌دفاع شهری است و کنترل این مناطق به طور مستمر دشوار است، با این وجود تمرکز گشت‌های سیار بیشتر در این مناطق است و همچنین از طریق تماس‌های مردمی افراد بی‌خانمان به گرمخانه‌ها منتقل می‌شوند.

وی با اشاره به استقرار سه گرمخانه سیار در میدان‌های تجریش، شوش و آزادی گفت: طی شب‌های اخیر یکصد نفر از افرادی که تمایلی به حضور در گرمخانه‌ها نداشتند جذب گرمخانه‌های سیار شدند و در صورت لزوم تعداد این گرمخانه‌ها افزایش خواهد یافت.

حسینی با اشاره به فعالیت ۲۱ گرمخانه با ظرفیت بیش از ۴هزار ۴۰۰ نفر به صورت کف‌خواب در تهران افزود: با توجه به برودت هوا در گرمخانه بانوان حدود ۴۰درصد و در گرمخانه آقایان ۲۵ درصد ظرفیت خالی داریم و مشکلی برای پذیرش افراد وجود ندارد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه در حال حاضر ۴۰ گشت سیار در مناطق ۲۲گانه فعال است، اظهارداشت: علاوه بر این از ظرفیت شهرداران شب و شهرداران نواحی به صورت شبانه‌روزی برای نظارت و جذب افراد کارتن‌خواب و بی‌خانمان بهره‌مند شدیم.

وی گفت: در پی یرودت هوا با توجه به مصرف بیش از حد مواد و خطر اُوردوز، از شهروندان درخواست می‌کنیم که در صورت مشاهده افراد بی‌سرپناه و بی‌خانمان موارد را از طریق شماره تلفن‌های ۱۳۷ و ۵۵۵۲۲۳۲۲ اطلاع دهند تا گشت‌های سیار نسبت به انتقال آنان به گرمخانه‌ها اقدامات لازم را انجام دهند.

راه‌اندازی گرمخانه ویژه ترنس‌ها

حسینی درباره راه‌اندازی گرمخانه ویژه ترنس‌های بی‌خانمان (افراد دچار اختلال‌ هویت جنسیتی) بیان کرد: برای اسکان این افراد مشکلات متعدد، خلاءهای قانونی و حقوقی وجود دارد که مذاکراتی را با استانداری، بهزیستی و نیروی انتظامی داشته‌ایم و استانداری همکاری خوبی در این زمینه با ما داشته و منتظر تاییدیه و مجوز این نهاد هستیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران افزود: در صورت تاییدیه و مجوز استانداری امیدوارم بتوانیم تا قبل از سال جدید برای این بخش جامعه تدبیری بیندیشیم و گرمخانه‌ای راه‌اندازی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.