بامداد امروز یک فروند هواپیمای بوئینگ ۸۰۰-۷۳۷ با شماره ثبت UR-PSR متعلق به خطوط هوایی اوکراین اینترنشنال تنها ۵ دقیقه پس از بلندشدن از فرودگاه امام خمینی (ره) به مقصد کی یف پایتخت اوکراین دچار نقص فنی و آتش سوزی در قسمت موتور هواپیما شد و ساعت ۶:۲۰ در  منطقه شاهدشهر در شهرستان شهریار سقوط کرد.

هواپیمایی اوکراینی در بوستان اصلی و جنوبی شهرک لاله که متشکل از ۲ روستای خلج آباد و محمود آباد در شاهد شهر شهریار است، سقوط کرد و پس از انفجار تکه‌های آن به بخش جنوبی این شهرک که یک کانال آب و باغ‌های میوه است پرتاب شده است.

شدت انفجار به حدی بود بسیاری از شیشه خانه‌های مسکونی در این منطقه شکسته شده و صدا و نور حاصل از انفجار این هواپیما تا کیلومترهای دورتر از منطقه به گوش رسیده است.

فنس‌های بلند زمین چمن مصنوعی بوستان لاله که تا بامداد امروز وظیفه خارج نشدن توپ فوتبالیست‌ها از زمین بازی داشت در حال حاضر مکان مناسبی برای نگهداری از پوست، مو، گوشت مسافران و تکه‌های هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ شده است، چمن مصنوعی این زمین فوتبال نیز محل خوبی برای مرگ مسافران و پراکنده شدن اسباب و وسائل آنان شد.

زمین‌های اطراف، کانال آب کشاورزان و باغ‌های جنوب شهرک لاله نیز که جزو خلج آباد محسوب می شوند امروز میزبان تکه‌های اجساد هموطنانمان بودند که فقط چند دقیقه قبل به امید رسیدن به مقصد پایتخت کشور اوکراین سوار بر هواپیما شده بودند.

حمامی خونی در دیوار باغ‌های جنوبی شهرک لاله به راه افتاد بود و همه جا بوی خون و سیم سوخته را می داد، تکه‌های اجساد و هواپیما در یک محدود یک کیلومتری پخش شده بودند و تمامی اراضی اطراف محل حادثه پر از لباس، کفش سوخته، کول پشتی، قاب موبایل، کتاب، صندلی‌های هواپیما، پاکت سیگار سایر لوازم مسافران و هواپیما شده بود.

صدای مهیب و گرمای زیاد سقوط هواپیما را در خانه‌هایمان احساس کردیم

زهرا زن میانسال ساکن در کوچه روبروی بوستان لاله در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: صدای مهیب و گرمای زیاد انفجار سقوط هواپیما را در خانه‌هایمان احساس کردیم و خواب پریدیم.

وی با اشاره به اینکه تمامی شیشه‌های خانه‌اش در اثر موج انفجار شکسته است، افزود: وقتی از خانه بیرون آمدیم شعله‌های آتش در کوچه‌هایمان زبانه می کشید و همه جا پر از بوی سیم برق و دود و مه بود.

زهرا افشار یادآور شد: وقتی کمی از شعله‌های آتش کاسته شد به سمت بوستان لاله رفتم و با بدن‌های نیمه سالم و اعضای اجساد هواپیما روبرو شدم که حالم بد شد و تاکنون که ساعت ۱۴ است در درمانگاه بوده‌ام.

شدت انفجار هواپیما مانند حمله موشکی بود

رضا نامداری یکی دیگر از ساکنان خیابان ورزش شهرک لاله شاهد شهر شهریار که خانه‌اش دقیقا روبری محل سقوط هواپیما است در ادامه به خبرنگار ایرنا گفت: صبح برای نماز بیدار شده بودم که ناگهان صدا و نور زیادی در مقابل پنجره اتاق حس کردم شدت انفجار به حدی بود که در وهله اول تصور کردم آمریکا به کارخانه پایین روستایمان حمله موشکی کرده است.

وی که از شاهدان اولیه سقوط هواپیمایی اوکراینی است، اظهار داشت: سینه هواپیما به میدان وسط بوستان لاله خورد و ناگهان به بدنه آن به سمت باغ‌های پایین روستا پرتاب شد.

نامداری با بیان اینکه اهالی محله برای کمک به افراد آسیب دیده وارد محل حادثه می شوند، ابراز کرد: بعد از فروکش کردن آتش و دود فقط اجساد بجا مانده بود پیکر اجسادی که داخل بوستان لابه بودند کمی سالم تر از بقیه اجساد بودند که در لابه لای آنان ۲ کودک خردسال دیدم.

وی یادآور شد: خلبان مهارت بالای داشت، اگر هواپیما به کمی بالاتر از محل حادثه برخورد می کرد به حتم بسیاری از ساکنان شهرک لاله نیز در این حادثه جان خود را از دست می دادند.

آتشنشان‌های غرب استان تهران برای مهار آتش هواپیمای اوکراینی بسیج شدند

فرمانده عملیات اطفای حریم حادثه سقوط هواپیمای ۷۳۷ اوکراین در ادامه این گزارش به خبرنگار ایرنا گفت: ساعت ۶.۳۰ دقیقه به سامانه آتشنشانی این حادثه گزارش شد که پس از آن به دلیل گستردگی منطقه و بزرگی حادثه تمامی آتشنشان‌های شهرستان‌های جنوب استان تهران از جمله رباط کریم، شهریار، شاهد شهر و صبا شهر برای امداد رسانی و اطفای حریق بسیج شدند.

حسین احمد زاده در ادامه با بیان سقوط هواپیمای اوکراینی شعاعی در حدود ۵۰۰ متر به اطراف خود را تحت در برگرفته بود، افزود: خوشبختانه هیچگونه آسیبی به ساکنان و خانه‌هایشان نرسیده است و تمامی اقدامات برای ایمنی منطقه انجام شده است.

وی در خصوص میزان حریق نیز اظهار داشت: به دلیل اینکه هواپیما تکه تکه شده و به زمین‌های اطراف پخش شده است، آتش آن نیز به صورت لکه‌ای بود که تمام آن در همان لحظات ابتدایی مهار شد.

احمد زاده یادآور شد: نیروهای آتشنشانی نیز هم پای نیروهای امداد و نجات از ساعات ابتدای صبح اقدام به جمع آوری اجساد و مدارک هویتی کرده‌اند و نیروهای امدادی و آتشنشانی منطقه حادثه را چندین بار مورد بررسی قرار دادند تا تکه‌های اجساد و سایر اشیاء به خوبی از منطقه پاکسازی شود.

عملیات جمع‌آوری اجساد هواپیمای سانحه دیده ساعت ۱۲ پایان یافت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران نیز در ادامه این گزارش گفت: عملیات جمع‌آوری اجساد مسافران بوئینگ ٧٣٧ هواپیمایی اوکراین که صبح امروز در جنوب شهریار سقوط کرده بود حدود ساعت ۱۲ پایان یافت.

شاهین فتحی افزود: ۳۰۰ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر استان تهران که از ساعات آغازین صبح امروز در صحنه سقوط هواپیما حضور یافته بودند با بررسی چندین مرحله ای محل حادثه تمامی اجساد و مدارک هویتی را تحویل مقامات قضایی دادند.

وی با بیان اینکه هیچ جسد سالمی در سانحه وجود نداشت، اظهار داشت: فقط تعداد کمی از اجساد بودند که وضع پیکرهایشان کمی سالم بود ولی بقییه کاملا متلاشی شده بودند.

خوشبختانه به هیچکدام از افراد محلی آسیبی وارد نشده است

فرمانده انتظامی غرب استان تهران نیز در ادامه این گزارش به خبرنگاری اعزامی خبرگزاری ایرنا به محل حادثه سقوط هواپیما گفت: هواپیمای بوئینگ ٧٣٧ هواپیمایی اوکراین در یک محوطه باز و باغ که خالی از سکنه بوده سقوط کرده است و خوشبختانه به هیچکدام از افراد محلی آسیبی وارد نشده است.

سردار محسن محسن خانچرلی در خصوص وضعیت اجساد نیز اظهار داشت: همه اجسادی که متلاشی شده بودند جمع آوری و به پزشکی قانونی منتقل شد تا بررسی و با شناسایی خانواده ها در اختیار آنان قرار گیرد.

فرمانده انتظامی غرب استان تهران ادامه داد: پلیس آگاهی و تشخیص هویت در محل حادثه حاضر  هستند و همه مدارک هویتی مسافران و خدمه پرواز این هواپیما در اختیار پلیس آگاهی قرار گرفته تا پس از بررسی و شناسایی تحویل خانواده هایشان شود.

وی افزود: ساعت ۶.۲۰ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه این سانحه به ما اعلام شد که ابتدا عنوان می شد شئی نورانی به زمین خورده که در بررسی ها مشخص شد هواپیمایی سقوط کرده است.

این مسئول خاطرنشان کرد: اقدام های لازم را انجام دادیم و با همکاری نیروهای خدمات رسان در امنیت بالایی کار بررسی و جستجوی اجساد را شروع کردیم.

سردار خانچرلی تاکید کرد: تا لحظه ای که بقایای به جا مانده از این هواپیما و لاشه های آن منطقه در کنترل پلیس است و بعد از اینکه توسط مسئولان مربوطه پاکسازی شد محل عادی اعلام می شود.

اجساد سانحه سقوط هواپیما به پزشکی قانونی تحویل شد

دادستان تهران نیز در ادامه این گزارش  با بیان اینکه اقدامات لازم برای جمع‌آوری جسدها و مدارک هویتی مسافران هواپیما صورت گرفته است به خبرنگار اعزامی ایرنا در محل حادثه، گفت: همه پیکرهای جان‌باختگان این حادثه به پزشکی قانونی تحویل شد.

علی القاصی افزود: این هواپیما حامل ۱۷۶ مسافر و خدمه بود که از این تعداد ۷۰ نفر مرد، ۸۱ نفر زن، ۱۵ کودک، یک نوزاد و ۹ خدمه بوده است.

وی با بیان اینکه تمامی سرنشینان این هواپیما همان لحظه اول حادثه جان باختند، افزود: هویت هیچکدام از مسافران تاکنون مشخص نشده است و به زودی و پس از احراز هویت به خانواده ها تحویل خواهد شد.

این مسئول در خصوص جعبه سیاه هواپیمای حادثه دیده نیز خاطرنشان کرد: یکی از جعبه های سیاه هواپیما در ساعات اولیه کشف شد، و دیگر نیز در حدود ساعت ۱۱ کشف و به مسئولان تحویل داده شد.

دادستان تهران یادآور شد: نیروهای انتظامی و خدمات رسان از جمله آتش نشانی و هلال احمر تا پایان یافتن تمامی اجساد مسافران و مدارک هویتی ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.