نمایش فضاهای نوستالوژیک همواره مورد توجه اهالی هنر قرار گرفته است و شاید بتوان ساخت شهرک سینمایی غزالی تهران را نیز تلاشی در راستای برآوردن نیاز بصری مخاطبان به نقطه اتصال با شهری که دائم در حال تغییر چهره است پنداشت.

آثار حوزه نمایش، موسیقی و تجسمی همراه با نوستالوژی بازی ها همواره مورد توجه عموم جامعه قرار دارد اما اگر این مواجهه را به عنوان یک اثر هنری درنظر بگیریم شاید بتوان از نبود ایده ای مبتنی بر اندیشه برای پیوند امروز و گذشته ابراز تاسف کرد.

این نمایشگاه نیز همچون دیگر آثار تولید شده کنونی حرف تازه ای ندارد و بازنمایی فضاهای تاریخی طهران و تیپ گرافی های تهرانی های امروز شاید سهل الوصول ترین قرار گرفتن هنرمندانه برای به هم رساندن این فاصله است که این پیوند نه در اندیشه ورزی بلکه در زمان محقق می شود.

در خوشبینانه ترین تصور این تمرین بصری را می توان پانوشتی کم رنگ بر عکس های زنان قاجار  اثر شادی قدیریان دانست که بیش از یک دهه قبل تلاشی برای به هم رساندن گذشته و امروز جامعه ایران در عنصر زمان محسوب می‌شد.

عکس از مجموعه "قجر"  شادی قدیریان

در بیانیه این نمایشگاه آمده است:

مهرناز توکلی متولد خراسان است اما کارهایش بیشتر یادآور نوستالژی طهران قدیم به‌ نظر می‌رسد و هنر او سرآغازی خودآموخته و خویش‌انگیخته دارد. این هنرمند در نگاهی تازه و متفاوت هنری، چهره‌ها و نمادهای قاجاری را با موضوعات روز روی پارچه جین با تکنیکی متفاوت درهم می‌آمیزد به‌ترتیبی که هنرش نمایشی معنی‌دار از چالش‌های جامعه قدیم به جامعه نوین ایران و آمیختنِ ظریفِ سنت و مدرنیته است و همچنین خلاقیت وی را می‌توان در نوع و جنس ابزاری که برگزیده دریافت و نبوغ ایده‌هایش را در طنزی که برای بیان موضوعات حل‌نشده اجتماعی سرزمینش به‌بیان نشسته دید.

تابلوهای این نمایشگاه روی پارچۀ جین شکل گرفته است که با استفاده از مواد شیمیایی و تکنیک هایی که ویژۀ این هنرمند است خلق شده. 

نمایشگاه آثار مهرناز توکلی عصر جمعه ۲۹ آذر  در گالری آرت سنتر آغاز به کار کرد و تا سه شنبه ۳ دی ماه به نشانی بلوار اندرزگو، سلیمی شمالی، باغ انجمن خوشنویسان میزبان اهل هنر است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.