عبدالرضا گلپایگانی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: این موضوع نیازمند تصویب در کمیسیون ماده ۵ است ضمن اینکه نقشه این ساختمان ها باید به گونه ای طراحی شود که پارکینگ هم داشته باشد.

معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران توضیح داد: شهردار تهران از ما طرحی را برای کمک به ساخت مسکن اجتماعی خواست و ما نیز پیشنهاد خانه های کوچک اندازه، در ابعاد ۲۵ تا ۴۰ متر مربع را دادیم و در حال برطرف کردن موانع اجرای آن هستیم.

وی با بیان اینکه واحدهای کوچک مقیاس یک ضرورت است و نه یک انتخاب، افزود: در شهر تهران سرمایه های کلانی به سمت رکود رفته است و اگر سرمایه را به سمت جایی که مصرف کننده توان خرید دارد نبریم سرمایه های ملی را تلف کرده ایم.  

به گفته گلپایگانی، اکنون ۴۰۰هزار آپارتمان با قیمت متوسط یک و نیم میلیاردی داریم که خالی از سکنه هستند و یک سرمایه بزرگی خالی مانده است. 

کاهش ۱۷ درصدی صدور پروانه در تهران 

معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران گفت: صدور پروانه در تهران در یک سال گذشته ۱۷ درصد و مساحت زیربنا ۱۸ درصد کاهش داشته است.

وی ادامه داد: رویکرد ما در مدیریتی شهری این است که مردم شهر عملکردمان  را به صورت شفاف بتوانند رصد کنند و اقدامات ما برای همه مردم باشد نه یک طبقه خاص.

وی با اشاره به رویکردهای این معاونت در یک سال گذشته تصریح کرد: ارتقا کیفیت محیطی در رویکرد تهران شهری برای همه، یکی از رویکردهای بنیادین است که مورد توجه معاونت معماری و شهرسازی است؛ بحث شفاف سازی و خانه شیشه ای، همچنین هوشمندسازی نیز به عنوان یک رویکرد کلی مورد توجه است.

گلپایگانی تصریح کرد: عدالت اجتماعی که با شعار شهری برای همه قرین و همزاد است نیز از دیگر رویکردهای ما در این معاونت است. ‌

گلپایگانی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته حرکت ساختمان سازی به سمت مهندسی سازی بسیار مورد توجه بوده است تصریح کرد: قانون مداری در سال گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت چرا که نخ تسبیح گم شده ای بود که کمتر به آن توجه و شیرازه فعالیت ها از هم گسسته شده بود.  

وی تاکید کرد: قانونمداری یک وظیفه شرعی، دینی و اخلاقی است و رعایت قانون یک ملکه اخلاقی برای انسانها است.  

معاون شهردار درخصوص تعیین طرح های تفصیلی گفت: در یک سال گذشته معادل ۱۹ طرح موضعی و موضوعی را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم در حالی که از سال ۹۱ تا سال ۹۷ تعداد طرح های موضعی و موضوعی که به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده، ۲۲ طرح بوده است.  

گلپایگانی افزود: خانه باغ ها، پادگان ۰۶، پهنه کمربند تهران G۲۲۳، طرح تفصیلی منطقه ۲۲، طراحی شهری محور دماوند از جمله مواردی بود که به آن پرداخته شد و برای اولین بار طراحی شهری را به تصویب کمیسیون ماده ۵ رساندیم و محور ۱۳ کیلومتری دماوند برای اولین بار کار طراحی شهری برای آن انجام می شود.

گلپایگانی گفت: بازنگری طرح تفصیلی کار بسیار بزرگی است که در آینده تهران نقش موثری دارد و با یکی از دانشگاه ها در حال انجام آن هستیم.  

وی افزود: در استانداردهای ساختمان به سمت ساختمان های سبز رفتیم و تا پایان سال موضوع برچسب انرژی را به نتیحه خواهیم رساند و اگر بتوانیم مصرف انرژی در ساختمان را کاهش دهیم، حتما هوای تهران پاک تر خواهد بود چرا که ۳۰ درصد سوخت تهران برای سرمایش و گرمایش ساختمان ها است.

به گفته گلپایگانی، در نتیجه با کمک مرکز تحقیقات مسکن در انتظار ویرایش جدید مبحث ۱۹ هستیم تا پس از آن به صورت آزمایشی و انتخابی در مرحله اول ساختمان هایی که قابلیت EC پلاس دارند را به عنوان ساختمان سبز معرفی کنیم و با ارائه برچسب انرژی آنرا به سمت تجاری سازی پیش بریم.  

وی ادامه داد: در حوزه طراحی شهری، در خیابان ولیعصر کار گسترده ای در حال انجام است که در زمینه طراحی و ارتقا کیفیت بصری رخ می دهد.

گلپایگانی افزود: در زمینه صدور پروانه به رغم آنکه ۱۷ درصد صدور پروانه کاهش داشته است، و ۱۸ درصد در مساحت زیربنا کاهش داشته اما درآمدهای پیش بینی شده بالای ۹۵ درصد محقق شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.