به گزارش ایرنا مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران روز ۱۳ مرداد و در جریان یکصد و پنجاه و نهمین جلسه علنی شورا با گرامیداشت سالروز جنبش مشروطه‌خواهی (۱۴ مرداد ۱۲۸۵)‌ و همچنین یادآوری حادثه اخیر آتش‌سوزی میدان حسن‌آباد به شهرداری تهران تذکر داد: بحث مرمت این میدان بهتر از چیزی که حالا دارد اتفاق می‌افتد، می‌تواند پیگیری شود.

وی افزود:‌ از سوی دیگر مجسمه بزرگ ملک‌المتکلمین که در این میدان قرار داشت به پارک شهر منتقل شده و حالا می‌گویند گم شده که باید دستوری عاجل در پیگیری این موضوع داده شود.

به دنبال این سخنان بحث سرقت این مجسمه در رسانه ها بازتاب گسترده ای یافت و مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران می گویند که این موضوع تازه نیست.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرداری تهران اظهارداشت:‌ موضوع سرقت این مجسمه دست‌کم مربوط به ۲۵ سال گذشته است.

مجتبی موسوی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد:‌ با توجه به اینکه این موضوع در سالروز جنبش مشروطه خواهی دوباره مطرح شده، اینطور تداعی می‌شود که انگار گم شدن مجسمه اتفاقی تازه است.

جزییات ساخت و جمع‌آوری مجسمه

وی ادامه داد: ساخت، نصب و جمع آوری مجسمه ملک المتکلمین مربوط به پیش از انقلاب اسلامی است و اینکه موضوع مصادف با سالروز جنبش مشروطه خواهی توسط عضو شورای شهر تهران مطرح می شود، قابل تقدیر است.

موسوی در خصوص مختصات این مجسمه نیز توضیح داد: مجسمه ملک‌المتکلمین ۵۰ سال پیش توسط ابوالحسن خان صدیقی (سازنده مجسمه فردوسی) از جنس برنز و به ارتفاع سه متر ساخته و در وسط میدان حسن آباد نصب شد.

این مقام مسئول در خصوص دلایل جمع آوری این مجسمه در پیش از انقلاب نیز گفت: شنیده ها حاکی است که محمدرضاشاه پهلوی از نصب این مجسمه در میدان ناراضی بود و تمایل داشت که مجسمه خودش در نقاط مختلف شهر ساخته و نصب شود.

سرنوشت مجسمه

وی در خصوص سرنوشت این مجسمه برنزی نیز تاکید کرد: مجسمه ملک المتکلمین پس از جمع آوری به انبار پارک‌شهر منتقل شده است اما از سرنوشت آن کسی خبر ندارد.

موسوی ادامه داد: متولیان مدیریت شهری از ۱۴ سال پیش به دنبال این مجسمه هستند تا دوباره در میدان حسن‌آباد نصب شود اما اثری از آن وجود ندارد.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران با بیان اینکه برنامه‌ای برای ساخت مجدد مجسمه ملک المتکلمین نداریم، تصریح کرد: ترجیح ما پیدا کردن مجسمه اصلی و نصب مجدد آن در گوشه ای از میدان حسن آباد است.

مرمت آرامگاه ملک المتکلمین
موسوی در خصوص مرمت مقبره ملک المتکلمین نیز گفت: از چندی پیش مرمت و بازسازی آرامگاه شهدای مشروطه توسط سازرمان زیباسازی شروع شده است.

وی ادامه داد: مقبره شهدای مشروطه نزدیک میدان حسن‌آباد در محوطه بیمارستان لقمان ( خیابان کارگر)‌ واقع شده است و می خواهیم پس از مرمت آن را به محیط شهری پایتخت برگردانیم.

به گفته معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران، این مرمت با مصوبه شورای شهر و دستور شخص شهردار در حال انجام است.

وی افزود: تاکنون چهار ستون و سقف آرامگاه شهدای مشروطه مرمت و احیا شده اما باتوجه به مشکلات اجرایی پیش‌بینی دقیقی برای پایان کار نداریم.

موسوی با بیان در شرایط فعلی دسترسی به آرامگاه تنها از طریق اورژانس بیمارستان است، خاطرنشان کرد: آرامگاه شهدای مشروطه پس از مرمت و بازسازی برای بازدید عموم بازگشایی می‌شود.

۱۴ مرداد ۱۲۸۵ خورشیدی فرمان مشروطه پس از کوشش جمع بسیاری از مشروطه‌خواهان به دست مظفرالدین شاه قاجار امضا شد و این جنبش در نهایت تشکیل مجلس شورای ملی و تصویب نخستین قانون اساسی کشور ایران را به دنبال داشت.

تهرام/۹۳۴۳/ ۱۰۰۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.