به گزارش ایرنا، مرتضی رضایی روز سه شنبه در مراسم جشن مزرعه که با حضور کشاورزانی از 11 استان کشور در روستای چالتاسیون پیشوا برگزار شد اظهار داشت: بیشترین علوفه مورد نیاز کشور به صورت آبی کشت می شود که این امر هزینه های بسیاری را به کشور تحمیل می کند.
وی گفت: ایران از شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک برخوردار است و میزان تولید آب سبز یا همان آب حاصل از بارندگی در کشور بسیار محدود است.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: کمبود بارش نزولات جوی باعث می شود تا تولید علوفه در مراتع طبیعی بسیار کم باشد که این مهم هزینه های تولید شیر و گوشت را افزایش می دهد.
رضایی با اشاره به این که شرط تحقق دست یابی به کشاورزی پایدار حفاظت از محیط زیست و منابع آب است افزود: جای تأسف است که به دلیل استفاده از شیوه های نادرست در کشت علوفه و محصولات کشاورزی و آبیاری، منابع آب به ویژه آب های زیرزمینی در کل کشور بسیار ضعیف شده است و این مهم تولید محصولات کشاورزی را با چالش جدی مواجه کرده است.
وی تصریح کرد: استاندارد نبودن علوفه تولیدی یکی دیگر از محدودیت های موجود در تولید محصولات دامی است، امروز در اکثر مناطق شیوه های مکانیزاسیون، به زراعی و به نژادی در تولید علوفه مورد توجه قرار نمی گیرد که باید برای اصلاح این روند برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد.
معاون وزارت جهاد کشاورزی در امور دام با تأکید بر لزوم اجرای طرح های پایلوت در حوزه کشاورزی و دامپروری برای دست یابی به شیوه های نوین کشاورزی گفت :اجرای این طرح ها به بهره برداران کمک می کند تا از روش های نوین در حوزه کشاورزی و دامپروری درک واقعی و ملموس پیدا کنند.
پیشوا با 80 هزار نفر جمعیت در 45 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
پیشوا 12 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.