به گزارش ایرنا در این نشست موضوع های متفاوتی از میزان بدهی های شهرداری، درآمدهای شهرداری و تحقق آنها، دوچرخه سواری بانوان و نیز نامه اخیر محمدجواد حق شناس عضو شورای شهر به شهردار پرداخته شد.
حناچی چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب اسلامی است که از هفتم آذر امسال در این مسئولیت مشغول به کار شده است.

**بی سروصدا با فساد مبارزه می کنیم
یکی از مسائلی که حناچی باتاکید به آن پرداخت موضوع مبارزه با فساد در شهرداری بود؛ شهردار تهران تصریح کرد: در بحث مبارزه با فساد هیچ تعارفی نداریم و الان هم برخورد می کنیم اما به دلایل مختلف سروصدا نمی کنیم.
وی افزود: اگر گزارشی برسد که صحت داشته باشد با آن برخورد می کنیم که تاکنون چندین برخورد نیز شده است.
شهردار تهران یادآور شد: ما قاضی نیستیم و پرونده های این بخش را به دستگاه قضا می سپاریم.

**محافظه کار نشده ام
وی در پاسخ سوال خبرنگاری با این عنوان که «محافظه کار شده اید» گفت: در این زمینه مماشاتی نمی بینیم؛ در خیلی از مواردی که لازم باشد دستگاه های نظارتی ورود می کنند و ما دستگاه تشخیص نیستیم.

** پاسخ به ادعای خریدوفروش انتصابات
شهردار تهران در پاسخ به انتقادی درخصوص ندادن پاسخ شفاف به سوال و موضوع خرید و فروش انتصابات در این نهاد خاطرنشان کرد: ادعایی کردید که باید مدارک آن را ارائه کنید وگرنه محاکم قضایی دنبال شما می آیند.
وی افزود: ما از خبرنگاران شکایت نمی کنیم ولی اگر مدارکی در این زمینه دارید که از آن بی خبرم ارائه کنید زیرا این ادعا تمام بدنه شهرداری را محکوم می کند.
حناچی اظهارداشت: دامن زدن به اختلافات و نگران کردن مردم در این شرایط چه سودی دارد؟
شهردار تهران ادامه داد: چه اصرای داریم با هم منازعه کنیم وقتی هیچ نتیجه ای ندارد؟
وی تصریح کرد: چه سودی دارد افراد را اینگونه به جان هم بیاندازیم و به جای رسیدن به کار مردم به این مسائل بپردازیم؟؛ وظیفه داریم به قولی که به مردم دادیم عمل کنیم.


**واکنش به نامه حق شناس
وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره نامه محمد جواد حق شناس، عضو شورا به وی با استناد به شعری از حافظ گفت: «وفا کنیم و ملامت کشیم و خوش باشیم که در طریقت ما کافریست رنجیدن».
حناچی با بیان اینکه اعضای شورای شهر حق سوال دارند، ادامه داد: اعضای شورا همراهی دارند و هر هفته به طور مرتب جلسه داریم.
به گزارش ایرنا برخی رسانه ها روز گذشته نامه حق شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر خطاب به حناچی که طی روزهای قبل نوشته شده را خبری کردند.
در این نامه حق شناس شهردار تهران را به دلیل آنچه «تغییر و چرخش رویه فاحش نسبت به مواضع گذشته عنوان می‌کند، به تجدیدنظر در رای اعتماد یا فراهم کردن زمینه سقوط در بزنگاه‌های مدیریت شهری تهدید کرد».

**بدهی های شهرداری
حناچی در مورد بدهی های شهرداری که از دوره گذشته باقی مانده نیز خاطرنشان کرد: کشوری که فرهنگ غنی دارد به نظر می رسد این مسایل بارها در آن اتفاق افتاده که وارد ادبیات آن شده است.
وی افزود: از قدیم می گفتند «مرد است و قرضش»، اکنون شهرداری و بدهی هایش؛ میزان بدهی ها روشن است و در فایل صوتی که در پایان نشست ارائه می شود جزئیات آن آمده است‌.

**تعهدات شهرداری ثانیه ای کنتور می اندازد
شهردار تهران در بخشی از نشست خبری خود به چند سوال که از طریق شبکه های اجتماعی دریافت شده بود نیز پاسخ داد و گفت: متاسفانه تعهدات شهرداری ثانیه ای کنتور می اندازد و تلاش می شود احصا شود.

**مجوز برج - باغ ها پسندیده نبود
شهردار تهران همچنین درخصوص اینکه حناچی شورای عالی شهرسازی با حناچی شهرداری تهران تغییر کرده است؟ گفت: حناچی تغییری نکرده، آن موقع در حوزه کنترل بودم و اکنون در موقعیت اجرا هستم.
وی با بیان اینکه در اداره امور شهر تهران نیز نباید حواس خودمان را به حواشی پرت کنیم، افزود: مجوز برج- باغ ها پسندیده نبود و مشاهده سوابق نیز نشان می دهد سال ۸۲ در این خصوص نامه نوشتم و آن را رد کردم.
حناچی تاکید کرد:اما وقتی عده ای زندگی خود را با آن گره می زنند «کات» کردن آن مشکل است.
به گفته حناچی هر چه شورای شهر در این زمینه تصویب کند آن را دنبال می کنیم.

**تجمع های ساماندهی شده
شهردار تهران در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه گفته شده ردپای عوامل داخل شهرداری در تجمع های مقابل شورا دیده می شود بیان کرد: بررسی همکاران نشان می دهد اتفاقی که اینگونه می افتد ساماندهی شده است و امری عادی نیست.
وی تاکید کرد: برخی با این اقدام زیاده خواهی به دنبال زیرفشار قرار دادن مدیران هستند؛ نمی گوییم شهرداری بدهکار نیست ولی مطالبه باید به شکل منطقی در مجاری خود فارغ از فشارهای بیرونی صورت گیرد.
حناچی بیان کرد: اینک در شهرداری های مناطق سعی کرده ایم پرداخت ها به اشکال دیگر از جمله غیرنقد مدیریت شود و کمترین موارد به صورت نقدی را داشته ایم.

**12 پرونده تخلف شهرداری
حناچی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ۱۲ پرونده تخلف شهرداری که در زمان تصدی محمد علی نجفی ( شهردار پیشین تهران) ارائه شد گفت: بخشی از این پرونده ها از سازمان بازرسی به قوه قضاییه ارجاع شده و در حال پیگیری است.

** پیگیری املاک
وی درخصوص املاک شهرداری نیز اظهارداشت: سازمان املاک در حال پیگیری املاک بدون مجوز در اختیار مردم است؛ حدود ۲ هزار ملک در اختیار اشخاص است که ۱۶۰۰ مورد آن قبول شورای شهر است.
حناچی تاکید کرد: تلاش داریم که 200 ساختمان شهرداری را پس بگیریم.

**اصراری به دوچرخه سواری بانوان نداریم
وی همچنین با تاکید بر اینکه سلامت بانوان در سطح شهر مورد توجه قرار دارد اظهارداشت: در این زمینه اصراری به دوچرخه سواری بانوان نداریم بلکه تاکید ما بر ورزش و سلامت بانوان در شهر است چراکه نوع طراحی دوچرخه بانوان باید متفاوت باشد تا استفاده از آن مناسب و امکان پذیرتر باشد.
حناچی گفت: «حسنت به اتفاق ملاحت جهان گرفت آری به اتفاق جهان می توان گرفت»؛ وقتی می توان به اتفاق برای وضعیت بهتر تلاش کرد هیچ دلیلی ندارد به اختلافات دامن بزنیم.

**استفاده از دوچرخه کمتر از یک درصد
حناچی همچنین با اشاره به اینکه میزان استفاده از دوچرخه در تهران کمتر از یک درصد است گفت: برخی معتقدند خیابان های تهران به خاطر شیب زیاد امکان دوچرخه سواری ندارد در حالی که براساس مطالعات 95 درصد مسیرهای تهران با دوچرخه های باطری دار مشکلی ندارد.
وی افزود: ضمن اینکه دوچرخه هایی که روزهای سه شنبه بدون خودرو سوار می شویم باطری دار است ولی لزوما از امکانات باطری آن استفاده نمی کنم.
شهردار تهران تاکید کرد: بسیاری از مسیرهای تهران از جمله کریمخان مناسب سازی شده است، برخی دیگر از مسیرها نیز به شبکه دوچرخه سواری متصل می شود و نیز در بودجه 98 توسعه مسیرهای دوچرخه سواری را در نظر گرفته ایم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: توسعه فرهنگ استفاده از دوچرخه جزو برنامه های ارائه شده به شورا نبود و فعالیت های زیادی پیش از این نیز درباره آن صورت گرفته بود؛ اگر حساسیتی درباره آن وجود دارد باید راه حلی برای آن پیدا کرد.

**مهندسان ناظر را باید مقصر بشناسیم
وی درخصوص تخلفات در ساخت و ساز نیز افزود: از این به بعد در تخلفات، مهندسان ناظری که بموقع گزارش نکردند را باید مقصر بشناسیم.
شهردار تهران ادامه داد: در مرحله دوم‌ کنترل تخلفات انحام خواهد شد و در مرحله سوم که مربوط به سیستم قضایی است پرونده ها به کمیسیون ماده ۱۰۰ برای رسیدگی ارجاع داده خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم با همکاری شورا تعداد تخلفات را کاهش دهیم؛ حتی اگر موضوع مالی مطرح باشد از حدود ۷۲ هزار پرونده کمتر از ۷۰۰ تا ۸۰۰ پرونده بحث مالی سنگین دارد و مابقی مبالغ خُرد است.

**روزانه 30 میلیارد درآمد نیاز داریم
وی همچنین با اشاره به مشکلات تامین منابع مالی گفت: به طور متوسط باید روزانه 25 تا 30میلیارد تومان برای هزینه های جاری درآمد کسب کنیم و هر عامل مخلی در اداره امور شهر وقفه ایجاد می کند.
حناچی افزود: در این دوره از مدیریت شهری با چالش جدی تامین منابع مالی در شرایط اقتصادی حاضر مواجه هستیم.
وی با بیان اینکه شهرداری تهران دستگاه درآمد-هزینه ای است خاطرنشان کرد: البته از محل مالیات بر ارزش افزوده از دولت کمک هایی دریافت می کنیم.
حناچی اضافه کرد: همچنین بخشی از درآمدها نیز مربوط به طلب های شهرداری تهران است.
وی با اشاره به اینکه ترافیک و آلودگی دو موضوع مهم شهر است اظهارداشت: بیشترین فشار به شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل و ترافیک است.
حناچی افزود: به همین منظور بهره برداری خطوط 6 و 7 مترو اصلی ترین هدف ما در این حوزه به شمار می رود.

**طرح تفصیلی منطقه ۲۲ زیرپا گذاشته شد
شهردار تهران در خصوص موضوع منطقه ۲۲ و اینکه برج های این منطقه جلو ورود باد به تهران را می گیرد اظهارداشت: طرح تفصیلی منطقه ۲۲ دنبال و جلو ساخت برج هایی نیز در صورت امکان گرفته و آنها که پروانه شان صادر شده بود تثبیت شد.
وی تصریح کرد: متاسفانه این طرح تفصیلی و جامع با تصمیم های سلیقه ای زیرپا گذاشته شد.

**مقاومت ها دربرابر تفکیک زباله
شهردار تهران درخصوص موضوع پسماند نیز گفت: الگوی جمع آوری زباله ارتباط مستقیم با موضوع بازیافت پسماند دارد
و مخازن سر چهارراهها که زباله تر و خشک و قابل بازیافت و غیربازیافت در آن جمع می شود اصلی ترین مانع در این زمینه است.
وی با بیان اینکه تفکیک از مبدا بسیار تاثیرگذار است ادامه داد: این اقدام در چند منطقه در حال انجام است، اگرچه مقاومت هایی نیز در برابر آن صورت می‌گیرد.
حناچی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما تلاشی برای کاهش تولید زباله نداریم در حالی که تولید زباله باید پر هزینه باشد.
شهردار تهران یادآور شد: روزانه ۹ هزارتن زباله و ۴۵ هزار تن نخاله ساختمانی از تهران خارج می شود که باید کاهش یابد.
وی تصریح کرد: اینک زباله بازیافت می شود اما به دلیل اشکال در فرآیند،کمپوست حاصل از آن مناسب نیست.


**شهر را نمی فروشیم
وی درخصوص تامین منابع درآمدی پایدار نیز اظهارداشت: برای اداره پایتخت، شهر را نمی فروشیم.
حناچی اضافه کرد: بخشی از این به نحوه تامین منابع مربوط است.
حناچی با اشاره به لایحه تامین منابع پایدار و مالیات بر ارزش افزود گفت: مجلس در این زمینه همکاری خوبی داشته، این لایحه تاکنون چندبار به شکل طرح مطرح شده اما به دلیل داشتن بار مالی تصویب نشد که این بار با نظر دولت به مجلس رفته و تلاش می کنیم هزینه اداره شهر از این محل تامین شود.
وی در عین حال یادآور شد: باید هزینه های جاری در شهرداری تهران کاهش یابد.

**میزان تحقق بودجه نقدی
شهردار پایتخت، میزان تحقق بودجه نقدی در شهرداری تهران را 85 درصد عنوان و بیان کرد: برای تحقق مابقی این بودجه مشکل داریم چراکه تقاضای استفاده از املاک برای بدهی ها به حداقل می رسد.
وی افزود: به کسانی که آمادگی دارند املاک شهرداری را واگذار می کنیم ضمن اینکه امکان دریافت تسهیلات برای املاک وجود ندارد زیرا هنوز بدهی شهرداری با بانک ها تسویه نشده است.
حناچی گفت: در صورتی که بدهی ها به اتمام برسد برای حمل و نقل عمومی از تسهیلات بانکی استفاده خواهیم کرد.

**به قول هایمان پایبندیم
وی با بیان اینکه به طور قطع با آرای مردم در شورای اسلامی شهر و شهرداری کار می کنیم گفت: ما نسبت به قول هایی که به شهروندان داده ایم پایبندیم از این رو باید محصول نهایی کار را مورد سنجش قرار داد و از حواشی ها پرهیز کرد.

**طرح توسعه دانشگاه تهران
شهردار تهران همچنین در ادامه به طرح توسعه دانشگاه تهران اشاره و بیان کرد: دولت منابعی را برای این امر در نظر گرفته و بخشی هم از طریق تملک املاک در حال انجام است.
وی افزود: 60 درصد تملک ها باقی است که 40 درصد آن به املاک دولتی و 20 درصد به املاک مردم تعلق دارد.
به گزارش ایرنا شهردار تهران دراین نشست همچنین با تشریح مجموعه اقدامات این نهاد در بخش های حمل و نقل، خدمات شهری و .... گزارش عملکردی نیز ارائه کرد.
حناچی در پایان این نشست خبری درخصوص انتخاب محل نشست در خانه «امیر بهادر» واقع در امیریه نیز اظهارداشت: این مکان یکی از ویژگی های خاص تهران است که در حالت عادی سراغ آن نمی رویم.
انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این خانه فعالیت دارد.
به گزارش ایرنا نشست خبری شهردار تهران توسط حدود 100 رسانه داخلی و خارجی پوشش داده می شود.
تهرام/9353/8138/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.