به گزارش خبرنگار ایرنا، زهرا صدراعظم نوری روز یکشنبه در یکصد و نوزدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در نطق پیش از دستور افزود: با توجه به خلاء موجود در قوانین و مقررات، سرعت ایمن سازی این ساختمان ها کند است.
وی با بیان اینکه شمار بسیار زیادی از ساختمان های مرتفع قدیمی و ساختمان های جدید آسیب پذیری بالایی در برابر حوادث طبیعی و انسان ساز دارند اظهارداشت: گزارش های سازمان آتش نشانی نشان می‌دهد اگر حداقل‌هایی از استانداردهای ایمنی در ساختمان ها رعایت شود شاید دیگر شاهد حوادثی همچون پلاسکو و آتش سوزی های گسترده در شهر نباشیم.
نوری یادآور شد: بر اساس گزارش کمیته ملی حادثه پلاسکو، ‌‏7.6 درصد منازل مجهز به سیستم اعلام حریق، 5.4 درصد منازل مجهز به شلنگ آتش نشانی، ‌‏28.9 درصد منازل مجهز به کپسول آتش نشانی و متاسفانه 63.6 درصد منازل فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش هستند.

*کمیته ارتقای ایمنی ساختمان های شهر تشکیل شود
وی در ادامه به موضوع ایجاد کمیته ارتقای ساختمان های شهر اشاره و خاطرنشان کرد: قرار بود این کمیته با 11 عضو از دستگاه ها و سازمان های مختلف تشکیل و با برگزاری جلسه ها در جهت اصلاح ساز و کار اجرایی نظام تعمیر و نگهداری ساختمان های موجود شهر تهران و ایجاد هماهنگی و توافق بین سازمانی برای وحدت رویه در حوزه رفع خطر ساختمانهای پرخطر اقدام و هر سه ماه یکبار نیز گزارش اقدامات خود را به شورای اسلامی شهر تهران ارایه کند.
نوری افزود: تاکنون از روند اجرای مصوبه و تشکیل جلسه گزارشی ارایه نشده و متاسفانه به خروجی موثری نرسیده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حادثه پلاسکو گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بازرسی حفاظت فنی از کارگاه های واقع در ساختمان پلاسکو کوتاهی کرده که خلاف وظایف قانونی این وزارتخانه است.‏
رییس کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی در اجرای مقررات ملی ساختمان به ویژه مبحث 22 کم توجه بوده و به استناد گزارش ها سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی تهران تا حدودی به تکــــالیف خود در بازرسی از ساختمان ها، ابلاغ اخطار و دستورالعمل ‏های ایمن سازی عمل کرده است.
وی در عین حال تصریح کرد: به دلیل اینکه سازمان آتش نشانی، ابزار قانونی لازم برای ملزم کردن اشخاص جهت تحقق الزامات و ضوابط قانونی ایمنی را در اختیار ندارد، اقدامات این سازمان موثر نبوده است.
تهرام/9353 / 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.