به گزارش ایرنا، بیستم و سومین نشست کارگروه کاهش آلودگی هوا در حالی آغاز به کار کرد که نخستین جلسه انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران به شمار می رفت.
در ابتدای جلسه احمد تواهن معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران اعلام کرد که این کارگروه طی یکسال گذشته 23 جلسه داشته که طی آنها به بررسی وضعیت آلودگی هوا و وظایف دستگاه ها در قبال آلاینده ها پرداخته است.
وی تاکید کرد: ثمره این جلسات به نظر خوب می رسد و می خواهیم بخش هایی از آن را به موضوع آب و خاک هم تسری دهیم و باقی عناصر زیست محیطی را هم در آن بررسی کنیم.
کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز به تصویب قانون هوای پاک در 29 دی سال 1373 اشاره کرد و افزود: امسال شعار روز هوای پاک «هوای پاک، مسئولان و مردم» انتخاب شده است که به حتم نقش برنامه ریزی مسئولان و مشارکت مردم را در این زمینه نشان می دهد.
وی ادامه داد: سال گذشته قانون مدرن هوای پاک به تصویب رسید و در آن مصادیق جرم انگاری تخلف در زمینه آلودگی هوا و تعیین تکلیف برای 26 دستگاه تعریف و تصویب شد.
کلانتری با بیان اینکه آلودگی هوا انسان ساز یا طبیعی است، یادآورشد: در تهران عامل انسانی بر گسترش آلودگی تاثیر گذار است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران مهمترن عامل آلایندگی هوای پایتخت را ذرات معلق با قطر کمتر از 2.5 میکرون برشمرد و تنها راهکار مقابله با آن را کاهش ترافیک اعلام کرد.
وی به ثبت شدن 100 روز هوای ناسالم طی سال 96 اشاره و اضافه کرد: امسال 18 روز هوای پاک ثبت شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته به 12 روز می رسید.
کلانتری اظهار داشت: امسال 49 روز هوای ناسالم برای گروه های حساس به ثبت رسیده که این رقم در سال گذشته به 77 روز می رسید.
محمد رستگاری معاون پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز در ادامه این جلسه به افزایش ذرات با قطر کوچکتر از 2.5 میکرون از سال 89 در سطح این استان اشاره کرد.
وی به مسئولیت شهرداری در خصوص نصب فیلتر دوده اشاره کرد و افزود: بنا بود شهرداری 700 فیلتر نصب کند که تاکنون برای 50 مورد قرارداد امضا و 39 مورد هم نصب کرده است.
رستگاری یادآورشد: معاینه فنی بر روی یک میلیون و 365 هزار دستگاه خودرو انجام و کارت معاینه فنی دریافت کرده اند.
معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: شهرداری از سوی دیگر سامانه بارگزذاری کامیون ها را نصب کرده که به این ترتیب خودروهای فاقد معاینه فنی قادر به دریافت کاربرگ نخواهند بود.
وی نوسازی 40 هزار و 426 دستگاه خودروی سنگین استان تهران را نیازمند تامین 15 میلیون دلار اعتبار برشمرد و آن را از وظایفی خواند که برای وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است.
محسن پورسید آقایی معاون عمرانی شهردار تهران نیز در همین زمینه اعلام کرد: در مورد فیلترهای دوده، شهرداری 50 مورد را پیش از این به صورت آزمایشی نصب کرده بود و قرارداد 100 مورد دیگر را هم بسته است.
وی اضافه کرد: به تازگی به علت افزایش نرخ ها و کمبود اعتبار، با خود شرکت تولیدکننده اتوبوس های شهری، قراردادی برای نصب فیلتر دوده بر روی آنها منعقد کردیم.
پورسیدآقایی تاکید کرد: یکی از مهمترین اقدامات انجام شده، توسعه طرح کاهش آلودگی هوا در کل شهر تهران بود که به این ترتیب دوربین های هوشمندی در ورودی ها و نقاط مختلف شهر نصب شد و از این طریق خودروهایی فاقد معاینه فنی و الاینده شناسایی می شد.
معاون عمرانی شهردار تهران گفت: اکنون ذیحسابان موظف هستند که برگه معایینه فنی خودروها را رصد کنند و در صورت نبود این برگه در ناوگان سنگین شهرداری، کاربرگی پرداخت و صادر نشود.
وی به کنترل و ارزیابی دود خروجی چهار هزار دستگاه وسیله نقلیه سنگین شهر اشاره و تصریح کرد: نزدیک 24 درصد این خودروها مشکل دادزایی داشتند که برگ معاینه فنی آنها باطل شد و ملزم به رفع نقص و دریافت مجدد برگ معاینه فنی شدند.
عیسی فرهادی فرماندار شهرستان تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: در یک سال و نیم گذشته امکان واگذاری اتوبوس ها و تاکسی های جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی وجود نداشته است.
وی ادامه داد: هم اکنون در سطح شهر پنج هزار کامیون زباله کش وجود دارد که قدمت آنها بیش از 35 سال است و همه امیدمان این بود که به دستور رئیس جمهور بتوان اقدامی اساسی برای نوسازی ناوگان خدماتی شهرداری انجام داد.
فرهادی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر بحث سرمایش و گرمایش منازل هم در افزایش آلودگی هوا موثر است و پیشنهاد می شود که پیش از صدور پروانه پایان کار ساخت واحدهای مسکونی، به حتم استاندارد بودن سیستم گرمایشی کنترل شود.
فرماندار شهرستان تهران گفت: مصوب شده بود که دو سوی اتوبان فرودگاه امام تا تهران فضای سبز ایجاد شود که اکنون در یک طرف این مسیر فقط فضای سبز ایجاد شده است.
وی پیشنهاد کرد تا حد فاصل میان منطقه 22 تهران تا پاررک جهاد نمای کرج فضای سبز ایجاد شود تا ضمن کمک به رفع آلودگی هوا از واگذاری این زمین ها به کاربری هایی غیر از فضای سبز جلوگیری شود.
یدالله صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نیز در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار داشت: این کار را شرکت ایدرو پییگیری می کرد و اکنون تمامی اقدامی اداری لازم در این زمینه انجام شده است.
وی افزود: هم اکنون این طرح با سه مشکل تامین منابع ریالی، انتقال ارز و همکاری بانک چینی به عنوان بانک عامل مواجه است.
استاندار تهران نیز در پایان در این نشست اعلام کرد که به هیچ کدام از ساختمان های عمومی، دولتی و خدماتی که فاقد استاندارد برای سیستم گرمایشی و سرمایشی باشند، پروانه بهره برداری صادر نشود.
انوشیروان محسنی بندپی تاکید کرد: دستگاه های حاضر در این کارگروه باید از اقدامات عملیاتی و نتیجه آنها گزارش کاملی ارائه کنند.
وی تصریح کرد: برای جلسه بعد سازمان صنعت، معدن و تجارت در مورد استاندارد سازی موتورهای تولیدی وسایط نقلیه و وزارت نفت در مورد اصلاح کیفیت سوخت تولیدی باید گزارشی ارائه کند.
محسنی بندپی فزود: آلودگی هوا از ابعاد مختلف بهداشت عمومی ، سلامت همه مردم را تهدید می کند.
محسنی بندپی با بیان اینکه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و گسترش خطوط مترو در کاهش آلودگی هوا موثر است، اظهار داشت: از سویی شرایط توپوگرافی تهران و از سوی دیگر کم بودن جریان وزش باد و ساخت و سازی که جلوی حرکت باد محدود موجود را گرفته است به میزان آلودگی هوای پایتخت دامن می زنند.
تهرام/3001//1348
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.