به گزارش ایرنا با آغاز عملیات احداث راه آهن تهران - مشهد در سال 1317 هجری شمسی و توقف چند ساله ناشی از مشکلات جنگ جهانی دوم که با راه اندازی آن در 17 دیماه 1335 همراه بود ورامین نیز در مسیر این خط سراسری قرار گرفت و همزمان با عبور راه آهن، از پیشرفت هایی نیز برخوردار شد.
امروز با گذشت بیش از 80 سال می توان آثار تغییرات ناشی از احداث راه آهن را در احداث تصفیه خانه قند، کارخانه روغن کشی و سیلوی بزرگ این شهر در همسایگی راه آهن مشاهده کرد و کماکان آثاری از مسیر خط راه آهن فرعی که برای بارگیری به محوطه این کارخانه ها کشیده شده نیز به چشم می خورد.
آن زمان دشت ورامین تنها شامل یک شهرستان بود و قرارگرفتن زمین های وسیع کشاورزی عبور راه آهن را بدون مشکل و دردسر همراه کرده بود ولی امروز این دشت وسیع سه شهرستان ورامین، قرچک و پیشوا را با جمعیتی افزون بر 700 هزار نفر دربرگرفته و گسترش شهرها سبب ساخت و ساز در اطراف راه آهن شده و این خط سراسری اینک از میان شهر و مناطق مسکونی عبور می کند.
با توسعه مناطق شهری و روستایی اغلب جاده های فرعی و در برخی نقاط حتی جاده های اصلی با محور راه آهن تقاطع پیدا کرده و این امر سبب بروز حوادثی نظیر برخورد قطار با عابران، خودروها و در مواد متعدد برخورد دام روستائیان شده است.
این حوادث درحالی رخ می دهد که ایستگاههای سوزن بانی که یکی از کارکردهای آنها هدایت خودروها و قطارها و نیز جلوگیری از برخورد آنها باهمدیگر به شمار می رود در مناطق مختلف دشت ورامین فعال است و با وجود این، طی چند سال اخیر حوادثی از این دست گزارش شده است.
اینک در تقاطع های روستای محمدآباد و قشلاق داودآباد قرچک، تقاطع روستای باغخواص، قلعه بلند و محمدآباد عرب های ورامین و تقاطع روستای اسلام آباد به پیشوا ایستگاه سوزن بانی مستقر شده که در هنگام عبور قطار، در مسیر عبور خودروها مانع قرار می دهد تا قطار بدون برخورد با خودروهای عبوری به مسیر خود ادامه دهد.
از سال گذشته تاکنون در شهرستان های ورامین، قرچک و پیشوا چهار مورد برخورد قطار با خودروهای عبوری آن هم در ایستگاه های سوزن بانی رخ داده که در 30 خرداد امسال این حادثه به فوت راننده یک کامیونت انجامید.
علت اغلب حوادث براساس گزارش های منابع متولی به دلیل خطای رانندگان خودرو و یک مورد نیز مربوط به خطای انسانی در بخش سوزن بانی بوده است.
دو سال پیش نیز در محدوده ایستگاه سوزن بانی روستای قلعه بلند، قطار سراسری با گله ای از گوسفندان برخورد کرد و 60 گوسفند را تلف کرد.
با اجرای طرح قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار ، علاوه بر دو خط تهران - مشهد، دو خط دیگر نیز به خطوط راه آهن عبوری از جنوب شرق تهران و در مجموع به چهار خط افزایش یافته است.
راه آهن سراسری تهران - مشهد در ابتدای ورود به دشت ورامین با معابر روستاهای محمدآباد، داودآباد، پوئیک جنوبی قرچک، خیرآباد جنوبی، علی آباد و باغخواص، موسی آباد، احمدآباد، شهرک اصلاح بذر، بلوار شهید باهنر، بلوار امام رضا(ع) ورامین، روستاهای قلعه سین، قلعه نو، سلمان آباد و قلعه بلند تقاطع ایجاد می کند؛ در این مناطق ایستگاه سوزن بانی مستقر شده و در اکثر این مناطق خودروها مجبورند از روی ریل عبور کنند.
با روی کار آمدن دولت یازدهم، اجرای قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار ، از مصوبات سفر دولت هشتم به دشت ورامین که سال های متمادی رها شده بود در دستور کار قرار گرفت و با عملیاتی شدن آن احداث پروژه های زیرگذر و پل های روگذر نیز در مناطق مختلف آغاز شد.
احداث زیرگذر 15 خرداد و پل روگذر امام رضا(ع) ورامین با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان از جمله طرح هایی است که طی سال های اخیر اجرا شد تا قطار بدون مشکل از میان شهر ورامین عبور کند ، پروژه هایی که به دلیل مشکلات مالی به طول کامل تکمیل نشده است و عابران مجبورند برای عبور از عرض خیابان از روی ریل ها بگذرند.
در برخی مناطق مانند موسی آباد کاشانی و باغ صالح ورامین نیز عرض اندک زیرگذرهای غیراستاندارد باعث بروز مشکلاتی برای مردم شده و ساکنان این مناطق از مسئولان می خواهند هرچه سریعتر نسبت به تکمیل پروژه ها اقدام کنند.

**زیرگذر پل امام رضا بزودی احداث می شود
سرپرست فرمانداری ورامین درباره تکمیل نشدن پروژه های راه آهن شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: بزودی عملیات تکمیل طرح های ناقص راه آهن از جمله ساخت زیر گذرعابرپیاده در پل امام رضا (ع)، تعریض و تامین روشنایی زیرگذرهای باغ صالح و موسی آباد و نصب پل عابر در زیرگذر شهدای 15 خردادآغاز می شود.
حسین کاغذلو اظهارداشت: تکمیل پروژه های راه آهن به همکاری تمامی دستگاه ها و ادارات خدمات رسان نیاز دارد لذا از شهرداری خواسته شده با اجرای رمپ های مورد نیاز، تملک برخی منازل مسکونی در طول مسیر و تامین وسایل و ماشین آلات مورد نیاز راه آهن را در تکمیل این طرح ها یاری کند.
وی با بیان اینکه توسعه مناطق و ارائه خدمات باید با حفظ جان مردم همراه باشد افزود: اجرای خطوط 3 و 4 قطارشهری در زیرگذرهای باغ صالح و موسی آباد مشکلاتی برای تردد خودروها و عابران پیاده به وجود آورده است.

**شهرداری: آماده همکاری با راه آهن هستیم
شهردار ورامین از آمادگی مدیریت شهری برای همکاری متقابل با شرکت راه آهن به منظور رفع مشکلات موجود در مناطق مختلف شهر خبر داد.
حسین دهقان به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری ورامین آماده است به منظور خدمت رسانی به مردم و ایجاد فرصت های برای برخورداری از امکانات شهری ، موانع توسعه خطوط ریلی را تا حد مقدور برطرف کند.

**توسعه ریلی باید با نیاز منطقه هماهنگ باشد
سرپرست فرمانداری پیشوا نیز در خصوص پروژه های نیمه تمام پل روگذر روستای محمدآباد و قلعه سین به خبرنگار ایرنا گفت : در اجرای طرح های مربوط به شرکت راه آهن و خطوط ریلی ، نیازهای منطقه نیز باید در نظر گرفته شود.
حسین عباسی اظهار داشت: هنگام اجرای پروژه باید مسیرهای دسترسی روستائیان و مناطق مختلف شهری پیش بینی شود و این امر به همکاری متقابل شرکت راه آهن با شهرداری و مسئولان شهرستان نیاز دارد.
وی گفت: جلسات متعددی با مسئولان شرکت راه آهن استان تهران به منظور تکمیل پروژه های نیمه تمام راه آهن در حوزه شهرستان پیشوا برگزار شده است که امید می رود با تأمین اعتبارات مورد نیاز این پروژه ها تکمیل شود.

**راه آهن: مسئولان شهرستانی یاری کنند
مدیرعامل شرکت راه آهن استان تهران نیز در حاشیه بازدید از پروژه های راه آهن ورامین گفت : اقدامات صورت گرفته در زمینه حمل و نقل ریلی باید اولویت بندی شود و بسته به میزان اهمیت، اعتبار و بررسی وضعیت موجود خطوط و خدمات ارایه شده به مردم در اولویت اجرا قرار گیرد.
عابدین هادی نژاد افزود: یکی از مهمترین مسائل مربوط به حوزه راه آهن حفظ، نگهداری، ارتقا و بهبود کیفیت پروژه ها است زیرا در این صورت می توان از داشته های موجود بهترین استفاده را انجام داد.
وی افزود: تاکنون هزینه های بسیاری صرف احداث و راه اندازی پروژه های راه آهن شده که برخی از آنها افتتاح و برخی دیگر به دلیل کمبود اعتبار ، نیمه کاره مانده و ساماندهی پروژه های نیمه تمام در دستور کار شرکت راه آهن قرار گرفته است .
هادی نژاد با اشاره به اجرای پروژه های راه آهن در شهرستان ورامین به منظور تکمیل قطار شهری تهران - ورامین - گرمسار گفت : این پروژه ها شامل پل روزگذر امام رضا(ع) و زیرگذر 15 خرداد با اعتباری بالغ بر یکصد میلیارد تومان احداث شده که لازم است اقدامات لازم برای تکمیل آنها انجام شود.
مدیرکل راه آهن استان تهران افزود: طی بازدید های میدانی این ضعف مشخص شد که در جنوب شرق استان تهران توجه ویژه ای به علایم راهنمایی و هشدار دهنده مربوط به راه آهن صورت نمی گیرد و وضعیت نامناسب ایستگاه ها و سکوهای آن باعث شده هراز چند گاهی شاهد بروز حوادث در حوزه راه آهن باشیم.
هادی نژاد گفت: ورامین از ظرفیت خوبی در حوزه حمل و نقل ریلی برخوردار است و تلاش می شود این شهرستان شاهد توسعه زیر ساخت های حمل و نقل ریلی باشد.
دشت ورامین در جنوب شرق استان تهران واقع شده است.

گزارش از سید حسن میری

تهرام/7254/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.