شمارش معکوس برای عاشقان آغاز شده است؛ این شوق رسیدن «سرما»، «باد و طوفان» و «باران» نمی‌شناسد. گویا با هر اربعین، ندای «هل مِن ناصر یَنصُرُنی» دل جهان را می‌لرزاند که جان‌ها این‌گونه در عطش نینوا می‌سوزند و مرزها، گذرگاه میلیون‌ها دلداده حسینی شده که بند دلشان را به کربلا زنجیر کرده‌اند و شوق تکرار قرار عاشقانه اربعین، از سرشان نمی‌افتد تا تمرین تمدن اسلامی و مشق ظهور کنند.
مراجعه 44 هزار زائر به کلینیک‌های مرزی
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: از 21 مهرماه تا چهار آبان ارائه خدمات بیمارستانی به 44 هزار و 175 مراجعه کننده به بیمارستان‌ها و کلینیک‌های مرزی ارائه شده است. از کل مراجعه کنندگان به مراکز درمانی 1203 نفر دچار مشکل قلبی، 510 نفر دچار مشکل تنفسی و 541 دچار حوادث ترافیکی شده‌اند. قاسم جان بابایی افزود: حدود 12 هزار نیروی درمانی در مرزها برای ارائه خدمات به زائران حسینی مستقر هستند و در 89 مرکز درمانی و 9 بیمارستان صحرایی برای ارائه خدمات درمانی حضور دارند.
بازگشت 280 هزار زائر از مرز‌های سه‌گانه
دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: 280 هزار زائر از مرز‌های مهران، چذابه و شلمچه برای بازگشت به ایران عبور کرده‌اند. شهریار حیدری افزود: تاکنون حدود دو میلیون نفر در سامانه سماح برای شرکت در راهپیمایی اربعین حسینی ثبت‌نام کرده‌اند که برای یک میلیون و هشتصد هزار نفر آنها، روادید صادر شده است. وی همچنین گفت: عبور زائران خارجی اربعین حسینی از مرز‌های ایران برای شرکت در مراسم اربعین نسبت به سال گذشته حدود 30 درصد افزایش پیدا کرده است.
مشکل خاصی در مرزها نداریم
فرمانده سپاه پاسداران گفت: به‌رغم تمامی تهدیدات و تحریم‌ها، حضور مردم برای شرکت در همایش عظیم اربعین نه تنها کمتر بلکه بیشتر از سال‌های گذشته بود.
سرلشکر محمدعلی جعفری افزود: با تدابیری که برای کنترل و ترددهایی که توسط نیروهای مختلف نظامی، انتظامی و امنیتی در مرزها شکل گرفته خوشبختانه مشکل خاصی نیست و مردم هم به نسبت رضایت دارند و اگر موارد کمی هم در مسیر هست، طبیعی و قابل رفع است
.افزایش امکانات در شلمچه
دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: در تلاش هستیم تا بتوانیم امکانات بهتری برای زائران مهیا کنیم و براین اساس در سال آینده خدمات بسیار بیشتری در مرز شلمچه ارائه خواهد شد. مرتضی بانک بیان کرد: مسیرهای مختلف برای خودروهای خادمان و زائران تعبیه شده که از شرایط مناسبی برخوردار است و بخشی از مردم نیز که از طریق مرز مهران عازم عتبات بودند به سمت مرز شلمچه گسیل شده‌اند، چرا که امکانات نسبت به سال‌های گذشته بهبود یافته است.
راه‌اندازی مراکز مانیتورینگ مرزی
معاون فناوری اطلاعات و ارتباطات ناجا با بیان اینکه چهار مرکز مانیتورینگ با محوریت مرکز مانیتورینگ ستادی در نقاط مرزی مهران، شلمچه، چذابه و ستاد راه‌اندازی شده است، گفت: در این مراکز، فعالیت‌ها به طور مستقیم و زنده مشاهده و رصد می‌شود و کارشناسانی در این مراکز مستقر هستند که تا سامانه‌های فاوایی را پشتیبانی کنند و بتوانند سرویس دهی‌های لازم را انجام دهند.
کاهش تلفات جاده‌ای
جانشین فرمانده ناجا به کاهش تلفات جاده‌ای در ایام اربعین امسال نسبت به سال گذشته اشاره کرد و گفت: امسال شاهد کاهش 67 درصدی تصادفات جاده‌ای و 50 درصدی تعداد جان‌باختگان در جاده‌ها بوده‌ایم. سردار ایوب سلیمانی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای بازگشت زائران به کشورمان، خاطرنشان کرد: امیدواریم مطابق برنامه‌ریزی‌‍‌های انجام شده بتوانیم کارها را به درستی انجام دهیم و شاهد مشکل خاصی نباشیم، همان گونه که در عملیات خروج زائران نیز شاهد مشکلی نبودیم.
کنترل خودرو‌ها با دوربین‌های پلاک خوان
رییس پلیس آگاهی ناجا اظهار کرد: همزمان با شروع راهپیمایی بزرگ اربعین، خودرو‌های گشت آگاهی با تجهیز به سامانه دوربین‌های پلاک خوان، تردد خودروها را در مرز‌های سه‌گانه رصد و اتومبیل‌های مسروقه را شناسایی و توقیف می‌کنند.
سردار محمدرضا مقیمی گفت: بیش از 71 هزار خودرو توسط سیستم‌های ثابت و سیار دوربین‌های پلاک خوان در مرز مهران کنترل که از این تعداد، 39 دستگاه دارای دستور توقیف از سوی مراجع قضایی و 6 دستگاه نیز سرقتی اعلام شده است.
حضور بیش از 2 میلیون زائر
رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه بیش از دو میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین شرکت کردند، گفت: تاکنون حدود یک میلیون و 700 هزار زائر از ایران وارد خاک عراق شدند که 61 درصد از مرز مهران، 22 درصد از مرز شلمچه، 13 درصد از مرز چذابه و چهار درصد به صورت هوایی به راهپیمایی اربعین مشرف شده‌اند. حسین ذوالفقاری ادامه داد: حدود 20 هزار نفر در انتظار صدور ویزا بوده که چهار هزار نفر از آنها اتباع خارجی هستند که ویزای این افراد نهایت تا 48 ساعت پس از تحویل مدارک صادر می‌شود.
استقبال بیش از 80 هزار مخاطب از روایت راهیان
دبیر اجرایی سومین همایش تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین، گفت: با توجه به تعدد مکانی که امسال در نقاط مختلف مسیر داشتیم، طی 5 روز گذشته به صورت تخمینی میزبان بیش از 80 هزار زائر پیاده‌روی اربعین از کشورهای مختلف بودیم.
آرش ساربان افزود: ما از ابتدای آّبان اجراهای خود را در نجف اشرف و مسیر پیاده‌روی آغاز کرده‌ایم که خوشبختانه 21 نمایش در این همایش اجراهای خوبی داشته‌اند. وی با اشاره به استقبال بسیار خوب زائران حسینی از اجرای نمایش‌ها گفت: شرایط آّب و هوایی امسال کمی کار را سخت کرد و حتی در عمود 1120 مشکلات بسیاری داشتیم. با این همه اما اجراها به قوت خود ادامه پیدا کرد. بخش اعظم مخاطبان ما را بیش از زائران فارسی‌زبان، عرب‌زبانان و ترک‌زبانان تشکیل می‌دهند که علاوه بر بحث محتوایی آثار، شیوه اجرای نمایش‌های در قالب تعزیه، نقالی، پرده‌خوانی و نمایش خیابانی نیز برایشان جذاب است و ارتباط خوبی با این آثار برقرار می‌کنند.
نصب ضریح جدید سرداب «رأس‌الشریف» حرم امام حسین (ع)
در آستانه اربعین حسینی، ضریح جدید سرداب رأس‌الشریف حرم مطهر امام حسین (ع) به عنوان نزدیک‌ترین ضریح به مضجع شریف حضرت سیدالشهدا (ع) نصب شد. احداث سرداب رأس‌الشریف از سال گذشته آغاز شده بود که مراحل پایانی آن، اوایل سال جاری به همت آستان قدس حسینی در حال انجام بود. این ضریح که به عنوان نزدیک‌ترین ضریح به مضجع شریف سیدالشهدا (ع) است، پیش‌ از این در قتلگاه نصب شده بود که با توجه به برنامه‌ریزی‌های آستان قدس حسینی، با اعمال تغییرات و اصلاحات بر روی بخش‌هایی از آن، پنج‌شنبه در سرداب رأس‌الشریف نصب شد و به طور کامل در اختیار زائران حسینی قرار گرفت.
برنامه های رادیو فرهنگ در ایام اربعین
همزمان با ایام اربعین حسینی رادیو فرهنگ با چهار ویژه برنامه روی آنتن می‌رود. برنامه «کنار قدم‌های جابر» مستندی درباره پیاده روی اربعین است که در گروه تاریخ و اندیشه رادیو فرهنگ به تهیه‌کنندگی سمیه احمدلو از امروز دوشنبه هفتم آبان ساعت 20:30 از رادیو فرهنگ پخش خواهد شد. همچنین «با کاروان سپیده» به تهیه‌کنندگی محمدرضا حاج حیدری همزمان با روز اربعین و در هشتم آبان ساعت 9:20 به صورت زنده با موضوع ویژگی‌های زیارت در اربعین روی آنتن می‌رود. برنامه «در قبله گاه حماسه» نیز به تهیه‌کنندگی سهیلا رضایی با موضوع اربعین در نگاه شاعران معاصر، ساعت 11 در گروه ادب و هنر و قطعه نمایشی «ارغوان آتش» به تهیه‌کنندگی رسول تسلیمی ساعت 15:45 در گروه تاریخ و اندیشه روی آنتن رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف 106 مگاهرتز خواهند رفت.
حضور هنرمندان در مسیرراهپیمایی
هر ساله جمعی از هنرمندان با همراهی عاشقان امام حسین (ع) راهی راهپیمایی اربعین می‌شوند. پرویز پرستویی بازیگر سینمای ایران و بهروز شعیبی کارگردان و بازیگر نیز طی چند روز گذشته راهی راهپیمایی اربعین شدند. سامان گوران، بازیگر برنامه‌های طنز نیز از جمله هنرمندانی است که در این مراسم حضور دارند.
اعلام جزییات برنامه راهپیمایی جاماندگان اربعین
همزمان با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلی، مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر تهران برگزار می‌شود و جاماندگان از زیارت کربلا می‌توانند در این مراسم شرکت کنند. راهپیمایی «جاماندگان» اربعین در تهران از ساعت 6:30 صبح روز سه‌شنبه 8 آبان ماه از میدان امام حسین (ع) آغاز می‌شود و مسیر پیاده‌روی تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع) ادامه دارد. این مسیر به طول تقریبی 17 کیلومتر تعیین شده است و عزاداران حسینی از خیابان 17 شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، سه‌راه ورامین و میدان شهرری می‌گذرند تا هنگام نماز ظهر و عصر به حرم حضرت عبدالعظیم (ع) برسند. در مسیر پیاده‌روی از میدان امام حسین (ع) تا حرم حضرت عبدالعظیم (ع)، ده‌ها موکب در نظر گرفته شده است که در فواصل مناسب پذیرای عزاداران خواهد بود.
روزنامه حمایت
7247
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.