در این مطلب به قلم حمیده امینی فرد آمده؛ میرزایی نکو: بعید می دانم با استفساریه افشانی موافقت شود
دوران حکمرانی افشانی 59 ساله در «بهشت» به 5 ماه نرسیده، حکم رفتنش با اما و اگرهای زیاد، سرانجام قطعی شد. دیوان محاسبات کشور البته چندی پیش با نامه‌ای که رسماً به وزارت کشور زده بود، آب پاکی را روی دست موافقان ماندنش ریخت، اما اغلب شورایی‌ها به هر بهانه‌ای تلاش می‌کردند تا او را همچنان در «بهشت» نگه دارند. قرعه اما به رفتن افشانی افتاده بود، مثل همان وقت که محمدعلی نجفی، قصد رفتن کرده بود. شورایی‌ها همان روز هم دست به دامان یکدیگر شدند تا با رد استعفای نجفی، هر طور شده او را حفظ کنند، اما رایزنی‌ها و چاره اندیشی‌ها در نهایت به نامه دوم استعفای نجفی کشیده شد و کار را برای آنها تمام کرد. حالا کمتر از 5 ماه نشده، تاریخ دوباره تکرار می‌شود، این بار اگرچه خبری از بیماری نیست، اما یک مصوبه قانونی، کار دست هم پیمانان شهردار می‌دهد تا دیگر نتوانند اصرار به ماندن کنند! برخی البته حرف‌های دیگری هم می‌زنند. می‌گویند انتصابات خارج از قاعده، نسخه افشانی را پیچیده است، همان‌طور که پاپیچ شدن نجفی روی برخی انتصابات، جو رفتنش را کلید زد! حالا البته مهم‌ترین دلیل مستند خروج افشانی از بهشت، نامه معاونت حقوقی و پارلمانی ریاست جمهوری است. نامه‌ای که رسماً اعلام می‌کند شهرداران و از جمله شهردار تهران، مشمول این قانونند! شورایی‌ها پیش ازاین کار را به وزارت کشور سپرده بودند، می‌خواستند عبدالرضا رحمانی فضلی؛ (همان کسی که حکم به آمدن افشانی را خیلی زودتر از نجفی به بهشت صادر کرد) این بارهم روی خوش نشان داده و به بهانه و شاید هم دلیل منطقی «بی ثباتی اداره پایتخت»، رأی به ماندن او لااقل تا پایان دوره پنجم شورا دهد. اما جواب صریح رحمانی فضلی، کار را برای افشانی تمام کرد! وزیر کشور عامدانه توپ نهایی را به زمین دولت انداخت و با تأکید بر اینکه وزارت کشور درباره این موضوع تعیین تکلیف نمی‌کند، از معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواست تا به این اختلاف نظرها و تفاسیر عجیب و غریب پایان دهد!
با این توصیف کار برای افشانی از «دشوار بودن» به «تمام شدن» رسیده است و از این پس پادرمیانی هیچ عضو و مقام مسئولی یا حتی اصلاح مصوبه‌ای هم نمی‌تواند موقعیت افشانی را تغییر دهد. با این همه دامنه دلنگرانی‌ها و دغدغه‌ها، به مجمع امید هم رسید، در جلسه‌ای شبانه که 51 عضو مجمع و همچنین شهردار وقت تهران حضور داشتند، داستان بی‌ثباتی مدیریت شهری هم به میان آمد و دومین دستورجلسه اتفاقاً به رفتن یا ماندن افشانی اختصاص یافت. اما نمایندگان مجلس، با انتقاد از زمان نامناسب طرح این موضوع با گلایه از شورایی‌ها، اعلام کردند که بهتر بود این موضوع یکی- دو ماه قبل مطرح می‌شد! نتیجه آنکه وزیر کشور مکلف شد تا استفساریه‌ای درباره وضعیت همه شهرداران و نه وضعیت شهردار تهران به مجلس ارسال کند! استفساریه‌ای که بدون شک آخرین نقطه امید شورایی‌ها خواهد بود، آن‌طور که علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران گفته، «ممکن است در استفساریه، نقطه نظر شورا مبنی بر ماندن افشانی در بهشت، مورد توجه و توافق قرار بگیرد» اگرچه این احتمال، بسیار اندک است. چه آنکه «قاسم میرزایی نکو»، نماینده مجلس هم گفته است که بعید می‌دانم با استفساریه آقای افشانی موافقت شود.» قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان ششم شهریور ماه امسال به تصویب مجلس رسید، درست 15 روز بعد، شورای نگهبان هم با آن موافقت و در نهایت یک قانون با چند تبصره، ماندن بازنشستگان را ممنوع کرد. 24 آبان‌ماه آخرین روزی است که بازنشستگان می‌توانند در محل‌های کار خود حاضر شوند. با این همه و با وجود آنکه کمتر از یک‌ ماه دیگر به پایان ماجرای ماندن یا نماندن افشانی بیشتر نمانده و البته نامه دیوان محاسبات، نامه معاونت حقوقی و تفاسیر متعدد حقوقی، خداحافظی افشانی را نسبت به ماندنش، مسجل‌تر کرده است، به نظر می‌رسد که تن دادن به قانون، می‌تواند دردسرهای اداره پایتخت را در شرایط نابسامانی بهتر کند. تهران حالا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند، تغییر پی در پی شهرداران که با تغییرات متعدد معاونان و مدیران ارشد همراه بوده هم بر این وضعیت بی‌ثباتی دامن زده است. تن دادن به قانون حتی با وجود مصلحت‌ها و چاره اندیشی‌ها، شاید بهترین راه حل برای مسطح کردن جاده‌ای باشد که دست اندازهای زیادی، عبور از آن را سخت و غیرممکن کرده است. باید تأکید کرد که قانون بازنشستگی رضایت خیلی‌ها را به‌دنبال داشته است، جز افشانی، 210 مقام و مسئول دولتی نیز باید از پست‌هایشان خداحافظی کنند، بنابراین قانون برای همه یکسان است... برخی منابع غیررسمی خبر از خداحافظی افشانی در هفته آینده می‌دهند. خبری که هنوز تأیید یا رد نشده است. حالا مهم‌ترین سؤال جایگزینان افشانی است.
عباس آخوندی، وزیر مسکن و شهرسازی، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر، علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی، محمد ابراهیم انصاری لاری، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش و پیروز حناچی، معاون شهرسازی شهردار مهم‌ترین گزینه‌های احتمالی پیش روی «بهشت» معرفی شده‌اند. شورایی‌ها برای انتخاب دو شهردار نه چندان خوش اقبال پایتخت، گذر از هفت خان رستم را چیده بودند، باید دید سومین شهردار دوره پنجم و به عبارتی چهاردهمین شهردار تهران پس از انقلاب از کدام هفت خان عبور خواهد کرد؟!
روزنامه ایران
تهرام/7245/ 1539
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.