خبری که تلاش متولیان را برای جلوگیری از ورود مواد مضر و تاریخ مصرف گذشته به بازار، چرخه تولید و نیز دغدغه حفظ سلامت مردم را نشان می دهد اما یک روز پس از انتشار این خبر و به دنبال عکسی که از نحوه معدوم سازی منتشر شد، برخی فعالان زیست محیطی و رسانه ای اعتراض هایی را درباره نحوه انجام این اقدام مطرح کردند.

**معدوم سازی چه بود
روز دوشنبه 19 شهریورماه شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه اعلام کرد که 12 تن مواد اولیه عمدتا پودری و محصول تاریخ مصرف گذشته یک کارخانه صنایع غذایی در این شهرستان توسط بازرسان نظارت بر مواد غذایی این نهاد معدوم شد.
هنگام انتشار این خبر عکسی نیز از موادی که در محل معدوم سازی قرار داده بود منتشر شد؛ عکسی که مواد را در کیسه های مختلف نشان می داد.
به دنبال آن برخی کاربران فضای مجازی با اشاره به نحوه معدوم و رهاسازی کیسه های پلاستیکی و آسیب بر محیط زیست اعتراض کردند.

**پاسخ شبکه بهداشت
پیرو این اعتراض ها خبرنگار ایرنا توضیح سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه را خواستار شد.
مجتبی بنداد کرمانی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از توجه مخاطبانی که برای حفظ محیط زیست و سلامت شهروندان اینچنین دقیق و جزئی نگر هستند، و حساسیت دارند اظهار خشنودی کرد.
وی توضیح داد: همه کارخانه ها ضایعاتی دارند که باید برای دفن آنها با شهرداری یا پیمانکاری مجری طرح قرارداد ببندند تا متولی امر ضایعات و مواد فاسد را تحویل بگیرد و در محل مناسب که از پیش با بررسی مسائل بهداشت محیط توسط شهرداری منطقه تعیین می شود، دفن کنند.

به گفته وی روند معدوم سازی اخیر در محل دفن زباله های شهری توسط شهرداری و پیمانکار انجام و تنها دستور معدوم سازی از سوی شبکه بهداشت و درمان صادر می شود.
بنداد کرمانی افزود: شبکه بهداشت موظف است بر مواد اولیه تاریخ گذشته کارخانه ها و مواد غذایی فاسدی که کشف می شود تا مرحله ای که از دسترس خارج و دیگر قابل استفاده نباشند، نظارت داشته باشد.

وی در ادامه عکس منتشره همراه با خبر را عاملی موثر در این قضاوت زودهنگام برخی کاربران فضای مجازی و معترضان دانست و تاکید کرد: این عکس تنها از مرحله تخلیه مواد اولیه معدومی آن کارخانه گرفته شده که عمدتا پودری و برای جمع آوری آنها نیاز به بسته بندی با پلاستیک بوده است.
سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه ادامه داد: حتی اگر مواد پودری نبود یا زباله های شهری و صنعتی دیگری بود تفاوت چندانی نداشت و باید بسته بندی می شدند؛ با دست که نمی شود مواد را منتقل کرد.
بنداد کرمانی افزود: کسانی که به دفن و معدوم سازی معترضند علاوه بر اینکه باید در نظر داشته باشند این تنها راه حل موجود است، بدانند که این عمل به اینجا ختم نمی شود و پس از تخلیه، مواد قابل بازیافت و پلاستیکی تفکیک، سپس مواد دفن و روی آن با خاک پوشانده می شود.

آنطور که سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه می گوید اگر بعد از روند تخلیه، دفن و پوشاندن زباله ها و مواد فاسد معدومی، مواردی خلاف قوانین محیط زیستی مشاهده شود شهرداری و محیط زیست باید پاسخگو باشند زیرا تمام فاکتورهای لازم برای رعایت بهداشت محیط و سلامت شهروندان در محیط تعیین شده لحاظ و مورد بررسی قرار گرفته است.
به گفته وی اگر بحث انتقال بیماری یا خطر برای محیط زیست مطرح باشد برای بقیه زباله ها هم این امکان وجود دارد.

** شهرداری پاسخ می دهد
پیرو سخنان سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه از مسئولان شهرداری این شهر خواستیم تا در خصوص مسئولیت این نهاد در حوزه معدوم سازی و نحوه انجام آن توضیح بیشتری دهند که حسین عظیم زاده مسئول روابط عمومی شهرداری ضمن تاکید بر فاصله مجاز محل تعیین شده برای معدوم سازی تا شهر گفت: شهرداری فیروزکوه پیمانکاری در این مورد ندارد و واحد خدمات شهری شهرداری این امر را به سرانجام می رساند.
وی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: خودرو حمل زباله و مواد فاسد معدومی توسط شهرداری تامین، محل مورد نیاز حفر و عملیات بازیافت، سوزاندن و دفن صورت می گیرد.

** نماینده محیط زیست حضور و اطلاع نداشته
با توجه به اینکه یکی از ناظران اصلی در امر معدوم سازی اداره حفاظت از محیط زیست معرفی که گفته می شود باید طی مراحل عملیات در محل حضور داشته باشد، خبرنگار ایرنا به سراغ رئیس این نهاد در فیروزکوه نیز رفت که مشخص شد وی از طریق خبر ایرنا در جریان معدوم سازی قرار گرفته است.
محمد فریدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: شبکه بهداشت باید درباره معرفی نماینده برای نظارت بر فرآیند معدوم سازی به ما اطلاع رسانی کند.
وی همچنین تاکید کرد: مواد معدومی باید از نظر عادی یا ویژه بودن مشخص شود که در صورت ویژه بودن امکان دفن در شهرستان وجود ندارد و باید به مناطق مشخص دیگر خارج از شهرستان انتقال یابد.

البته سرپرست شبکه بهداشت و درمان فیروزکوه مواد معدوم سازی شده را از نوع عادی می خواند و این در حالی است که مسئولان شبکه بهداشت و نیز شهرداری می گویند وظیفه آنها نیست به محیط زیست در این زمینه اطلاع رسانی کنند.

حال آنچه برای مخاطبان بی پرسش می ماند این است که برابر قانون، متولی اعلام عادی یا ویژه بودن زباله ها کیست، شبکه بهداشت یا محیط زیست و چه کسی باید به محیط زیست اطلاع رسانی کند که موادی کشف شده و قرار است معدوم شود؛ موضوعی که مسئولان دیگر بخش های متولی می گویند وظیفه ای ندارند اما مسئولان محیط زیست می گویند آنها باید اطلاع رسانی کنند.

فیروزکوه دارای دو بخش مرکزی و ارجمند در 120 کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است.
تهرام/9897/ 1008
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.