شماره هفتاد و هشت فصلنامه فرهنگی، هنری، سیاسی و اجتماعی "حضور" ویژه پاییز 90 در چهار بخش مقالات، گفتگوها، ادب و هنر، اخبار و گزارش ها منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، نامه اعتراض آمیز قائم مقام مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، مصاحبه با مصباح الزّین عضو جنبش مردمی ناصر لبنان با عنوان "عصر ملتها" ، مصاحبه با صلاح الدین مقرانی از تونس با عنوان "ما نیازمند نماز و حجاب هستیم" از جمله مطالب شماره 78 مجله حضور است.

"امام خمینی، سلسله جنبان بیداری اسلامی" به قلم دکتر منوچهر اکبری ،"قرآن در کلام امام خمینی" به قلم یاسر جهانی پور، "حکومت حکمت" به قلم احسان احمدی، "تقیه در دیدگاه فقهی امام خمینی" از محمد صادق حسن زاده و "کارکردهای اجتماعی عزاداری امام حسین علیه السلام" به قلم سید محمد علی موسوی از دیگر مطالب این فصلنامه می باشد.

"عبدالمحمد مصطفایی" در مقاله " تأملی در کاربرد تعلیم و تربیت در سیره عملی امام خمینی" می نویسد:

در این مقاله سعی بر این است که فرازهایی از اهداف و شیوه های تربیتی امام خمینی را که در خود یک الگوی تمام عیار و صاحب نظر در مقوله تعلیم و تربیت است در حد امکان در محورهای ضرورت و اهداف ، اصول، عوامل، شیوه های تعلیم و تربیت و نقش کاربردی تعلیم و تربیت بر فرد و جامعه، پیامدهای دنیوی و اخروی تعلیم و تربیت مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

مقاله " امام خمینی، سلسله جنبان بیداری اسلامی"، به قلم " دکتر منوچهر اکبری " نیز مقاله ای تحقیقی است که به تبیین و تشریح موضوع پرداخته است. نویسنده می گوید:" امام خمینی حتی فراتر از مرز کشورهای اسلامی به قیام مردم تحت ستم می اندیشد. شیوه مبارزاتی آن رهبر بزرگ با شیوه های مرسوم عصر خویش کاملاً متفاوت است. یکی از راهبرهای اساسی امام در تمام مراحل نهضت تقویت روحیه مقاومت، قیام، مبارزه و شور انقلابی و شهادت طلبی بود.

احسان احمدی در مقاله " حکومت حکمت " به تحلیل تحولات اخیر خاورمیانه پرداخته و می نویسد: بدون شک آبشخور فکری و زیربنای اندیشه قلسفی امام، هم به عنوان ایدئولوگ و هم در نقش رهبری انقلاب، برپایه های حکمت و عرفان اسلامی استوار است و این پیش فرض زمانی قوت می یابد که با تاملی در آثار و بیانات ایشان حتی در دوره زمامداری و زعامت، در می یابیم که دلبستگی و تعلق خاطری که امام از دوران جوانی در اثر انس با مفاهیم و مضامین عالی عرفانی و حکمی یافته بوده، در دهه آخر عمرشان نیز بر همان منهج و روش تداوم یافته است.

در بخش گزارش ها نیز منتخب گزارش ها و مقالات پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران را با عناوین "معرفی کاریکاتوری" متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی، "بازخوانی جنبش مشروطه از دیدگاه امام خمینی" به قلم حجت الاسلام والمسلمین رسول جعفریان، "ربط دو گفتمان مشروطه و انقلاب اسلامی" به قلم دکتر عماد افروغ، "جهاد در برابر تحریف و جعل" متن سخنان حجت الاسلام و المسلمین محمد علی انصاری، گزارشی از همایش بین المللی حمایت از انتفاضه و کشور مستقل فلسطین، متن سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی با عنوان " الگوسازی یکی از اهداف حضرت امام بود" و گزارشی از همایش منشور برادری در شهر قم درج شده است.

نامی که در سودان فراوان است مصاحبه با "الخمینی" از سودان، "آینده و امید" مصاحبه با "طارق ترشیشی" نویسنده و مفسر سیاسی لبنان، بروز افکار امام خمینی در منطقه مصاحبه با "خانم وفا احمد" از سوریه، چند قطعه شعر با نام های "شعاع چشم تو" از قیصر امین پور، "این کاروانیان سبزند" از محمدرضا ترکی، "با قوم اشتیاق" از محمدعلی محمدی و معرفی کتاب از جمله مطالب دوره پائیز90 این مجله است.

فصلنامه تخصصی حضور که موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) صاحب امتیاز آن است دکتر "حمیدانصاری" مسوولیت مدیرمسوولی و سردبیری آن را برعهده دارد و دکتر "منوچهر اکبری" نیز قائم مقام سردبیر و مدیر داخلی آن است. حمید انصاری، علی محمد بشارتی، محمدعلی خسروی، فیروز دولت آبادی، منوچهر اکبری، محمد مقدم، نجفقلی حبیبی، سهراب هادی و ابوالفضل مروی نیز عضویت هیئت تحریریه این فصلنامه را برعهده دارند.

فصلنامه حضور با سابقه بیست ساله از دیرپاترین مجلات تخصصی محسوب می شود که بدون وقفه و به طور منظم و همراه ویژه نامه های مختلف منتشر شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.