درس آموخته دبیرستان هدف بود و دانشکده فنی دانشگاه تهران که به دانشگاه شریف راه یافت و بعدها هم دانشگاه لندن او را پذیرا شد. او بعدها به امریکایی ها ثابت کرد که بیشتر از آنها می فهمد. وی شهید حسن عباسپور تهرانی بود که در مقام وزیر نیرو به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار جماران، هفتم تیر ماه سال 60 با انفجار بمبی به وسیله عوامل تروریست منافقان، در دفتر حزب جمهوری، رئیس دیوان عالی کشور، جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، چند تن از وزرا و جمعی دیگر از مسئولان به شهادت رسیدند. در این میان دکتر حسن عباس پور تهرانی(1) که سمت وزارت نیرو را عهده دار بود نیز به چشم می خورد. علی عباس پور(2)، برادر کوچکتر شهید در خاطره کوتاهی گفته است:

 

خاطرم هست در زمان نصب نیروگاه بعثت در حدود سال های 1340 بود که شهید عباسپور برای کارآموزی رفته بود. یک روز خیلی ناراحت آمد و گفت این آمریکایی ها اصلا به ما اجازه نمی دهند کاری بکنیم به عنوان مهندس این مملکت فقط می گویند که این میز را در آنجا بگذارید و نقشه را بیاورید یا ببرید.

خیلی ناراحت بود و عنوان می کرد که ما از اینها خیلی بیشتر می فهمیم اینها چیزی به ما نمی گویند و یک‌تنه نیروگاه را نصب می کنند و چیزی در این مورد به ما نمی گویند.

واقعا هم همین طور بود زمانی که من مهندس برق شدم نیروگاه ها و خطوط انتقال دربست با کشورهای آلمان و آمریکا بود و با آنها قرارداد بسته می شد، می آمدند و خطوط را می کشیدند و می رفتند؛  فقط حمل و نقل و بالا بردن و کارهای عملی را به مهندسین ما می دادند.

از سال ها پیش در صنعت برق به جایی رسیده ایم که اولاً همه خطوط انتقال به وسیله خودمان صورت می گیرد؛ ما حتی به جایی رسیده ایم که برای کشورهای همسایه نیروگاه و سد می سازیم.

برنامه ریزی های شهید عباسپور در وزارت نیرو تعداد زیادی از بدنه دانشجوها را به بدنه وزارت نیرو متصل کرد این برای ما تجربه خوبی بود که سیستم های اجرایی و وزارت خانه ها با اساتید دانشگاه و صنعت ارتباط پیدا کردند.

نبود این ارتباط تنگاتنگ در ابتدای انقلاب به وسیله بعضی از اشخاص مانند شهید دکتر حسن عباسپور شکسته و این ارتباط در حقیقت برقرار شد تا از اساتید و دانشگاه ها در صنعت برق استفاده کرده و به خودکفایی برسیم که این مسئله خیلی اهمیت دارد.

 

برگرفته از گفت و گوی علی عباس پور تهرانی با خبرگزاری مهر.

 

1. شهید حسن عباس پور تهرانی دوره دبیرستان را با معدل ۱۸/۲ در مدرسه هدف گذراند و به پایان رساند. با قبولی در کنکور، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد. سال 1346 در رشته الکترومکانیک مدرک کارشناسی ارشدش را گرفت و چون جزء فارغ التحصیلان ممتاز بود بلافاصله در دانشگاه صنعتی شریف جذب و به عنوان دستیار در کار آزمایشگاهی، تحقیق و تدریس مشغول به کار شد. در تاریخ تیر ماه ۱۳۵۰ برای انجام تحقیقات در پروژه طراحی خط ۴۰۰ هزار ولت کبان - آنکارا به سوئیس رفت و مدتی در این پروژه مشغول به کار بود. پس از بازگشت به میهن دوباره در سال ۱۳۵۱ برای تحصیل در رشته دکترای انرژی عازم انگلستان شد و در دانشگاه لندن در زمینه‌ های برنامه‌ریزی انرژی و شبکه‌ های الکتریکی و مدیریت آن تحقیقاتی را انجام داد و دکترای این رشته را اخذ کرد.

2. علی عباس پور تهرانی در دبستان روزبه دوران ابتدایی را گذراند و برای متوسطه وارد دبیرستان علوی شد. او رشته مهندسی برق را در دانشگاه امیر کبیر (پلی تکنیک) خواند و همزمان با استخدام در این دانشگاه، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشتهٔ مهندسی هسته‌ ای از دانشگاه تهران شد. او توانست با استفاده از بورس تحصیلی وارد ام آی تی شود و درجه تخصصی مهندسی و فوق لیسانس مدیریت سوخت نیروگاه‌ های هسته‌ای را با حمایت وزارت انرژی ایالات متحده دریافت کند. شهید عباسپور در سال 1984 از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دکترای مهندسی هسته ای گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.