رهبران بریکس فردا در حالی در آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار می‌ کنند که تهدید ناشی از تشدید جنگ تجاری به اولویتی در دستور کار این نشست تبدیل خواهد شد.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی نوشت: رهبران اقتصادهای نوظهور جهان – برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی- این هفته در حالی در ژوهانسبورگ پایتخت آفریقای جنوبی با یکدیگر دیدار می‌ کنند که تهدید ناشی از تشدید جنگ تجاری به اولویتی در دستور کار این نشست تبدیل خواهد شد.

اقدام سفت و سخت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا به اعمال تعرفه بر کالا‌های وارداتی از چین به ارزش ده‌ ها میلیارد دلار، در کنار تعرفه های آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا، مکزیک و کانادا، نگرانی از به راه افتادن یک جنگ تجاری تمام عیار را افزایش داده است.

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین و «نارندرا مودی» نخست وزیر هند در این نشست سه روزه که از فردا چهارشنبه در ژوهانسبورگ آغاز می‌شود، حضور خواهند داشت.

پیشتر در این ماه، چین اعلام کرد با سایر کشور‌های در حال توسعه از جمله گروه بریکس برای مقابله با «حمایت گرایی تجاری» همکاری خواهد کرد.

چین روز دوشنبه اتهامات ترامپ را مبنی بر دستکاری ارزش یوآن رد، و اعلام کرد به نظر می‌رسد واشنگتن مصمم «به راه اندازی جنگ تجاری» است.

ترامپ با اعلام آمادگی برای اعمال تعرفه ها بر کالا‌های وارداتی از چین به ارزش 500 میلیارد دلار گلایه دارد که تراز تجاری مثبت چین با آمریکا به دلیل دستکاری غیرمنصفانه در ارزش واحد پولی این کشور است.

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره تهدید ترامپ به وضع تعرفه بر کالا‌های وارداتی از چین گفت: «با توجه به این که آمریکا برای آغاز جنگ تجاری مصمم است، چین با وجود این که از چنین جنگی استقبال نمی‌ کند، اما از آن هم هراسی ندارد.»

«ماکسیم اورشکین» وزیر اقتصاد روسیه هفته گذشته و در آستانه نشست ژوهانسبورگ گفت که «این نشست به گفت و گو درباره شرایط موجود اختصاص دارد. ما در شرایطی قرار داریم که چین و آمریکا تقریبا هر هفته اقدامات جدیدی را اعلام می‌کنند.»

او گفت که بیشتر گفت و گو‌ها با چین به آنچه در ارتباط با آمریکا رخ می‌ دهد، اختصاص خواهد داشت.

اورشکین ادامه داد: «این جنگی تجاری است، بنابراین مذاکرات رهبران برای هماهنگ کردن مواضع ما ضروری است.»

اجماع نظر بر سر یک موضوع

«سیرام چائولیا» از موسسه روابط بین الملل «جیندال» در حومه «دهلی نو» گفت: سران بریکس «بر این موضوع اجماع نظر دارند که «جنگ تجاری تنبیهی» آمریکا به اعضای این گروه آسیب می‌ زند. منافع جمعی اعضای بریکس در گسترش تجارت درون گروهی است و اکنون ضروت آن بیش از هر زمان دیگری است.

گروه بریکس بیش از 40 درصد از جمعیت جهان را در خود جا داده است و برخی از بزرگ ترین اقتصاد‌های نوظهور جهانی را شامل می‌ شود با این حال اعضای این گروه نتوانسته اند به موضعی واحد دست یابند.

تحلیلگران معتقدند سیاست تجاری آمریکا می‌ تواند جان تازه‌ ای در کالبد این گروه بدمد.

«کنت کریمر» اقتصاددان دانشگاه «ویتز» ژوهانسبورگ به خبرگزاری فرانسه گفت: «تدابیر تجاری کوته بینانه و تنگ نظرانه‌ ای که از سوی آمریکا اعمال می‌ شود اهمیت توافق‌ های تجاری میان اعضای گروه‌ هایی مانند بریکس را افزایش داده است. به گفته کریمر، آفریقای جنوبی و در معنای وسیع‌ تر آفریقا می‌ تواند از افزایش صادرات به کشور‌هایی با رشد اقتصادی سریع مانند چین و هند سود ببرد و بریکس از ظرفیت راهبردی برای شکل دهی دوباره به اقتصاد جهانی برخوردار است.

خطر جنگ تجاری همچنین بر نشست وزرای دارایی و روسای بانک‌ های مرکزی اعضای گروه 20 که اوایل این هفته در «بوئنوس آیرس» پایتخت آرژانتین برگزار شد نیز سایه انداخته بود. «کریستین لاگارد» رئیس صندوق بین المللی پول در این نشست بار دیگر درباره اعمال تعرفه‌ های تلافی جویانه هشدار داد.

شی جینپینگ رئیس جمهور چین قرار است روز سه شنبه با «سیریل رامافوسا» رئیس جمهور آفریقای جنوبی دیدار کند. وی پیش از سفر به آفریقای جنوبی از سنگال و روآندا نیز دیدن کرده است. نارندار مودی نخست وزیر هند نیز در چارچوب سفر 5 روزه خود به آفریقا که شامل شرکت در نشست گروه بریکس نیز می‌ شود از روآندا و اوگاندا دیدار می‌ کند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عنوان رئیس کنونی سازمان همکاری اسلامی در این نشست سران شرکت می‌کند. وی قرار است در حاشیه این نشست با پوتین دیدار کند.

«ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا روز چهارشنبه به واشنگتن می‌ رود تا در چارچوب تلاش‌ های اتحادیه اروپا برای آرام کردن جنگ تجاری با ترامپ دیدار کند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.