یکی از شیوخ شورای عربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آلمان گفت که دلیل حمله قسد به نیروهای نخبه این است که قسد از نیروهای نخبه خواسته که سلاح های خود را تحویل دهند و آنها را به حمله هوایی توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در صورت مخالفت، تهدید کردند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران،سوریه طی روزهای اخیر شاهد تحولات جدیدی شده است که درگیری گروه های همپیمان آمریکا با یکدیگر یکی از این تحولات مهم است.

 در همین زمینه «شورای عربی عشایر جزیره و فرات» از ایالات متحده آمریکا و روسیا خواست برای توقف درگیری میان نیروهای دموکراتیک سوریه(قسد) و نیروهای نخبه وابسته به جریان«الغد» به رهبری«احمد الجربا»رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوریه در خارج، دخالت کنند.

این شورا با صدور بیانیه ای اعلام کرد که « نیروهای دموکراتیک سوریه تهدیدهای خود را برای حمله به نیروهای نخبه عملی کرده و حمله شدیدی را روز چهارم ماه می 2018 به نیروهای نخبه انجام داد اما این حمله دفع شد.ما به عنوان شورای عربی در جزیره و فرات قسد را مسئول این اقدام خطرناک می دانیم؛ حمله ای که تهدید به فتنه عربی-کردی می کند و خطر خون ریزی بیشتر سوری ها را در پی دارد و منطقه جزیره و فرات را گشوده به روی همه احتمال ها باقی می گذارد».

شورای عربی از قدرت های تأثیرگذار و در صدر آنها ایالات متحده آمریکا و روسیه خواست که به مسئولیت خود برای توقف خطرات تحولات در منطقه ای که فقط عرب های سوریه در آن هستند، عمل کنند.

یکی از شیوخ شورای عربی که نخواست نامش فاش شود به خبرگزاری آلمان گفت که دلیل حمله قسد به نیروهای نخبه این است که قسد از نیروهای نخبه خواسته  که سلاح های خود را تحویل دهند و آنها را به حمله هوایی توسط ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در صورت مخالفت، تهدید کردند.

وی افزود که «گروهی متشکل از پنجاه عنصر از نیروهای دموکراتیک سوریه روز پنجشنبه هفته گذشته به منزل یکی از فرماندهان نیروهای نخبه در روستای « ابو حمام» در ریف شرقی استان«دیرالزور» حمله کرده و خواستار تحویل کامل سلاح توسط وی شدند.

عضو شورای عربی فاش کرد که دلیل اصلی اختلاف این است که یگان های کرد که بر تصمیم گیری های قسد سیطره دارند با حضور هر گونه گروه عربی در منطقه  مخالف هستند زیرا  مخالفت عشایر عربی برای ملحق شدن به نیروهای قسد و روی آوردن آنها به نیروهای نخبه در منطقه ای که کردها هرگز در آن حضوری ندارند، برای یگان های کرد خطر به شمار می رود.

این در حالی است که نیروهای نخبه در عملیات آزادی شهر«الرقه» از داعش در کنار نیروهای دموکراتیک سوریه جنگیدند اما این دو گروه بارها در استان های «الحسکه» و دیرالزور با یکدیگر درگیر شدند.

در تحولی دیگر، ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مجموعه کشتی های جنگی به فرماندهی ناو هواپیمابر«هاری ترومن» از روز 3 می حملات موشکی به مواضع داعش در سوریه را آغاز کرد.

دفتر رسانه ای نیروی دریایی آمریکا نیز با صدور بیانیه ای اعلام کرد که حملات موشکی از شرق دریای مدیترانه به سمت مواضع داعش صورت می گیرد.

مجموعه کشتی های جنگی به فرماندهی ناو هواپیمابر هاری ترومن روز 19 آوریل و پنج روز پس از تجاوز آمریکا،فرانسه و انگلیس به مراکزی در سوریه به بهانه حمله شیمیایی ادعایی در شهر« دوما» در 7 آوریل، به دریای مدیترانه رسید.این تجاوز تلفات انسانی در پی نداشت و بیشتر موشک ها نیز توسط سامانه دفاع هوایی سوریه سرنگون شدند.

 

گسترش عملیات ترکیه در سوریه

«رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنرانی در «جشنواره جوانان استانبول» در منطقه «ینی‌قاپی» این شهر تأکید کرد: «با قاطعیت در عفرین حضور داریم و تا هنگامی که امنیت کامل را برقرار کنیم آنجا خواهیم بود. پس از آن نیز ادلب، تل رفعت و منبج را پیش‌رو داریم».

وی با اشاره به دلایل آغاز عملیات های ارتش ترکیه در شمال سوریه تصریح کرد: «برای چه عملیات سپر فرات را آغاز کردیم؟ ما در این منطقه حق مداخله‌ای داریم که به تعویق افتاده است. نام عملیات ما قرار بود که عملیات باغ زیتون باشد. اما به تعویق افتاد. اگر این عملیات پیشتر از این انجام می‌شد، استان کیلیس به این میزان هدف قرار نمی‌گرفت».

ارتش ترکیه و گروه های مسلح سوری هوادار آنکار چندی پیش پس از دو ماه درگیری با یگان های حمایت مردمی کرد شهر عفرین در شمال سوریه را به اشغال خود در آوردند. حمله ای که طی آن به گفته ترکیه هزاران نیروهای کرد، صدها فرد مسلح هوادار ترکیه و ده ها نظامی ترکیه کشته شدند.همچنین ترکیه بارها اعلام کرده است که قصد دارد به شهر منبج نیز در شمال سوریه حمله کنند اما به دلیل مخالفت آمریکا با این اقدام و حضور نیروهای فرانسوی در کنار نیروهای آمریکایی برای حمایت از کردهای همپیمان واشنگتن هنوز این تهدید خود را عملی نکرده است.آمریکا تا کنون سه پایگاه نظامی در منبج ایجاد کرده است.

 

جنگ لفظی واشنگتن و آنکارا بر سر عفرین

 در تحولی دیگر، خبرگزاری آناتولی گزارش داد که سخنگوی وزارت خارجه ترکیه سخنان اخیر همتای آمریکایی خود در باره عفرین را بی اساس خوانده و گفت که تروریست‌ها نیز قصد سیاه نمایی علیه ترکیه را دارند.

«حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به سخنان اخیر «هدر ناوئرت» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در ارتباط با «وضعیت نگران کننده انسانی در عفرین» گفت: این ادعاها بی اساس است.

وی افزود: در اصل، حمایت متحدمان آمریکا از گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د/ ی.پ.گ در شمال سوریه نگران کننده است.

آکسوی تاکید کرد: «پیش از هرچیز باید تاکید کنم که گروه تروریستی پ.ک.ک/پ.ی.د مانع اصلی بازگشت مردم سوریه به عفرین است. آنها با این کار قصد سیاه نمایی علیه ترکیه را دارند.»

وی در ادامه اضافه کرد: «همچنین این تروریست‌ها با کاشت مین و بمب های دست ساز بازگشت اهالی این منطقه شده و تهدید امنیتی در این منطقه ایجاد می کند. ترکیه تمام تلاش خود را برای بازگشت امن اهالی بومی این منطقه ادامه می دهد.»

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه ضمن تاکید بر اینکه در عملیات شاخه زیتون هیچ آسیبی به غیرنظامیان وارد نشده و در این زمینه تلاش فراوانی انجام می گیرد، گفت: «ترکیه مسئول فراخوان ورود کمک‌های انسانی به عفرین نیست چون ترکیه تمام شرایط لازم را برای ورود کاروان های کمک های بشردوستانه سازمان ملل فراهم می کند.»

 

ادامه آزادی مناطق جنوب دمشق

خبرگزاری سانا گزارش داد که واحد هایی از ارتش عربی سوریه دامنه تسلط خود در عمق منطقه «حجر الاسود» در جنوب دمشق را گستردش دادند و ساختمان الناحیه و سالن باشگاه کارگران قنیطره را پس از درگیری با تروریست ها بازپس گرفتند.

خبرنگار سانا در جنوب دمشق در همین باره توضیح داد: واحد های از ارتش به پیشروی های خود ادامه دادند و پس از پاکسازی این منطقه از مین ها و بمب های دست ساز  مواضع خود را تقویت کره اند.

این در حالی است که پیش از این واحد هایی از ارتش سوریه در دستاورد ویژه ای خطوط امداد تروریست ها را قطع کرده اند و مناطق حضور تروریست ها را به دو بخش تقسیم کرد.

ارتش سوریه همچنین به طور کامل بر منطقه «المدارس» و ساختمان تلفنخانه و تعدادی از بلوک های ساختمانی و مسجد «بلال الحبشی» و میدان الحجر الاسود تسلط یافته اند.

خبرنگار سانا تأکید کرد: عملیات نیروهای ارتش همزمان با حملات نیروهای هوایی و توپخانه ای به مواضع و خطوط امداد تروریست ها صورت گرفت.

یکی از فرماندگان میدانی نیز به خبرنگار سانا گفت: پس از یک سری عملیات موفقیت آمیز ارتش، کنترل تعدادی از بلوک های ساختمانی در منطقه الحجر الاسود تا منطقه «المربع الحکومی» از جمله ساختمان «الناحیه» و «مرکز جبایه الکهرباء» وسالن باشگاه کارگران قنیطره را در دست گرفتیم.

این فرمانده میدانی در ادامه گفت: عملیات نظامی تا آزادسازی مناطق باقی مانده مخیم الیرموک همچنان ادامه دارد.

در همین حال، روند تحویل سلاح تروریست ها به ارتش سوریه در ریف های شمالی «حمص» و جنوبی «حماه» همچنان ادامه دارد

در راستای اجرای توافق مبنی بر بیرون راندن تروریست ها از ریف های شمالی حمص و جنوبی حماه بازگشت همه نهاد های دولتی، روند تحویل سلاح سنگین و نیمه سنگین تروریست ها به ارتش سوریه در این مناطق همچنان ادامه دارد.

خبرنگار سانا در حمص اعلام کرد: روند تحویل سلاح سنگین و نیمه سنگین تروریست ها به ارتش سوریه در در ریف های شمالی حمص و جنوبی حماه همچنان ادامه دارد.

خبرنگار سانا افزود: پس از اتمام روند تحویل سلاح تروریست ها به ارتش سوریه، همه تروریستهایی که مایل به سازش نیستند از این مناطق به شمال سوریه خارج خواهند شد.

 

منطقه حجر الاسود در آستانه آزادی کامل

ارتش سوریه موفق شد بخش جنوبی منطقه «حجر الاسود» را به طور کامل آزاد کند. ارتش سوریه اکنون عملیات خود را به سمت منطقه شمالی حجر الاسود ادامه می دهد و این منطقه در آستانه آزادی کامل قرار دارد.

خبرنگار المیادین نیز گزارش داد که اتوبوس های حامل بخش دوم از افراد مسلح اخراجی، از شهرک های «یلدا،ببیلا و بیت سحم» خارج شدند.

 

ادامه حملات تروریست ها به مناطق مسکونی

حملات تروریست ها به مناطق مسکونی در سوریه همچنان ادامه دارد.تروریست ها در آخرین حمله به مناطق مسکونی به یکی از مناطق مسکونی شهر«حلب» حمله خمپاره ای انجام دادند که باز هم تلفات آن غیرنظامیان بودند.

درپی حمله خمپاره ای تروریست ها به محله «الشهباء» در شهر حلب 3 غیرنظامی زخمی شدند.

یک منبع در فرماندهی پلیس استان حلب به خبرنگار سانا گفت: گروه های تروریستی حاضر در منطقه جمعیه الزهراء یک خمپاره به محله الشهباء شلیک کردند، این خمپاره در محله الشهباء اصابت کرد و درپی آن 3 غیرنظامی زخمی شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.