به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، در حالی که انتظار می رفت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شب گذشته تصمیم خود را درباره انتقال سفارت این کشور در فلسطین اشغالی از تل آویو به قدس اعلام کند، کاخ سفید اعلام کرد که این تصمیم گیری به پس از روز دوشنبه (به وقت واشنگتن) موکول شده است.

با وجود آنکه براساس قانون مصوب کنگره آمریکا در سال 1995 دولت این کشور موظف است که نسبت به انتقال سفارتخانه خود به قدس اقدام کند، تاکنون همه رئیسان جمهوری این کشور این قانون را تعلیق کرده اند.

این قانون به «بیل کلینتون» رئیس جمهور وقت آمریکا این اختیار را می داد که در صورت صلاحدید خود انتقال سفارتخانه را برای شش ماه به حالت تعلیق درآورد.

با کشته شدن« اسحاق رابین» نخست وزیر وقت رژیم اسرائیل و با چالش روبه‌رو شدن روند صلح فلسطینی ها و اسرائیلی ها این قطعنامه هیچ گاه اجرایی نشد.

نه تنها بیل کلینتون در دو دوره ریاست جمهوری بلکه پس از او «جورج بوش» پسر و «باراک اوباما» نیز هر شش ماه یک بار انتقال سفارتخانه ایالات متحده به قدس را به تاخیر انداخته اند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده نیز با وجود اینکه در شعارهای تبلیغات انتخاباتی خود اعلام کرده بود که در روز اول استقرار در کاخ سفید اجازه این انتقال سفارت را صادر می کند، تا کنون این انتقال را به تاخیر انداخته است.

ترامپ نیز تاکنون دو بار این قانون را به دلیل آنچه احتمال تاثیر منفی بر روند گفت و گوهای سازش میان اسرائیلی ها و فلسطینیان اعلام شده، تعلیق کرده است.

اما به رغم این اقدامات، جمعه گذشته یک مقام بلند پایه آمریکایی گفته بود که به احتمال زیاد ترامپ در سخنانی که چهارشنبه آینده ایراد خواهد کرد، قدس را به عنوان پایتخت اسرائیل شناسایی می کند.

«جارد کوشنر» مشاور و داماد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه  هفته جاری گفت که رئیس جمهوری هنوز درباره به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی تصمیمی نگرفته است. وی با این حال تاکید کرد که این مساله همچنان در دست بررسی است.

«صائب عریقات» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین همچنین گفت که اعتراف آمریکا به پایتخت بودن قدس برای اسرائیل یک آشوب بین المللی خطرناک ایجاد خواهد کرد.

با این حال عریقات تاکید کرد که این امر وضعیت قانونی قدس را که مشروعیت آن در قوانین بین المللی تضمین شده بود ، تغییر نخواهد داد. 

وی گفت: آمریکا با به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی، دچار یک رسوایی سیاسی و قانونی می شود و خود را در انزوای سازمان های بین المللی و اراده جهانی قرار می دهد.

از سوی دیگر،عضو کمیته مرکزی سازمان آزادی‌بخش فلسطین «ساف» قصد رئیس جمهور آمریکا برای به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل را اعلام جنگ به جهان عرب و اسلام دانست.

 «زکریا آغا» عضو کمیته مرکزی سازمان آزادی بخش فلسطین «ساف» طی بیاینه ای گفت: انتقال سفارتخانه آمریکا از تل آویو به قدس و به رسمیت شناختن این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل، اعلان جنگ علیه جهان عرب و جهان است.

براساس این بیانیه او همچنین اظهار داشت:«این اقدام توسط آمریکا، به معنای توقف روند برقراری صلح و پایان نقش این کشور در روند حل تنش کشورهای عرب و اسرائیل خواهد بود.

تصمیم مذکور خطر جدی برای امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت. مردم فلسطین در مقابل چنین اقداماتی که بر ضد حق و ارزش های شان صورت می گیرد، خاموش نخواهند ماند».

در همین حال، «حسام زکی» معاون دبیرکل اتحادیه عرب اعلام کرد: امروز نشستی جهت بررسی تصمیم دونالد ترامپ برای انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس فردا تشکیل خواهیم داد.

وی افزود: نشست سه شنبه نمایندگان اتحادیه عرب براساس درخواست فلسطین انجام خواهد شد و موضوع آن هم قدس است.

«ریاض المالکی» وزیر امور خارجه فلسطین از اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی خواسته تا برای مقابله با خطراتی که قدس را احاطه کرده است، اقدام کنند. نماینده دائمی فلسطین در اتحادیه عرب نیز خواهان نشست فوری آن در مورد قدس شده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی ترامپ قدس
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.