پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشت:

معامله با آل سعود به قیمت فروپاشی یمن

یمن در آستانه فروپاشی است و متحد آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی را باید در این زمینه مقصر دانست.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه لس آنجلس تایمز در سرمقاله خود نوشت: عربستان سعودی جنگ طولانی و وحشیانه ای را در یمن به راه انداخته است. بیش از 10 هزار غیرنظامی در این جنگ جان باخته، و بیش از 3 میلیون نفر آواره شده اند. میلیون ها نفر با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند. سعودی ها متهم به نقض قوانین جنگ و اقدامات ناکافی برای محافظت از جان غیرنظامیانی شده اند که در مساجد، در مراسم های تشییع جنازه و در خیابان ها کشته شده اند. در حال حاضر، با توجه به تخریب زیرساخت های آب و فاضلاب محلی، بزرگترین نوع شیوع وبا در سراسر جهان، 300 هزار نفر را در این کشور آلوده کرده است و روزانه 5 هزار مورد جدید گسترش می یابد.

با وجود همه این موارد، دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا وعده داده است که به عربستان سعودی تسلیحاتی به ارزش 110 میلیارد دلار تحویل خواهد داد؛ اقدامی که گروه های حقوق بشر و دیگران را به انتقاد از آمریکا به دلیل انجام این کار غیراخلاقی - و احتمالا مشروعیت بخشیدن به آن - و کشتار غیر نظامیان واداشته است.

در واکنش به انتقادات سازمان های حقوق بشری در سراسر جهان و کمک به پذیرش خرید تسلیحات از لحاظ سیاسی، سعودی ها در هفته های اخیر دو اقدام فوری را انجام داده اند: ولیعهد این کشور قول داده است 67 میلیون دلار به سازمان ملل متحد برای درمان وبا کمک کند و همچنین سعودی ها موافقت کرده اند که در یک برنامه چند ساله 750 میلیون دلاری شرکت کنند تا نیروی هوایی خود را در مورد چگونگی اجتناب از هدف قرار دادن غیرنظامیان آموزش دهند. هر دو اقدام بهتر از هیچ چیز است، اما اقدامات بیشتری لازم است.

در دراز مدت، درگیری های یمن نیاز به یک راه حل سیاسی دارد، نه ادامه استراتژی نظامی شکست خورده عربستان سعودی که به اهداف آن نرسیده است. در کوتاه مدت، گام هایی وجود دارد که می تواند به کاهش خشونت ها و کاهش آسیب ها کمک کند.

برای شروع، هم عربستان و هم حوثی ها لازم است از وارد کردن مسئله کمک های دارویی و غذایی به مسئله ای برای چانه زنی اجتناب کنند، و باید بنادر و فرودگاه ها را باز کنند تا این کمک ها با امنیت کامل به مناطق جنگی و نیازمندتر ارسال شوند. سازمان ملل بدون این دسترسی ها نمی تواند واکسن های وبا را به این مناطق ارسال کند؛ مهم نیست که عربستان چه مقدارکمک مالی ارائه کند. اگر سعودی ها اجازه ورود کمک ها را ندهند، کنگره باید به دلیل این موضع گیری ها اقدامات تنبیهی را علیه خاندان آل سعود اعمال کند.

صبح روز جمعه مجلس نمایندگان متمم هایی را به قانون دفاع ملی آمریکا اضافه کرد که خواستار نظارت بیشتر کنگره بر چگونگی استفاده سلاح های آمریکایی در یمن می شود. یک متمم که توسط «تد لو» سناتور آمریکایی ارائه شد، وزارت خارجه و دفاع آمریکا را ملزم می کند که هر شش ماه یکبار به کنگره گزارش دهند که آیا سعودی ها به راستی تعداد غیرنظامیان کمتری را کشته اند یا خیر. این گام مهمی برای تضمین این موضوع است که متحد آمریکا در خاورمیانه می داند ما کجا ایستاده ایم یا خیر. 110 میلیارد دلار سلاح، چک سفید امضا نیست.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.