از زمان حمله موشکی آمریکا به سوریه و همچنین تنش بین آمریکا و کره شمالی، بازارهای ارز و سهام با آسیب های جدی مواجه شده اند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: تنش در سراسر خاورمیانه و شبه جزیره کره تمامی فشارهای خود را بر بازارهای در حال ظهور تحمیل کرده است به گونه ای که برای چندمین روز متوالی بازارهای بورس با خسارت هایی مواجه شد و ارزش ارزهای رایج در برابر دلار تضعیف شد.

سرمایه گذاران پس از حمله پنجشنبه دو هفته گذشته آمریکا به یک پایگاه هوایی سوریه  به شدت تحت تاثیر قرار گرفته اند و عصبی هستند.

در همین حال، واشنگتن همچنین به نظر می رسد که بخواهد بر سر پیشبرد برنامه تسلیحاتی کره شمالی به احتمال زیاد از خود چنگ و دندادن نشان دهد و به همین منظور در حال حرکت دادن یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا به سمت غرب اقیانوس آرام در نزدیکی شبه جزیره کره است.

«یاکوب کریستنسن» در «دانسکه بانک» دانمارک گفت: «نگرانی ها در مورد تنش تشدید در مورد کره شمالی و رویارویی های احتمالی در آنجا و همچنین چگونگی روابط بین آمریکا و چین در چنین رویدادی، بر میزان سرمایه گذاری بر دارایی های پر ریسک مانند بازارهای در حال ظهور تاثیر منفی می گذارد.»

با توجه به اینکه تجارت با دلار در قوی ترین سطح خود از اواسط ماه مارس تاکنون صورت می گیرد، ارزها و اوراق قرضه در حال ظهور نیز بسیار آسیب می بینند.

رند آفریقای جنوبی با شدیدترین خسارات مواجه شده و ارزش آن در برابر دلار یک درصد کاهش یافته است. موسسه اعتبار سنجی فیچ در روز جمعه دارایی های این کشور را از سطح دو به سطح «هشدار» کاهش داد. این تنزل رتبه، خروج آفریقای جنوبی از برخی از شاخص های اصلی بدهی را تحت تاثیر قرار داد که این موضوع هزینه های استقراض را افزایش خواهد داد. در همین حال در روز جمعه ده ها هزار نفر از مردم به خیابان ها در شهرهای بزرگ این کشور آمدند و خواستار برکناری «جاکوب زوما» رئیس جمهور این کشور شدند. کریستنسن گفت: «شما واقعا نمی دانید آخر این «بازی سیاسی» چه خواهد بود و هنوز هم نمی دانید که زوما می تواند با فشارهایی که بر روی اوست، مقابله کند یا خیر.»

روبل روسیه نیز با وجود افزایش بهای نفت در چند روز اخیر با کاهش ارزش مواجه بوده است. سرمایه گذاران در این کشور هنوز هم به واسطه تحریم های اعمال شده بر این کشور بر سر مالکیت شبه جزیره «کریمه» سرخورده هستند.

در اروپای مرکزی و شرقی ارزها در برابر یورو با رقم های متفاوتی معامله می شوند، اما ارزهای منطقه در برابر دلار با بیشترین نوسانات از زمان همه پرسی برگزیت در ژوئن گذشته مواجه هستند زیرا معامله گران در آستانه انتخابات آینده فرانسه ریسک نمی کنند و از احتمال پیروزی «مارین لوپن» نامزد راست افراطی در این انتخابات به شدت عصبی و نگران هستند.

در اوکراین «والریا گونتروا» رئیس بانک مرکزی این کشور استعفا داده و این کشور را از نعمت یک اصلاح طلبی که به شدت از سوی سرمایه گذاران و صندوق بین المللی پول تمجید می شد و قادر بود این کشو را از رکود اقتصادی خارج کند، محروم کرد. هنوز جانشینی برای او اعلام نشده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.