استعفای مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهور آمریکا نشان داد شورای امنیت ملی آمریکا روزهای پر هرج و مرج و پر اضطرابی را آن هم در ماه اول دولت «دونالد ترامپ» سپری می کند.

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت: روزهای پر هرج و مرج و پر اضطرابی در شورای امنیت ملی به عنوان مرکز سنتی مدیریت تعامل رئیس جمهور این کشور با جهان خارج در حال سپری شدن است.

در چهارمین هفته از آغاز به کار دولت ترامپ، اعضای شورای امنیت ملی هر روز صبح با این نگرانی  از خواب بیدار می شوند که ترامپ در توئیتر خود چه مطلب جدیدی را نوشته و چه تلاش هایی را باید متناسب با آن انجام دهند. بسیاری از آنها حتی از مضمون تماس های تلفنی رئیس جمهور با رهبران خارجی هیچ اطلاعی ندارند. بعضی از اعضای هیات دولت برای ارتباط داشتن با همکاران خود از زبان رمز استفاده می کنند. آنها این کار را از زمانی انجام می دهند که دریافته اند مکالمات و ایمیل های مشاوران ارشد ترامپ تحت کنترل قرار دارد.

«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی از زمانی که به «سرگئی کیسلیاک» سفیر روسیه در آمریکا از احتمال لغو تحریم های اعمال شده در دولت اوباما سخن گفت، و این احتمال مطرح شد که وی ممکن است «مایک پنس» معاون ترامپ را در مورد مکالمه با سفیر روسیه گمراه کرده باشد، زیر نظر گرفته شده بود تا اینکه وی در نهایت امروز استعفا داد.

مایکل فلین در نامه کناره‌ گیری خود اذعان کرده است که در فاصله بین دوره انتقالی دولت ترامپ با دولت گذشته، تماس‌ های متعددی با سفیر روسیه در آمریکا داشته و به مایک پنس اطلاعات ناقصی در خصوص محتوای این تماس‌ ها ارائه کرده است.

کاخ سفید پیشتر اعلام کرده بود که در حال ارزیابی موضوع این تماس است. یک مقام کاخ سفید پیش تر به آسوشیتدپرس گفته بود مشاور امنیت ملی ترامپ به طور خصوصی از پنس عذرخواهی کرده ‌است. بنا به گفته آسوشیتدپرس، موضوع این عذرخواهی به گفته ‌های فلین به پنس در این مورد باز می‌ گردد که او در ارتباط با تحریم ‌های واشنگتن علیه مسکو با سفیر روسیه گفتگویی نداشته است.

معاون ترامپ هم بر پایه همین گفته‌ ها، به‌ طور علنی گفتگوها را رد کرده بود. پس از این اما فلین به کاخ سفید گفته بود که موضوع تحریم‌ ها شاید مطرح شده باشد.

«شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفته‌ بود که ترامپ در مورد صحبت‌ های رد و بدل ‌شده بین پنس و فلین، با معاون خود گفتگو کرده بود و در مورد مذاکره فلین و سفیر روسیه به هیچ ‌وجه اطلاعی نداشت.

بر پایه گزارش‌های مختلف، گفته می ‌شود فلین با کیسلیاک در تماس بوده و این تماس ‌ها با تحریم ‌های اعمال ‌شده از سوی اوباما، همزمان بوده‌ است. موضوع تحریم‌ ها، به هفته‌ های پایان ریاست‌ جمهوری اوباما باز می‌ گردد که دولت آمریکا بر پایه اتهامات مطرح‌ شده از سوی نهادهای اطلاعاتی خود علیه دخالت‌ های سایبری روسیه در انتخابات آمریکا تصمیم به اعمال تحریم‌ هایی علیه مسکو گرفت.

اگر چه ترامپ در روز جمعه به خبرنگاران داخل هواپیمای خود در مسیر بازگشت به کاخ سفید گفت که از آخرین سوالات پرسیده شده از فلین در مورد مکالمه با سفیر روسیه بی اطلاع بوده، دستیاران وی گفتند در تعطیلات آخر هفته در ایالت «فلوریدا» - که در آنجا فلین همراه با «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن بوده است - ترامپ از نزدیک واکنش ها به مکالمات فلین را دنبال می کرده است. رونوشت هایی از مکالمات دستکم یک تماس تلفنی ضبط شده توسط سازمان های اطلاعاتی آمریکا با دیپلمات های خارجی وجود دارد که در تعیین سرنوشت فلین نقش تعیین کننده را دارد.

مکالمات بسیاری از مقامات فعلی و سابق شورای امنیت ملی و دیگر مسئولان دولتی نیز در خصوص تحقیق از فلین زیر نظر گرفته شده است. این افراد به شرط ناشناس ماندن سخن گفته اند.

«آدام شیف» عضو ارشد حزب دموکرات در کمیته اطلاعات مجلس و نماینده ایالت «کالیفرنیا » در یک مصاحبه تلفنی گفت: «تا کنون شورای امنیت ملی بسیار ناکارآمد عمل کرده است.»

«کیتی مک فارلند» معاون مشاور امنیت ملی گفت که جلسات اولیه این شورا بسیار سخت تر و قاطعانه تر از گذشته بودند، اما او اذعان کرد که مقامات حرفه ای در حاشیه قرار داشتند. خانم مک فارلند که از کهنه کاران دولت «رونالد ریگان» بود و اخیرا با شبکه فاکس نیوز کار می کرد، گفت: «این دولت نه تنها جدید است، بلکه از یک حزب متفاوت است، و دونالد ترامپ توسط افرادی که می خواستند وضع موجود تغییر یابد انتخاب شد. بسیاری از اعضای کابینه جدید قبلا اصلا در دولت حضور نداشتند.»

همیشه برای هر شورای امنیت ملی جدیدی که کارکنان آن از وزارت خارجه، پنتاگون و سازمان های دیگر بیرون کشیده شده اند و تا حد زیادی در مقابل کاخ سفید و در ساختمان آیزنهاور قرار دارد، یک دوره  تجزیه وجود دارد.

باراک اوباما نیز ژنرال «جیمز جونز» به عنوان اولین مشاور امنیت ملی خود و یک چهار ستاره سابق فرمانده متفقین عالی در اروپا را زمانی که به این نتیجه رسید که با دولت تناسبی ندارد، کنار گذاشت. در اولین سال های ریاست جمهوری «جورج دبلیو بوش» با درگیری هایی در میان چهره های بوروکراتیک با تجربه - مانند «دیک چنی»، «دونالد رامسفلد» و «کالین پاول» - و تصمیم گیری هایی که اغلب در خارج از کانال های رسمی صورت می گرفت، مواجه بود.

اما مقامات می گویند آنچه در کاخ سفیدِ ترامپ اتفاق می افتد متفاوت است و فقط به دلیل سیاست خارجی توئیتری ترامپ نیست.

تعدادی از کارکنان که نمی خواستند با ترامپ همکاری داشته باشند، به سازمان های خود بازگشتند و شکافی بزرگ تر از حد معمول در بوروکراسی ایجاد کردند. بسیاری از کسانی که باقی مانده اند و خود را به عنوان کارمندان غیر سیاسی دولت می ببینند، از نمایش های حزبی آشکار آزرده خاطر شده اند.

به تازگی اعضای عصبی کابینه ترامپ در اواخر شب در یک کافی شاپ نزدیک کاخ سفید دور هم جمع می شوند و در مورد چگونگی پاک سازی حساب های خود در رسانه های اجتماعی از هر گونه پست های ضد ترامپ صحبت می کنند.

و در حالی که اوباما گزارش های است سه تا شش صفحه ای یک رو را دوست داشت، به اعضای کابینه ترامپ در حال حاضر گفته شده که گزارش یک صفحه ای و پر از گرافیک و نقشه ارائه کنند.

یکی از مقامات گفت: «ترامپ عاشق نقشه است.»

گزارش های ارائه شده در این دولت نامنظم است. یک مقام ارشد پنتاگون از پیش نویس فرمان اجرایی مربوط به زندانیان تنها از طریق شایعات غیر رسمی و درز رسانه های خبری خبر دار شده است. او از کاخ سفید خواسته بود اعلام کند این شایعات درست است یا خیر.

کناره گیری فلین از قدرت به تحقیقات سازمان های اطلاعاتی از وی پایان نخواهد داد.

در واکنش به گزارش‌ های منتشر شده اخیر در مورد فلین، شماری از نمایندگان هر دو حزب جمهوری ‌خواه و دموکرات به انتقاد از مشاور امنیت ملی ترامپ پرداخته ‌اند. «نانسی پلوسی» رهبر اقلیت دموکرات در مجلس نمایندگان خواستار کنار گذاشتن فلین شده ‌است چرا که نمی‌ شود اطمینان داشت او مصالح پوتین را بر آمریکا ترجیح ندهد».

«سوزان کالینز» سناتور جمهوری ‌خواه نیز گفته است که نمی ‌تواند تصور کند که مایک پنس پس از وقایع اخیر به مایکل فلین اعتماد داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.