تلاش ترکیه برای مقابله با تروریسم داعش یک آزمون سیاسی مهمبه شمار می رود و بدون شک دولت ترکیه باید اقدام های زیادی در این زمینه انجام دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، پایگاه المانیتور در گزارشی نوشت: سال 2016 با افزایش قابل توجه حملات تروریستی در ترکیه توسط حزب کارگران کردستان (پ ک ک) و داعش مواجه شد. در سال 2016، شهرهای اصلی این کشور با 20 مورد انفجار مواجه شدند و در مجموع 225 نفر در این حملات جان خود را از دست دادند. با نزدیک شدن به پایان این سال، ترکیه امیدوار بود که در سال نو شاهد خشونت و حملات تروریستی کمتری باشد.

با این حال سال جدید با یک کابوس آغاز شد و داعش با حمله به کلوب شبانه در شهر «استانبول» جان 39 نفر را گرفت. وقوع این حمله تنها یک ساعت پس از آغاز سال 2017 امیدهای ترکیه را بر باد داد و سوالاتی را در مورد آینده این کشور ایجاد کرد.

خشونت در این کشور از دو منبع بر می آید: پ ک ک و داعش.

خونریزی ها در ترکیه در سال 2014 با حمله ای که سه کشته بر جا گذاشت، آغاز شد. در سال 2015، چهار حمله به کشته شدن 144 نفر منتهی شد. در سال 2016، تعداد حملات به هفت مورد و شمار کشته شدگان به 167 نفر  افزایش یافت؛ اگر که ما قربانیان تیراندازی در کلوب شبانه «رینا» را نیز به این فهرست اضافه کنیم. بنابراین با 11 حمله و 311 قربانی در دو سال، به نظر می رسد ترکیه به یکی از اهداف اصلی داعش تبدیل شده باشد. سه دلیل اصلی تواند این هدف گذاری را توضیح دهد:

اول، حملات داعش در ترکیه به نظر می رسد منعکس کننده جنگ این گروه در سوریه باشد. در سال 2015 – سالی که داعش در نبرد شدید در شهر «کوبانی» در شمال سوریه شکست خورد – این گروه بیشتر کردها و تجمعات مربوط به کردها را در ترکیه هدف قرار داد. پس از ژوئیه 2015، درگیری بین ترکیه و این گروه جدی تر، و به فراتر از آزار و اذیت و مقابله به مثل کشیده شد. در نتیجه داعش در سال 2016 به سمت هدف قرار دادن شهرهای بزرگ، مکان های گردشگری، و بزرگترین فرودگاه این کشور متمایل شد.

این چشم انداز نفوذ گام به گام جنگ سوریه به ترکیه و اعلام تدریجی جنگ را نشان می دهد. کیفرخواست بمب گذاری 2015 در یک تظاهرات مسالمت آمیز در شهر «آنکارا» که جان 104 تن را گرفت، شامل شواهدی از «اعلان جنگ» علیه ترکیه بود. به طور مشابه یک عضو داعش پس از قتل عام در کلوب شبانه «رینا» به روزنامه انگلیسی ایندیپندنت گفت که داعش علیه ترکیه اعلام جنگ کرده است.

دوما بدون شک داعش ترکیه را به عنوان یک قلمروی تکفیری می بیند. این گروه ترکیه را یک کشور هدف می بیند.

علاوه بر این، ترکیه - با مرز 911 کیلومتری (566 مایلی) خود با سوریه و مرز 384 کیلومتری (238 مایلی) با عراق – یک قلمروی طبیعی برای گسترش و پشتیبانی لجستیکی برای داعش محسوب می شود. یک کشور مسلمان در تقاطع قفقاز، آسیای مرکزی و خاورمیانه، موقعیت جغرافیایی و بافت اجتماعی ترکیه آن را به یک فضای بالقوه و پر رونق برای داعش تبدیل کرده است. این موضوع همچنین در قتل عام رینا آشکار شد.

با این حال مهمتر از همه چیز این است که داعش قادر به جذب تعداد قابل توجهی نیرو در ترکیه بوده است. امروز این گروه سلفی به مرکز ثقلی برای ترک های متمایل به بنیادگرایی مذهبی با شبکه ای از سلول ها در تعدادی از مناطق و در فضاهای عمومی مانند مساجد و قهوه خانه ها تبدیل شده است.

یافته ها و نگرانی ها در مورد این موضوع چیز جدیدی نیست. به عنوان مثال «سرهات ارکمن» کارشناس ارشد در موسسه قرن بیست و یکم ترکیه در مصاحبه ژوئن 2015 خود بر اساس مطالعات میدانی هشدار زیر را صادر کرد: «اگر ما کسانی را که برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق رفته اند و اعضای خانواده شان که آنها را همراهی کرده اند و کسانی که به آنها پشتیبانی داده اند را محاسبه کنیم، مجموع آن چیزی نزدیک به 10 هزار نفر می شود. خانواده ها حدود 60 درصد از کسانی را تشکیل می دهند که به سوریه و عراق رفته اند.

«متهان دمیر» روزنامه نگار ترک در مقاله ژوئیه 2016 نوشت: «بر اساس گزارش های پلیس و نهادهای امنیتی، یک گروه اصلی در حدود 60 عضو داعش در ترکیه وجود دارند که به طور حرفه ای در خارج از کشور شستشوی مغزی، شبکه های سازماندهی و برنامه ریزی حملات را آموزش دیده اند. آنها به طور مداوم در حال حرکت در امتداد مسیرهایی از جمله شهرهای «استانبول»، «شانلی اورفا»، «غازی عنیتاب»، «هاتای»، «بتمن»، و «آدیامان» هستند. علاوه بر این گروه اصلی 60 نفره، 1800 تروریست وجود دارد که آموزش های مبارزه را دیده اند و در سوریه به عنوان نیروهای پشتیبان عمل کرده اند.

پس از حمله رینا بیش از50 مظنون به  اتهام عضویت در گروه داعش بازداشت شدند. ترکیه به وضوح با مشکلات جدی مواجه شده است. در چنین شرایطی حزب عدالت و توسعه رویکرد آرامی را در قبال این مسئله داشته اند. آنها حملات پ ک ک و داعش را با تلاش برای کودتای 15 ژوئیه مرتبط می دانند.

تلاش ترکیه برای مقابله با تروریسم داعش یک آزمون سیاسی مهم به شمار می رود و بدون شک دولت ترکیه باید با اقدام های زیادی در این زمنیه انجام دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.