هر چند پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به رونق بازار سهام این کشور منجر شد، در اروپا هر اثر مثبت ناشی از پیروزی پوپولیست ها بر بازار سهام به احتمال زیاد با خطر تازه فروپاشی منطقه یورو تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در گزارشی نوشت: برای اروپا در سال 2017 سوال بزرگ این است که سیاست های پوپولیستی از رشد اقتصادی شکننده و مشوق های بی سابقه بانک مرکزی پیشی می گیرد یا خیر.

بازارهای سهام اروپا امسال می تواند یک سال قوی را تجربه کند اگر که نامزدهای پوپولیستی که در سال 2016 جایگاهی را برای خود دست و پا کرده اند، آن گونه که نظرسنجی ها نشان داده نتوانند در انتخابات برای خود پیروزی کسب کنند. اما اگر نامزدهای پوپولیستی در انتخابات های پیش رو پیروز شوند، چشم انداز فروپاشی منطقه یورو می تواند به بازارها بازگردد.

در همین حال دو بانک مرکزی مهم جهان یعنی فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا، همچنان با اختلافات در سیاست گذاری ها مواجه شده و ارزش یورو را در فرآیند نزولی قرار می دهند. انتظار می رود فدرال رزرو برای سومین بار در سال 2017 نرخ بهره را کاهش دهد؛ در حالی که بانک مرکزی اروپا هنوز هم غرق در برنامه «تسهیل کمی» (یک سیاست نامتعارف پولی که بانکهای مرکزی برای جلوگیری از افت عرضه پول هنگام نامؤثر بودن سیاست استاندارد پولی مورد استفاده قرار می‌دهند) است.

یورو در ماه دسامبر به پایین ترین سطح خود در برابر دلار از اوایل سال 2003 تاکنون رسید. این ارز امسال 3.1 درصد در برابر دلار کاهش داشته و سقوط 8.8 درصدی را از زمان اوج خود در ماه مه تجربه کرده است. این ارز امسال با ارزش 1.520 دلار در برابر هر یورو به کار خود پایان داد.

«کریس شیکلونا» رئیس دفتر پژوهش های اقتصادی در موسسه بازارهای سرمایه اروپا «دایوا» گفت: «یک یوروی ضعیف به نفع اقتصاد منطقه یورو است.»

ترکیبی از یوروی ضعیف، رشد اقتصادی مناسب و عملکرد قوی تر برای بانک ها چیزی است که سرمایه گذاران اروپایی سال ها آن را خواسته اند - حداقل برای کسانی که به اندازه کافی جسور بوده اند که با وجود تلاطم سیاسی در بازار این منطقه باقی بمانند.

در سال 2016 مدیران بین المللی پول از اروپا دلسرد شدند. با توجه به داده های بانک مرکزی اروپا در سه ماهه نخست سال، بازار منطقه یورو با خروج خالص 405.4 میلیارد یورو (423.8 میلیارد دلار) سرمایه مواجه شد.

دلایل خوبی وجود دارد که فکر کنیم سال 2017 عملکرد مشابهی تکرار شود: احزاب ضد یورو می توانند بُردهای بزرگی در انتخابات های فرانسه، هلند و آلمان داشته باشند و آینده اتحادیه اروپا را در معرض خطر قرار دهند و به رشد منطقه آسیب برسانند. دولت انگلیس قصد دارد مذاکرات برگزیت (خروج از اتحادیه اروپا) را تا پایان ماه مارس آغاز کند.

در نظر سنجی از سرمایه گذاران در بازار اعتبارات که در ماه دسامبر توسط بانک مرکزی «مریل لینچ» آمریکا انجام شده است، 60 درصد گفته اند که انتظار دارند سیاست اروپا در سال 2017 «فشار قوی تر شکاکیت به اروپا» را تجربه کند.

هر چند نظرسنجی نشان می دهد «مارین لوپن» نامزد راست افراطی فرانسه نمی تواند «فرانسوا فیون» رقیب اصلی خود را در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه شکست دهد، سرمایه گذاران از خطر پیروزی یک رهبر ضد یورو در دومین اقتصاد بزرگ اتحادیه اروپا آگاه هستند. لوپن از خروج فرانسه از منطقه یورو و بازگشت به فرانک حمایت کرده است و همچنین وعده داده است در مورد عضویت این کشور در اتحادیه اروپا یک همه پرسی برگزار کند.

«اندرو ویلسون» مدیر عامل شرکت مدیریت دارایی «گلدمن ساکس» در اروپا، خاورمیانه و شرق آفریقا می گوید: «پیروزی لوپن کاملا امکان پذیر است.»

نامزدهای پوپولیستی در انتخابات های آلمان و هلند نیز در سال 2017 مطرح هستند. اما بسیاری از سرمایه گذاران خوش بین اشاره داشته اند که هیچ یک از انتخابات های برنامه ریزی شده به نظر نمی رسد به پیروزی نامزدهای پوپولیستی منتهی شود. شانس برنده شدن لوپن در انتخابات فرانسه 26.7 درصد پیش بینی شده است.

«فیلیپ دیکن» رئیس بخش بازارهای سهام اروپا در شرکت سرمایه گذاری «کلمبیا ترید نیدل» گفت: «طی 9 ماه به ما گفته می شود که با بدترین نتایج بالقوه و ائتلاف هایی در دولت ها مواجه خواهیم شد که می تواند بازار پسند باشد.»

وی افزود: «اگر رشد درآمدها دوباره از سر گرفته شود و با ارزیابی های پایین تر و سیاست های بهتر همزمان شود، شما به راحتی می توانید شاهد جریان یافتن سرمایه ها باشید.»

هر چند پیروزی «دونالد ترامپ» پوپولیست در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه نوامبر به رونق بازار سهام منجر شد، در اروپا هر اثر مثبت ناشی از پیروزی پوپولیست ها بر بازار سهام به احتمال زیاد با خطر تازه فروپاشی منطقه یورو تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

در سال های اخیر بازارهای سهام اروپایی از همتایان آمریکایی خود عقب تر بوده اند. در حالی که شاخص استاکس 600 اروپا از اواخر 2011 تاکنون حدود 70 درصد افزایش داشته، شاخص اس اند پی 500 بیش از 100 درصد رشد داشته است.

«فرانسیس ساوری» مدیر سرمایه گذاری در شرکت «پرایم پارتنرز» در شهر «ژنو» سوئیس گفت: «اروپا یکی از بزرگترین ناامیدی های خود را داشته است. من عملکرد آمریکا را در سال آینده بهتر ارزیابی می کنم.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.