ترامپ ادعا کرده که به سیاست «اول آمریکا» که در دوران ریاست جمهوری وی اولویت داشت، ادامه دهد که شامل برخی اقدامات در زمینه تورم و اقتصاد، مالیات، فناوری داده و هوش مصنوعی، مهاجران و در نهایت سیاست‌های عجیب در زمینه بهداشت، سقط جنین و بیماری‌های همه گیر، می‌شود.

به گزارش جماران؛ از روز گذشته، شمارش معکوس آغاز شده و تنها 9 روز دیگر تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا فرصت باقی مانده است. این در حالی است که دونامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده یعنی کاملا هریس و ترامپ و هم حزبی‌های آنها در تلاش برای کسب و جذب آراء بیشتر برای پیروزی در انتخابات هستند.

ترامپ 78 ساله، میلیاردر و سیاستمدار اهل نیویورک، که از ژانویه 2017 تا ژانویه 2021 رییس جمهوری (پیشین) آمریکا بود، نماینده نهایی جمهوری خواهان در انتخابات فعلی است و برای ادامه سیاست‌های «اول آمریکا» که در زمان ریاست جمهوری خود مطرح کرد، رقابت می‌کند، سیاست‌هایی که در برخی ابعاد، نشان‌دهنده انحراف آشکار از دولت‌های جمهوری‌خواه قبلی است.

در این گزارش، برخی از مواضع و همچنین سابقه ترامپ در زمان ریاست جمهوری وی در حوزه‌های هوش مصنوعی، تغییرات اقلیمی، بهداشت و درمان، مهاجرت و مسئله مرزها و در نهایت حوزه اقتصاد و تورم، بررسی شده است.

فناوری و هوش مصنوعی

ترامپ به عنوان رییس جمهوری از اولین استراتژی‌های ملی در زمینه‌های نوظهور مانند امنیت سایبری و هوش مصنوعی (AI) رونمایی و در دوران ریاست خود در کاخ سفید، توسعه هوش مصنوعی را به عنوان یک مسابقه تسلیحاتی با چین ترسیم کرد. اما امروز با بسیاری از غول‌های فناوری ایالات متحده که توسعه فناوری را رهبری می‌کنند، اختلاف نظر دارد.

ترامپ اولین فرمان اجرایی ایالات متحده در مورد هوش مصنوعی را در سال 2019 امضا کرد که در آن راهبرد آمریکا برای ارتقای این فناوری تعیین شد. یک سال بعد، کنگره قانون ابتکار ملی هوش مصنوعی را تصویب کرد که شامل تامین مالی برای تحقیق و توسعه هوش مصنوعی غیرمرتبط با حوزه‌های دفاعی و نظامی، بود.

در سال 2020، ترامپ یک فرمان اجرایی را امضا کرد که دستورالعملی برای پذیرش هوش مصنوعی توسط آژانس‌های فدرال ایجاد کرد. پلتفرم حزب جمهوری خواهان در سال 2024 خواستار لغو فرمان اجرایی سال 2023 بایدن در زمینه هوش مصنوعی است که به عقیده جمهوری خواهان توسعه این فناوری را بیش از حد کنترل شده و محدود می‌کند.

اخیرا ترامپ رقابت بین ایالات متحده و چین بر سر هوش مصنوعی را «مسابقه تغییر دهنده جهان» توصیف کرده است. ترامپ همچنین، علیه غول فناوری جهان یعنی «سیلیکون ولی» انتقاد کرده است. او استدلال می‌کند که شرکت‌های فناوری بزرگ مانند گوگل و متا به دلیل رفتار ضد محافظه‌کاران، تهدید بزرگ‌تری نسبت به روسیه برای انتخابات ایالات متحده هستند.

ترامپ می‌گوید که ایالات متحده باید از ارزهای دیجیتال استقبال کرده و یک ذخیره ملی بیت کوین ایجاد کند. پلتفرم جمهوری خواه نسبت به نظارت دولت بر تراکنش‌های رمزنگاری هشدار می‌دهد و با ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی آمریکا (CBDC) مخالف است.

ترامپ همچنین بر مسائل امنیت سایبری تمرکز دارد. در سال 2018، او دستورالعملی صادر کرد که به فرماندهی سایبری ایالات متحده انعطاف بیشتری در انجام حملات سایبری تهاجمی داد.

در سال 2019، ترامپ دستوری اجرایی برای افزایش تعداد کارمندان فدرال که در زمینه امنیت سایبری کار می‌کنند، صادر کرد تا به آنچه که دولت آن را کمبود سیصد هزار کارمند می‌خواند، رسیدگی کند. به گفته وزارت دفاع آمریکا، کمبود متخصصان امنیت سایبری از آن زمان به حدود دو میلیون رسیده است.

تغییر اقلیم

سیاست‌های ترامپ در زمینه تغییرات اقلیمی از زمان ریاست جمهوری او تا امروز، حاشیه‌های بسیاری را به همراه داشته است. ترامپ بارها علم تغییرات اقلیمی را زیر سوال برده و درباره اینکه آیا فعالیت‌های انسانی مسئول آن است یا خیر، ابراز تردید کرده است. او متعهد شده است که تولید سوخت‌های فسیلی داخلی را تا حد زیادی گسترش دهد، در سیاست «ابتکارات انرژی پاک» بایدن بازنگری کند و ایالات متحده را از تلاش‌های جهانی آب و هوا خارج کند.

اخیرا، ترامپ گفته که دوباره ایالات متحده را از توافقنامه پاریس (2015) خارج خواهد کرد که بر اساس آن نزدیک به 200 کشور توافق کردند که انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند تا افزایش دمای جهانی را محدود کنند.

ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود ایالات متحده را از این توافق خارج کرد، اما بایدن در اولین روز ریاست جمهوری خود دوباره به این توافق پیوست. جالب اینجاست که مبتکر توافقنامه پاریس ایالات متحده امریکا بوده است.

ترامپ از قانون جو بایدن که برای خودروهای الکتریکی و سایر محصولات انرژی پاک اعتبار مالیاتی و یارانه ارائه می‌کند، انتقاد کرده و معتقد است که این قانون «بار مالیاتی بزرگی» است. او می‌گوید در صورت انتخاب مجدد، طبق این قانون «کلیه بودجه‌های خرج نشده» را لغو خواهد کرد.

او متعهد شده که سایر محدودیت‌های تولید سوخت فسیلی را حذف کند و همچنین تلاش‌های اکتشافات داخلی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد که به گفته او تورم را کاهش می‌دهد. همچنین ترامپ گفته که از طرف پلتفرم حزب جمهوری خواه متعهد می‌شود که «انرژی آمریکا را آزاد و کشور را در حوزه انرژی کاملا مستقل کند.

در دوره قبلی، به عنوان رییس جمهوری، او تلاش کرد تا تقریبا تمام زمین‌های حفاظت شده ایالات متحده را به روی حفاری نفت و گاز باز کند و همچنین برای ساخت خطوط لوله جدید نفت با استفاده از دستورات اجرایی برای ساده کردن روند صدور مجوز فشار آورد. او می‌گوید در صورت انتخاب مجدد، توقف بایدن در مورد پایانه‌های صادرات گاز طبیعی مایع را لغو خواهد کرد.

او همچنین از توسعه انرژی هسته‌ای حمایت می‌کند. در دوره ریاست جمهوری او، دولت 1.3 میلیارد دلار را به اولین پروژه انرژی هسته‌ای در مقیاس کوچک اختصاص داد و «مرکز ملی نوآوری راکتور» را تاسیس کرد که به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد در تحقیق و طراحی راکتورها، همکاری کنند.

او متعهد شده که با لغو استانداردهای جدید مصرف سوخت که در دوران بایدن اجرا شده بود، صنعت خودروی ایالات متحده را نجات دهد. زمانی که او در سمت ریاست جمهوری بود، برخی استانداردهای بهره‌وری سوخت خودروها در دوران باراک اوباما؛ رییس جمهوری اسبق آمریکا را لغو کرد.

اقتصاد و تورم

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود بر کاهش مالیات‌ها و سیاست‌های اقتصادی مقررات زدایی شده، تاکید کرد که به گفته او باعث رشد، نوآوری و اشتغال شد. دوره او افزایش چشمگیری در بدهی ملی به دلیل هزینه‌های مربوط به بیماری کووید-19 و سایر مخارج داشت، اما امروز او می‌گوید که هزینه‌های دولت برای کاهش تورم  نیازمند کاهش گسترده است.

در سال 2017 ترامپ بر تصویب لایحه‌ای نظارت کرد که نرخ مالیات شرکت‌ها را از 35 به 21 درصد کاهش داد، نحوه مالیات شرکت‌های چندملیتی را تغییر و نرخ‌های مالیات بر درآمد افراد را کاهش داد. برخی از این مقررات در سال 2025 منقضی می‌شوند مگر اینکه کنگره مجددا مجوز آن‌ها را صادر کند. این در حالی است که پلتفرم جمهوری خواهان خواستار دائمی کردن این لایحه است.

ترامپ همچنین، خواستار کاهش بیشتر نرخ مالیات شرکت‌های تولید کننده کالا به 15 درصد و حذف مالیات بر انعام و مزایای تامین اجتماعی شده است. بر اساس برخی برآوردها، تحقق پیشنهاد اخیر تا 1.8 تریلیون دلار به کسری بودجه فدرال در دهه آینده اضافه می‌کند.

در دوران تصدی ترامپ بر کاخ سفید، هزینه‌های کلی فدرال افزایش یافت، کسری بودجه رشد کرد و بدهی ملی افزایش یافت. طبق برآورد دفتر بودجه کنگره غیرحزبی، اصلاحات مالیاتی سال 2017 نزدیک به 2 تریلیون دلار بدهی در ده سال آینده اضافه خواهد کرد. تمدید مفاد منقضی آن، بدهی را 2.7 تریلیون دلار دیگر افزایش می‌دهد. در همین حال، مجموعه‌ای از اقدامات اضطراری مربوط به کووید-19 در طول ده سال 3.6 تریلیون دلار هزینه اضافه خواهد کرد.

اما از سوی دیگر، ترامپ از بایدن به خاطر تورم بالای مداوم، که دلیل آن را هزینه‌های «بی‌ملاحظه» بایدن می‌داند و به خاطر ادامه رشد کسری بودجه و بدهی ملی، که در حال حاضر تقریبا برابر با تولید ناخالص داخلی کشور است، انتقاد می‌کند. او می‌گوید کنگره باید گام‌هایی جدی از جمله با استفاده از سقف بدهی به عنوان ابزار چانه‌زنی برای کاهش هزینه‌ها بردارد.

ترامپ در دوران ریاست بر کاخ سفید، مقررات زدایی گسترده‌ای را در سراسر اقتصاد اجرا کرد، از جمله در بخش‌های انرژی، مالی، بهداشت، زیرساخت‌ها و کشاورزی، او کاهش نظارت بر وال استریت را در اولویت قرار داد و اصلاحاتی را در سال 2018 در قانون داد-فرانک امضا کرد که مقررات مربوط به بانک‌های کوچک‌تر را کاهش می‌دهد.

او می‌خواهد قدرت و استقلال آژانس‌های فدرال را که به گفته او مسئول «هجوم قانونی» هستند، کاهش دهد. او می‌گوید از خرج کردن پول اختصاص داده شده توسط کنگره برای برنامه‌هایی که با آنها مخالف است، امتناع می‌کند و تنظیم‌کننده‌های مستقل فدرال مانند کمیسیون تجارت فدرال را تحت اختیار مستقیم ریاست‌جمهوری خود قرار می‌دهد.

بهداشت، سقط جنین و پیشگیری از بیماری‌های همه گیر

ترامپ بر فدرال در سال اول همه‌گیری کووید-19 نظارت داشت که شامل محدودیت‌های مسافرتی، قرنطینه‌های گسترده، تریلیون‌ها دلار محرک اقتصادی و مشارکت خصوصی و دولتی برای تولید واکسن بود.

در واکنش به شیوع این بیماری، ترامپ وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد و سفرهای خارجی به ایالات متحده را محدود کرد. او همچنین دو قانون اساسی مرتبط با بیماری همه گیر را امضا کرد که تریلیون‌ها دلار محرک اقتصادی از جمله صدها میلیارد دلار وام و کمک‌های بلاعوض به مشاغل ارائه می‌کرد.

در ماه مه 2020، او یک کمپین ​​را راه‌اندازی کرد که یک مشارکت عمومی-خصوصی برای ساده‌سازی فرآیند توسعه واکسن کووید-19، که برای اولین بار در سال 2021 در دسترس قرار گرفت، بود.

ترامپ از این بیماری به عنوان «ویروس چینی» یاد کرد و از این نظریه را دفاع کرد که منشأ آن در یک آزمایشگاه چینی است. او می‌گوید چین 10 تریلیون دلار به عنوان غرامت به دلیل نقش این کشور در گسترش ویروس کرونا به جهان بدهکار است.

در سال 2020، دولت ترامپ کمک مالی به سازمان بهداشت جهانی (WHO) را مسدود کرد چراکه آن را به سوء مدیریت شدید بیماری‌های همه‌گیر متهم کرد و تهدید کرد که از این سازمان خارج خواهد شد.

ترامپ از قرنطینه‌های مرتبط با بیماری همه گیر و سایر محدودیت‌ها انتقاد می‌کرد و اغلب پیش بینی‌ها و دستورالعمل‌های ارائه شده توسط مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) و سایر آژانس‌های بهداشتی را به چالش کشید.

قبل از شیوع، دولت او سطح کارکنان CDC را کاهش داد. این شامل تیمی که وظیفه شناسایی خطرات بهداشتی در چین را بر عهده داشت، نیز می‌شد. در صورت انتخاب مجدد، او قول داده که هرگونه حکم فعلی یا در آینده درباره کرونا را لغو  آزادی سیستم پزشکی را بازگرداند.

در زمینه سیاست سقط جنین ترامپ با این اقدام مخالف جدی است. اما به استثناهایی از محدودیت‌های سقط جنین برای تجاوز جنسی، روابط نامشروع خانوادگی و تهدید جان مادر معتقد است. ترامپ مانند روسای جمهور جمهوری خواه قبلی، سیاست به اصطلاح مکزیکوسیتی را که برنامه‌های مرتبط با سقط جنین را از دریافت کمک‌های خارجی ایالات متحده مسدود می‌کند، احیا کرد و دامنه این اقدام را گسترش داد. پلتفرم حزب مخالف سقط جنین دیررس است، اما می‌گوید که از دسترسی به مراقبت‌های دوران بارداری، کنترل بارداری و لقاح آزمایشگاهی (IVF) پشتیبانی می‌کند.

مهاجرت، امنیت و مرزی

سیاست مهاجرت و مرزها همچنان یکی از مهم‌ترین موضوعات داغ ترامپ است و پلتفرم حزب در سال 2024 وعده‌های او را برای اجرای مجموعه‌ای از اقدامات برای کاهش شدید مهاجرت قانونی و غیرقانونی تجدید می‌کند. این شامل اقداماتی است که در دوره اول ریاست جمهوری او انجام شد تا سیاست پناهندگی، مرزها و اخراج را به شدت تغییر دهد.

ترامپ وعده داده است که «بزرگ‌ترین عملیات اخراج داخلی در تاریخ آمریکا» را اجرا کند که الگوبرداری از اخراج‌های دسته‌جمعی دوران آیزنهاور تحت عنوان «عملیات Wetback» در سال 1954 است. ترامپ در اولین مناظره خود با هریس، گفت که سیاست‌های مهاجرتی دولت بایدن به تروریست‌ها، جنایتکاران معمولی خیابانی و فروشندگان مواد مخدر اجازه ورود به آمریکا را داده است.

او همچنین قصد دارد علیرغم موانع قانونی برای توانایی ارتش برای مشارکت در اجرای قانون داخلی، معاون گارد ملی را برای انجام اخراج‌ها به کار گیرد.

ترامپ، متعهد شده است که محدودیت‌هایی را برای درخواست پناهندگی اعمال کند، وی همچنین گفته است که استفاده از ماده 42 را احیا خواهد کرد، قانونی که به مقامات مرزی اجازه می‌دهد تا مهاجران را به دلایل بهداشت عمومی اخراج کنند و قبلا فقط در طول همه‌گیری کووید-19 استفاده شده است.

او به دنبال پایان دادن به حق شهروندی برای کودکان متولد شده از مهاجران غیرقانونی است، ایده‌ای که او از سال 2018 از آن دفاع کرده است.

رییس جمهور سابق آمریکا، می‌گوید که اولین دوره ممنوعیت سفر را برای افرادی از «کشورها، سرزمین‌ها و مکان‌های تحت تاثیر تروریسم» به خصوص  لیبی، سومالی، سوریه و یمن گسترش خواهد داد. او همچنین می‌گوید کسانی را که دیدگاه‌های خاصی از جمله ایدئولوژی‌های ضد اسرائیلی، مارکسیستی و فاشیستی دارند، ممنوع خواهد کرد. در سال 2017، او ممنوعیتی را برای مهاجران از چندین کشور با اکثریت مسلمان وضع کرد که پس از چندین چالش در نهایت توسط دادگاه عالی نیز، تایید شد.

ترامپ قصد دارد که دوباره برنامه اسکان مجدد پناهندگان ایالات متحده را به حالت تعلیق در ‌آورده و وضعیت حفاظت شده موقت (TPS) را برای بسیاری از کشورها لغو و دسترسی به برخی از برنامه‌های ویزا را سخت‌تر کند، که همه این‌ها را در دوره اول ریاست جمهوری خود انجام داد.

او به فشار بر کنگره برای اتخاذ یک سیستم مهاجرتی «مبتنی بر شایستگی» با هدف حفاظت از نیروی کار ایالات متحده به جای ترتیبات فعلی که اتحاد مجدد خانواده را در اولویت قرار می‌دهد، ادامه خواهد داد.

او همچنین، گفته که به ساخت دیوار در امتداد مرز جنوبی ایالات متحده برای جلوگیری از ورود مهاجران ادامه خواهد داد. در سال 2019، او یک وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد که به او اجازه داد بودجه دولت را برای ساختن دیوار مانع، که از دهه 1990 به طور مداوم گسترش یافته است، منحرف کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.