در نگاه هر دو نامزد و رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هراس و تقابل با چین، پرواضح نمایان است. اما تمرکز ترامپ بیشتر بر روی مسائل اقتصادی، اما در نگاه کاملا هریس، آینده رقابت ژئوپلیتیکی میان آمریکا و چین دغدغه اصلی است.

به گزارش جماران؛ در حالی که تنها دو هفته تا آغاز رسمی انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا باقی مانده، کاملا هریس و دونالد ترامپ دو رقیب نهایی انتخابات ریاست جمهوری از دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه در حال رقابت بسیار تنگاتنگی با یکدیگر هستند.

در این گزارش، به مهم‌ترین مواضع کاملا هریس؛ نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری و معاون فعلی رییس جمهوری آمریکا؛ جو بایدن و دونالد ترامپ؛ رییس جمهوری سابق آمریکا و نامزد فعلی جمهوری‌خواهان در انتخابات در رابطه با موضوع چین و رقابت های میان چین و آمریکا پرداخته شده است.

کاملا هریس

دیدگاه‌های هریس در رابطه با چین، شاید نزدیک‌ترین نگاه یکی از سیاست‌مداران فعلی آمریکا به دیدگاه‌های زبیگنیو برژینسکی؛ ژئوپلتیسین و استراتژیست معروف آمریکایی که سابقه مشاور امینت ملی آمریکا در دولت کارتر را در کارنامه خود داشت، باشد. 

download (5)

هریس می‌گوید: چین مسئول سرقت مالکیت معنوی و تحریف اقتصاد جهانی با صادرات غیرمنصفانه یارانه‌ای است. به عقیده این نامزد امتخابا آمریکا، نفوذ و تجاوز فزاینده چین در برخی مناطق جهان، تهدید اصلی امنیت ملی برای ایالات متحده است.

برتری هژمونیک

هریس می‌گوید که می‌خواهد تضمین ‌کند که «آمریکا، برنده رقابت قرن بیست و یکم باشد، نه چین» هریس محدودیت‌های شدیدی را برای صادرات محصولات با فناوری پیشرفته به چین که به نظرش برای امنیت ملی حیاتی است، اعمال کرده است و محدودیت‌هایی را برای واردات از چین که به نظرش خطرناک می‌داند، مانند نرم‌افزارهای خودرو پیشنهاد کرده است و شرکای آمریکا در اتحادیه اروپا و جاهای دیگر را تحت فشار قرار داده است تا اقدامات مشابهی را بر فناوری چین اعمال کنند.

تداوم جنگ تعرفه‌ها

او استدلال می‌کند که ایالات متحده باید «ریسک زدایی» را آغاز کند، نه اینکه از چین جدا شود، و استدلال می‌کند که واشنگتن جنگ تجاری را که در دوران ترامپ آغاز شد، با شکست، پایان داد. در دوران مسئولیت هریس وپدر دولت بایدن، آمریکا تعرفه‌های 360 میلیارد دلاری بر چین را که از سوی ترامپ وضع شده بود، حفظ کرده و حتی مجموعه‌ای جدید از محدودیت های فناورآنه را برای چین ایجاد کرد.

این محدودیت‌ها به دنبال قوانین عمده‌ای بود که به تولید داخلی تراشه‌های کامپیوتری، قطعات خودروهای الکتریکی و سایر فناوری‌های جدید یارانه پرداخت می‌کرد و امروز شرکت‌هایی که چنین کالاهایی را در چین تولید می‌کنند، واجد شرایط دریافت یارانه‌های ایالات متحده نیستند.

هراس از شبکه‌های اجتماعی چینی

هریس می‌گوید اپلیکیشن رسانه‌های اجتماعی متعلق به چین، TikTok، نگرانی‌هایی را برای امنیت ملی ایجاد می‌کند. در آوریل 2024، بایدن لایحه‌ای را امضا کرد که بر اساس آن TikTok در ایالات متحده در صورتی که تا سال 2025 فروخته نشود، ممنوع می‌شود. با این حال، هریس گفته است که این ممنوعیت قصد دولت مورد نظر او نیست.

رقابت ژئوپلیتیکی در دریای جنوبی چین

اما در طرف دیگر، در یک تناقض آشکار رابطه با تایوان که نزدیک به پنج دهه (از زمان گشایش روابط در دوران ریاست جمهوری نیکسون) است و از سوی استراتژیست‌های آمریکایی در رابطه با نوع برخورد آمریکا به موضوع چین و تایوان، تحت عنوان ابهام استراتژیک نام گذاری شده، این سیاست در نگاه هریس نیز تداوم دارد. او می‌گوید که به سیاست دیرینه «چین واحد» احترام می‌گذارد و در عین حال از «توانایی تایوان برای دفاع از خود»، در راستای جزیره‌ای که چین ادعا می‌کند متعلق به خود است، حمایت می‌کند.

کمپین او می‌گوید که به رهبری تلاش‌های بین المللی برای تضمین آزادی دریانوردی از طریق دریای چین جنوبی کمک کرده و به دنبال روابط نزدیک‌تر با متحدان آمریکایی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام از جمله استرالیا، ژاپن، فیلیپین و کره جنوبی بوده است. در آوریل 2024، هریس میزبان اولین نشست سه جانبه بین ایالات متحده، ژاپن و فیلیپین بود.

هریس در حاشیه اجلاس همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه در سال 2022 با شی جین پینگ؛ رییس جمهوری چین دیدار کرد و از او خواست که «خطوط ارتباطی باز را برای مدیریت مسئولانه رقابت بین دو کشور را حفظ کند.»

تقابل با طرح چینی

در دولت بایدن هریس از دو برنامه با هدف ایجاد زیرساخت در کشورهای کم درآمد برای مقابله با ابتکار کمربند و جاده چین رونمایی کرد.

به عنوان یک سناتور، هریس از قوانینی حمایت کرد که از چندین آژانس ایالات متحده خواسته بود در مورد سرکوب گروه قومی اُیغُور توسط چین و مسئله خودمختاری هنگ کنگ تحقیقات مورد نیاز برای دولت آمریکا را انجام دهند.

دونالد ترامپ

ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، سعی کرد با چین به دلیل آنچه که او معتقد است که مجموعه‌ای از سوء استفاده‌های اقتصادی است، مقابله کند: ترامپ در انتقاد از چین مسائلی از جمله سرقت مالکیت معنوی، دستکاری ارز، یارانه‌های صادراتی و جاسوسی اقتصادی را مطرح و می‌گوید برای محافظت از کارگران آمریکایی و کاهش کسری تجاری دوجانبه ایالات متحده، اقدامات تهاجمی علیه رفتارهای چین، لازم است.

download (4)

ترامپ می‌گوید، سیاست‌های او وابستگی به چین را در تمام زمینه‌های حیاتی از جمله الکترونیک، فولاد و داروسازی به طور کامل از بین می‌برد.

تعرفه کالاهای چینی را سه برابر می‌کنم!

به عنوان رئیس جمهور، او جنگ تجاری را با چین آغاز کرد و تعرفه‌هایی را اعمال کرد که در حال حاضر به طور متوسط ​​18 درصد بر روی صدها میلیارد دلار کالاهای چینی اعمال می‌شود. او اخیرا گفته که در صورت انتخاب مجدد این تعرفه‌ها را سه برابر می‌کند.

او گفته است که وضعیت چین به عنوان «محبوب‌ترین کشور» را لغو خواهد کرد، وضعیتی تجاری که ایالات متحده به هنگام پیوستن چین به سازمان تجارت جهانی (WTO) در سال 2001 به این کشور اعطا کرد.

گفتنی است؛ کمپین‌های جمهوری خواهان در این دور از انتخابات به دنبال محدود کردن سرمایه گذاری چین در املاک و صنعت ایالات متحده هستند.

ترامپ تاکید کرده است که تعرفه‌های و سایر محدودیت‌های وارداتی برای «داروهای ضروری» مانند پنی سیلین اعمال می‌شود؛ چراکه این محصولات باید در ایالات متحده تولید شود.

جنگ تجاری و فناورانه

دولت ترامپ در دوران خود، سیاست صنعتی دولتی پکن را که به دنبال تبدیل چین به یک رهبر جهانی در فناوری پیشرفته است، را محکوم کرد. زمانی که او در سمت خود بود، کنترل‌ و محدودیت‌های صادراتی را بر روی نیمه هادی‌ها (تراشه‌ها )و تجهیزات ساخت تراشه برای جلوگیری از دستیابی چین به چنین فناوری‌هایی اعمال کرد.

ترامپ از اصلاحاتی در سال 2018 حمایت کرد که به قانون‌گذاران ایالات متحده قدرت بیشتری برای بررسی خریدهای خارجی توسط چین و سایر کشورها داد و چندین تلاش برای فروش شرکت‌های فناوری آمریکایی به شرکت‌های چینی را مسدود کرد. او با نگرانی از اینکه پکن می‌تواند چنین شرکت‌هایی را دستکاری کند، محدودیت‌ها را برای غول مخابراتی چینی یعنی «هوآوی» افزایش داد، اما امروز با ممنوعیت احتمالی TikTok مخالف است!

ترامپ همچنین در دوران رییس جمهوری خود، با نمایندگان اویغورها، یک اقلیت مسلمان تحت آزار و اذیت در غرب چین دیدار کرد و قانونی را امضا کرد که مقامات چینی را که در نقض گسترده حقوق بشر این گروه دست دارند، تحریم می‌کند.

در سال 2016، او اولین رییس جمهوری ایالات متحده از سال 1979 بود که مستقیما با همتای تایوانی خود گفت‌وگو کرد. او گشت زنی‌های نیروی دریایی ایالات متحده را در تنگه تایوان افزایش داد و برای فروش بیشتر تسلیحات به تایوان فشار آورد، اما گفته است که این جزیره باید هزینه حفاظت ایالات متحده از آن را بپردازد.

رد ادعاهای ژئوپلیتیکی چین

در جولای 2020، دولت او با اشاره به ادعاهای پکن در آب‌های مورد مناقشه منطقه دریای جنوبی چین، اعلام کرد که تقریبا تمام ادعاهای ارضی چین در دریای چین جنوبی را رد می‌کند.

با این حال، ترامپ به بهانه عدم صرفه اقتصادی، تعداد بسیاری از تمرین‌های آمادگی نظامی مشترک میان آمریکا، کره جنوبی و ژاپن را که عموما مانورهای دریایی در شرق آسیا بود را کاهش داد.

در نهایت، در نگاه هر دو نامزد و رقیب انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، هراس و تقابل با چین، پرواضح نمایان است. اما تمرکز ترامپ بیشتر بر روی مسائل اقتصادی است که به اقتصاد ایالات متحده مربوط است، به عبارتی در نگاه ترامپ بیشتر جنگ تجاری میان پین و آمریکا نمایان است اما در نگاه کاملا هریس، آینده رقابت ژئوپلیتیکی میان آمریکا و چین و تلاش برای پیروز شدن آمریکا در این تقابل هژمونیک، به مراتب بیشتر از دونالد ترامپ، به دغدغه و چالش تبدیل شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.