از آنجایی که پایان جنگ اسرائیل و حماس برای باقی‌مانده ریاست‌جمهوری جو بایدن بعید به نظر می‌رسد، به نظر می‌رسد که همه چیز در جهت یک جنگ با شدت پایین ادامه دارد. در چنین سناریویی، ریتم ثابتی از حملات، هجوم، حملات، جنگ های چریکی، ترورها و یک بازی کلی ضرب و شتم به جای سرعت بالا که مشخصه ماه های اول جنگ بود، یک اتفاق روزمره خواهد بود.

پایگاه خبری جماران: یک سال پس از آغاز جنگ در نوار غزه و قربانی شدن بیش از چهل هزار فلسطینی در نتیجه حملات بی امان اسرائیل، فارن پالیسی به سراغ کارشناسان و تحلیل گران این حوزه رفته و از آنها سوال کرده که آیا جهان در چند قدمی پایان جنگ در غزه ایستاده است یا خیر؟

احمد فواد الخطیب، عضو ارشد ابتکار امنیت خاورمیانه شورای آتلانتیک در پاسخ به این پرسش فارن پالیسی می  گوید:

در حالی که جهان شاهد 12 ماه قتل عام فلسطینی ها پس از هفت اکتبر 2023 تاکنون است، با عدم دستیابی به توافق آتش بس، احتمال بدی در حال ظهور است. توافق احتمالی پیشنهاد شده توسط ایالات متحده با میانجیگری قطر و مصر به دلیل موضوع کنترل بر کریدور فیلادلفی، نوار باریکی از خاک در امتداد مرز غزه با مصر، متوقف شده است. بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل بر مدیریت مستقیم کریدور اصرار دارد. او معتقد است که قاچاق آتی اقلام و مهمات غیرقانونی به غزه تنها با اشغال مستقیم این منطقه توسط اسرائیل قابل پیشگیری است؛ چیزی که حماس به شدت با آن مخالف است. جالب است که مقامات ارشد امنیتی اسرائیل، از جمله یوآو گالانت، وزیر دفاع، خواسته های نتانیاهو را زیر سوال برده و آنها را مایه شرمساری و تلاشی برای تمدید بی مورد جنگ خوانده اند.

فقدان پیشرفت در دستیابی به آتش بس و توافق آزادسازی گروگان ها، بمباران اسرائیل در سراسر غزه را متوقف نکرده است که تقریباً روزانه ده ها کشته برجای می گذارد و درد و رنج یک جمعیت غیرنظامی مجروح و مستأصل را طولانی می کند. بیماری، گرسنگی، ناامنی، دستور تخلیه مداوم، عدم اطمینان و خستگی، فلسطینیان غزه را که بین یک ماشین جنگی بی‌رحم اسرائیل و یک سازمان ستیزه‌جوی گیر کرده‌اند، درگیر کرده است.

حماس علیرغم تضعیف گسترده و از دست دادن بیشتر قابلیت‌های مدیریتی خود در غزه، همچنان به حاکمیت بخش‌های مختلف غزه ادامه می‌دهد و می‌تواند بر بخش‌هایی از غزه تسلط داشته باشد.

در این زمینه، اسرائیل تمرکز و منابع خود را از جبهه جنوبی خود به سمت مرز شمالی با لبنان تغییر داده است. اسرائیل در {چند} هفته گذشته، با ترور رهبر حزب‌الله، حسن نصرالله و بمباران جنوب لبنان و بیروت، به شدت درگیری با حزب‌الله را تشدید کرد. این امر مستلزم جابجایی واحدهای زمینی و دارایی‌های نظامی به خارج از غزه و در عین حال حفظ نیروی کافی برای یک جبهه فعال جنگی و کاهش سرعت عملیات‌ها و مأموریت‌های رزمی است.

ارتش اسرائیل به حملات خود به اهداف حماس در بخش‌های مختلف غزه، تخریب تونل‌های مخصوص برنامه ریزی  برای تهاجم  و قاچاق سلاح  ادامه می‌دهند و به دنبال اطلاعاتی هستند که می‌تواند به محل باقی‌مانده گروگان‌های آنها منجر شود. با این حال، کاملاً واضح است که تمرکز اسرائیل در حال حاضر روی مقابله با تهدیدات فزاینده حزب‌الله و دیگر گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران است که احتمالاً حملاتی را علیه اهداف اسرائیل انجام می‌دهند. رگبار موشک‌های بالستیک که اخیراً توسط ایران به سمت اسرائیل شلیک شد، ممکن است آغازگر جنگی باشد که اسرائیل را از غزه دور می‌کند و بدبختی و رنج فلسطین را طولانی می‌کند.

از آنجایی که پایان جنگ اسرائیل و حماس برای باقی‌مانده ریاست‌جمهوری جو بایدن بعید به نظر می‌رسد، به نظر می‌رسد که همه چیز در جهت یک جنگ با شدت پایین ادامه دارد. در چنین سناریویی، ریتم ثابتی از حملات، هجوم، حملات، جنگ های چریکی، ترورها و یک بازی کلی ضرب و شتم به جای سرعت بالا که مشخصه ماه های اول جنگ بود، یک اتفاق روزمره خواهد بود.

چنین جنگ فرسایشی در خدمت اهداف اسرائیل خواهد بود و در عین حال به حماس اجازه می‌دهد تا آنقدر که ممکن است فعال باقی بماند. کارشناسان نظامی توافق کرده اند که دستیابی به پیروزی قاطع برای اسرائیل دشوار است. بنابراین، بدون فشار جهانی برای پایان دادن به خصومت ها، مردم غزه در آینده قابل پیش بینی صلح یا امنیت را نخواهند شناخت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.