رویترز طی گزارشی اعلام کرد؛ دونالد ترامپ به احتمال زیاد، در صورت شکست از کاملا هریس در انتخابات نوامبر، نتایج انتخابات را به چالش بکشد، اما او امروز دیگر در جایگاه رییس جمهوری نیست و گزینه‌های محدودی برای به چالش کشیدن انتخابات دارد.

به گزارش جماران، رویترز نوشت: دونالد ترامپ؛ نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا روز گذشته (16 اکتبر) گفت که اگر در انتخابات 5 نوامبر پیروز نشود، فریاد تقلب می‌زند و نتایج را نمی‌پذیرد. درست مانند چهار سال پیش که از جو بایدن شکست خورد و مقام ریاست جمهوری را به وی واگذار کرد.

ترامپ در یک گردهمایی در ایالت میشگان گفت: «اگر ببازم به شما می‌گویم، چون آنها تقلب می‌کنند و این تنها راهی است که ما می‌بازیم.»

درست مانند چهار سال پیش، احتمال امتناع ترامپ از پذیرفتن پیروزی هریس می‌تواند ایالات متحده را در شرایطی به بی‌ثباتی سیاسی بکشاند.

پس از شکست ترامپ در انتخابات 2020، او و متحدانش تلاش کردند تا نتیجه را از طریق ده‌ها دعوای حقوقی باطل کنند که در نهایت نتوانستند شمارش آرا را تغییر دهند یا آن را به تاخیر بیاندازند.

حامیانش ترامپ در 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده یورش بردند تا از تایید و اعلام پیروزی بایدن توسط مایک پنس، معاون رئیس جمهوری جلوگیری کنند.

با این حال، امروز یکی از تفاوت‌های اصلی این است که ترامپ اهرم‌های قدرت ریاست جمهوری را که در سال 2020 در اختیار داشت، دیگر ندارد و قوانین ایالتی و فدرال جدیدی وضع شده‌اند تا تاثیرگذاری بر نتایج انتخابات را دشوارتر کنند.

اما، ترامپ و متحدانش ماه‌هاست که پایه‌های لازم را می‌سازند تا در صورت شکست در 5 نوامبر، شکایت و اعتراض را آغاز کنند که می‌تواند عواقب غیر قابل پیش بینی به همراه داشته باشد.

جمهوری خواهان و دموکرات‌ها انتظار دارند که شمارش آرا ممکن است برای چند روز پس از 5 نوامبر به طول بینجامد، زیرا اعلام رای‌های پستی براساس جدول زمان بندی، به زمان نیاز دارد.

اگر به نظر برسد که ترامپ در حال شکست است، این تاخیر به او فرصتی می‌دهد تا ادعای تقلب و در عین حال احتمالا حامیانش را به اعتراض تشویق کند. او پیش از این تهدید کرده است که کارگران انتخاباتی و دیگر مقامات دولتی را به دلیل «رفتار غیرصادقانه» به زندان خواهد انداخت، اگرچه باید ابتدا در انتخابات پیروز شود.

ترامپ می‌تواند بدون انتظار برای اثبات، با استفاده از رسانه‌های اجتماعی، کنفرانس‌های مطبوعاتی و مصاحبه‌ها، صدای خود را مستقیما به مردم آمریکا برساند.

کارولین الیویت؛ سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، گفته: «ترامپ بسیار واضح گفته است که ما باید یک انتخابات آزاد و منصفانه داشته باشیم.»

در میدان‌ رقابت

جمهوری خواهان پیش از این، بیش از 100 شکایت را پیشگیرانه در ایالت‌های میدان نبرد تنظیم کرده‌اند که در انتخابات تصمیم خواهند گرفت تا زمینه را برای چالش‌های پس از انتخابات فراهم کند، برخی از آنها ادعا کرده اند که کسانی که شهروند ایالات متحده نیستند در تعداد زیادی در انتخابات رای خواهند داد.

هر دو حزب قصد دارند هزاران داوطلب آموزش دیده به نام ناظران نظرسنجی را برای نظارت بر رای گیری و شمارش آرا با دستور گزارش هر گونه بی نظمی اعزام کنند.

برخی از فعالان حقوق رای نگران هستند که ناظران نظرسنجی جمهوری خواه ممکن است در فرایند انتخابات اختلال ایجاد کنند، اما حزب جمهوری خواه می‌گوید که داوطلبان آنها برای ماندن در چارچوب قانون آموزش دیده‌اند.

همانطور که در سال 2020 اتفاق افتاد، متحدان ترامپ در ایالت‌های کلیدی، مقامات انتخابات محلی، قانونگذاران ایالتی و شاید قضات، می‌توانند از طریق ادعای تقلب، صدور گواهینامه، تایید آمار رسمی یک ایالت را به تاخیر بیاندازند.

این تلاش‌ها دفعه قبل به نتیجه نرسیدند و کارشناسان قانون انتخابات می‌گویند که قوانین در این ایالت‌ها واضح است که مقامات محلی قدرت بیرون انداختن برگه‌های رای یا منحرف کردن روند را ندارند.

پنج ایالت از هفت ایالت میدان نبرد فرمانداران دموکرات دارند، اما فعالان دموکرات نگران جورجیا هستند، که هیأت انتخابات ایالتی اخیرا به مقامات محلی اختیارات بی‌سابقه‌ای برای انجام تحقیقات داده است، اقدامی که آن‌ها می‌گویند می‌تواند راهگشای بازیگران بد باشد که تلاش می‌کنند اعلام نتایج را در زمان شکست به تاخیر بیاندازند.

با این حال، یک قاضی ایالت جورجیا، این هفته حکم داد که مقامات محلی باید نتایج را تایید کنند و اختیار انجام خلاف آن را ندارند.

همه ایالت‌ها باید مجموع تایید شده آرای خود را قبل از تشکیل مجمع الکترال در ماه دسامبر ارسال کنند. این رای‌ها سپس برای تایید نهایی در ژانویه به کنگره تحویل داده می‌شود.

نظر نهایی کنگره

پس از انتخابات 2020، کنگره، قانون اصلاحاتی را تصویب کرد که کار را برای کاندیدا سخت‌تر می‌کند تا چالشی را که ترامپ قبلا انجام داده بود، ایجاد کند.

با این حال، واضح است که معاون رییس جمهوری، که در این مورد هریس است (از آنجایی که خود نامزد انتخابات است)، هیچ اختیاری برای به تاخیر انداختن صدور گواهینامه ملی یا حذف نتایج یک ایالت، همانطور که ترامپ از پنس در سال 2020 خواست انجام دهد، ندارد.

این اقدام همچنین مستلزم آن است که نمی‌توان اعتراضی به شمارش انتخابات یک ایالت وارد کرد، مگر اینکه یک پنجم اعضای هر مجلس کنگره موافقت کنند. پس از آن، اکثریت آرا در هر مجلس لازم است تا یک اعتراض معتبر شناخته شود.

ناآرامی مدنی

در طرف دیگر، همانطور که در 6 ژانویه 2021 رخ داد، هر تلاشی از سوی ترامپ برای نشان دادن تقلب در انتخابات می‌تواند به طور بالقوه منجر به ناآرامی‌های داخلی شود.

کارشناسانی که گروه‌های راست‌گرای شبه‌نظامی را رصد می‌کنند، مانند پیتر مونت‌گومری، می‌گوید که آنها کمتر نگران واکنش خشونت‌آمیز این گروه‌ها هستند تا تهدیدات علیه کارگران انتخاباتی که در حال شمارش آرا هستند را رقم بزنند. مونت‌گومری گفت: اما ممکن است تظاهرات خشونت آمیزی در پایتخت ایالت‌های میدان رقابت برگزار شود.

گفتنی است؛ صدها نفر از افرادی که در حمله 6 ژانویه به ساختمان کنگره دست داشتند، به دلیل اقدامات خود محکوم و زندانی شده‌اند، که یک عامل بازدارنده قوی برای دیگرانی است که ممکن است اقدامات مشابهی را انجام دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.