به گفته مقامات و تحلیلگران سابق، تصمیم برای ارسال سامانه دفاعی تاد در راستای استراتژی ارائه حمایت نظامی نزدیک به اسرائیل با هدف تأثیرگذاری بر نحوه اجرای عملیات نظامی اسرائیلی ها صورت می گیرد. با توجه به دکترین امنیتی دیرینه اسرائیل برای دفاع از خود، یک مقام سابق دفاعی این استقرار سامانه دفاع موشکی پاد را یک تغییر پارادایم توصیف کرد که البته به طور بالقوه خطرات را برای ایالات متحده افزایش می دهد. این مقام آمریکایی گفت: آمریکا با قرار دادن نیروهای آمریکایی در داخل اسرائیل آنهم تنها 2 هفته پس از آنکه اسرائیل میزبان ناخوانده 180 موشک بالستیک ایرانی شد، نشان می دهد که رسما خود را به عنوان یک بازیگر وارد میدان کرده است.

پایگاه خبری جماران: جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده در ماه های آخر ریاست جمهوری خود، تمایل جدیدی را برای استفاده از کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل به عنوان بخشی از سیاست موسوم به چماق و هویج* برای تأثیرگذاری بر رویارویی پرمخاطره آن با ایران و گروه های شبه نظامی تحت حمایت ایران نشان می دهد.

رویترز با این مقدمه نوشت: در حالی که این رویکرد مشارکت واشنگتن را در تصمیم‌گیری اسرائیل تنها چند هفته قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا افزایش می‌دهد، مشخص نیست که آیا این رویکرد به دستیابی به اهداف بایدن، از جمله جلوگیری از درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر و وادار کردن اسرائیل به رسیدگی به وضعیت وخیم انسانی در غزه کمک کند یا خیر.

دولت بایدن روز یکشنبه اعلام کرد که حدود 100 سرباز را به همراه یک سیستم ضد موشکی پیشرفته آمریکایی به اسرائیل می فرستد. این اقدام نادر در حالی رخ داد که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، حمله تلافی جویانه به ایران پس از حمله موشکی ایران در 1 اکتبر را بررسی می کند.

دولت بایدن همچنین روز یکشنبه نامه‌ای به اسرائیل داد و هشدار داد که باید در ماه آینده اقداماتی را برای بهبود وضعیت انسانی در غزه انجام دهد، وگرنه با محدودیت‌های احتمالی برای کمک‌های نظامی آمریکا مواجه خواهد شد. مقامات آمریکایی به طور علنی می گویند که این اقدامات به ظاهر مخالف در چارچوب سیاست های دیرینه ای قرار می گیرد که هدف آن تضمین دفاع از اسرائیل و حمایت از غیرنظامیان در جنگ یک ساله غزه است. اسرائیل مکرراً در برابر توصیه های ایالات متحده مقاومت کرده و مشکلات سیاسی را برای دولت بایدن ایجاد کرده است که با فشار برخی از فعالان لیبرال در حزب دموکرات برای استفاده از اهرم های آمریکا برای مهار اسرائیل در نوار غزه  مواجه است.

 آرون دیوید میلر، یکی از اعضای ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی می گوید که رویکرد هویج و چماق دولت در زمانی که ممکن است درباره میزان دخالت آمریکا در اقدام های اسرائیل تردید داشته باشید کاملا در جریان و فعال است. البته این کارشناس سیاست خارجی  در بخش هایی از سخنان خود  هشدار می  دهد که اگر درگیری با ایران عمیق تر شود، بعید است واشنگتن حمایت نظامی خود از اسرائیل را کاهش دهد. او گفت: تقریباً برای من غیرقابل تصور است که با نزدیک شدن به احتمال تشدید تنش شدید و جدی،  این دولت بتواند چیزی مانند محدودیت جدی یا شرطی کردن کمک های نظامی به اسرائیل را در نظر بگیرد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت که «این نامه به‌عنوان یک تهدید نبوده است»، اما به نظر می‌رسد اسرائیلی‌ها مسائل را جدی می‌گیرند. یک مقام اسرائیلی در واشنگتن گفت: این نامه دریافت شده و توسط مقامات امنیتی اسرائیل به طور کامل در حال بررسی است. اسرائیل روز چهارشنبه اعلام کرد که 50 کامیون کمک رسانی از اردن به شمال غزه منتقل شده که نتیجه احتمالی و زودهنگام خواسته های ایالات متحده است.

بایدن از ابتدای آغاز جنگ غزه، دفاع از اسرائیل را در اولویت قرار داده و علیرغم اعتراض دموکرات‌ها به دلیل کشته شدن 42000 نفر در جنگ اسرائیل در غزه، او به جز بمب‌های 2000 پوندی، از توقف جریان تسلیحات به اسرائیل خودداری کرد. دولت در ماه آوریل خواستار حمایت بهتر از غیرنظامیان و امدادگران در غزه شد، که مقامات آمریکایی می گویند که باعث افزایش موقت جریان کمک به غزه شد. اما به نظر می‌رسد نامه روز یکشنبه واضح‌ترین اولتیماتوم به دولت نتانیاهو از زمان آغاز درگیری‌های غزه بوده است و گام‌های مشخصی را که اسرائیل باید ظرف 30 روز انجام دهد، از جمله امکان ورود حداقل 350 کامیون همراه با کمک به غزه در روز را مشخص می‌کند. به گفته سه منبع آگاه، بنیامین نتانیاهو روز چهارشنبه یک نشست اضطراری برای بحث در مورد گسترش کمک‌های بشردوستانه به غزه تشکیل داد و کمک‌ها به زودی افزایش خواهد یافت.

به گفته مقامات و تحلیلگران سابق، تصمیم برای ارسال سامانه دفاعی تاد، گامی مشابه است که در راستای استراتژی ارائه حمایت نظامی نزدیک به اسرائیل با هدف تأثیرگذاری بر نحوه اجرای عملیات نظامی اسرائیلی ها صورت می گیرد. با توجه به دکترین امنیتی دیرینه اسرائیل برای دفاع از خود، یک مقام سابق دفاعی این استقرار سامانه دفاع موشکی پاد را یک تغییر پارادایم توصیف کرد که البته به طور بالقوه خطرات را برای ایالات متحده افزایش می دهد.

این مقام آمریکایی گفت: آمریکا با قرار دادن نیروهای آمریکایی در داخل اسرائیل، آن هم تنها 2 هفته پس  از آنکه اسرائیل میزبان ناخوانده  180 موشک بالستیک ایرانی شد، نشان می  دهد که رسما خود را به عنوان یک بازیگر وارد میدان کرده است.

خاورمیانه منتظر پاسخ اسرائیل به حمله موشکی اوایل این ماه است که تهران در تلافی تشدید تنش نظامی اسرائیل در لبنان انجام داد. بایدن با هرگونه حمله اسرائیل به سایت های هسته ای ایران مخالفت کرده و از حمله به زیرساخت های انرژی ابراز نگرانی کرده است.

توماس کاراکو، مدیر پروژه دفاع موشکی مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی، با اشاره به این احتمال که اسرائیل می‌تواند میان حمله به تأسیسات هسته ای ایران یا سایر نقاط یکی را انتخاب کند، دلیل ارائه مشوق ها به اسرائیل از سوی آمریکا است. به هرحال سامانه دفاع موشکی تاد یک دارایی چند میلیارد دلاری آمریکایی است و طبیعی است که آن را مجانی در اختیار طرف مقابل قرار نمی دهد.

کاخ سفید مستقیماً به این سوال که آیا ارسال تاد به اسرائیل ممکن است بخشی از توافق اسرائیلی ها برای حمله نکردن به نفت یا سایت های هسته ای ایران بوده باشد، پاسخ نداد.

آرون میلر درباره ضرب الاجل زمانی جو بایدن به اسرائیل برای رعایت برخی ترتیبات حقوق بشری در نوار غزه می گوید: 30 روزی که بایدن به اسرائیل داده است تا به خواسته هایش عمل کند، پس از انتخابات 5 نوامبر آمریکا به پایان می رسد و به نتانیاهو این توانایی را می دهد که تصمیم بگیرد تا چه حد باید به طور کامل از این خواسته پیروی کند، به ویژه اگر نامزد جمهوری خواه که با او نزدیک است، رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ، کامالا هریس، معاون رئیس جمهور دموکرات را شکست داده باشد. در حال حاضر نتانیاهو معتقد است که دست برتر را در اختیار دارد و ممکن است اینطور هم باشد. همزمان ممکن است شما یک رئیس جمهور منتخب جدید داشته باشید که خیلی بیشتر مورد پسند او باشد.

 

*( سیاست چماق و هویج به رویکردی در سیاست‌گذاری و مدیریت اشاره دارد که در آن از دو ابزار متضاد برای تأثیرگذاری بر رفتار افراد یا گروه‌ها استفاده می‌شود. «چماق» به معنای تهدید، تنبیه یا فشار است، در حالی که "هویج" به معنای تشویق، پاداش یا انگیزه مثبت است. این سیاست به‌ویژه در روابط بین‌الملل، مدیریت سازمان‌ها و حتی در روابط فردی کاربرد دارد. به عنوان مثال، یک دولت ممکن است با تهدید به تحریم (چماق) یا ارائه کمک مالی (هویج) سعی کند کشوری دیگر را به تغییر رفتار خود ترغیب کند.)

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.