وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور شش دیپلمات ارشد و مقام کنسولی هند را اخراج کرده است.

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، وزارت خارجه کانادا روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور شش دیپلمات ارشد و مقام کنسولی هند را اخراج کرده است.

این تصمیم در ارتباط با تحقیق درباره قتل یک رهبر جدایی‌طلب سیک که سال گذشته در بریتیش کلمبیا روی داد، اتخاذ شده است.

هند نیز پیش‌تر اعلام کرده بود که دستور اخراج شش دیپلمات ارشد کانادایی از جمله سرپرست کمیساریای عالی این کشور را صادر کرده است.

هند همچنین ادعا کرد که فرستاده خود را از کانادا فراخوانده است که در تضاد با بیانیه‌ای بود که از سوی دولت کانادا منتشر شد و از «اخراج» این فرد خبر می‌داد.

روابط بین دو کشور از سال گذشته که جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفت شواهدی در دست دارد که حاکی از ارتباط عوامل دولت هند با ترور این رهبر جدایی‌طلب سیک است، تیره شده است.

پلیس کانادا نیز اعلام کرد که اطلاعات قابل توجهی درباره فعالیت‌های مجرمانه گسترده‌ای به دست آورده که توسط ماموران دولت هند رهبری می‌شدند و به دنبال هدف قرار دادن اعضای جامعه سیک‌ها در کانادا بودند.

«هاردیپ سینگ نجار» از رهبران سیک‌ها در کانادا که ۴۵ سال داشت، ۱۸ ژوئن ۲۰۲۳ میلادی در خارج از معبد سیک‌ها درحومه ونکوور به ضرب گلوله کشته شد.

او که شهروند کانادا بود، برای ایجاد یک دولت مستقل برای سیک‌های هند تلاش می‌کرد.

 

تنش میان هند و کانادا بر سر فعالیت‌های استقلال‌طلبانه سیک‌ها

تلاش‌ها برای رسیدگی به این پرونده قتل، پیامدهای منفی بر روابط دو کشور داشته است. به گونه‌ای که در اول سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی یک مقام تجاری کانادا اعلام کرد که این کشور مذاکراتش با هند بر سر یک معاهده تجاری را متوقف کرده است؛ این اقدام غیرمنتظره حدود سه ماه پس از آن انجام شد که هر دو کشور از قصدشان برای امضای این پیمان خبر داده بودند.

پس از آن در ۱۰ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در دهلی نو، نگرانی‌ شدید خود درباره فعالیت‌های جدایی‌طلبان سیک در کانادا را به اطلاع جاستین تردو رساند.

با این وجود تنها یک هفته پس از این گفتگوها، جاستین ترودو در ۱۸ سپتامبر مقابل پارلمان اعلام کرد که کانادا «فعالانه در حال پیگیری اتهامات معتبر» درباره دخالت عوامل دولت هند در قتل «هاردیپ سینگ نجار» است.

یک روز پس از آن، دولت هند به این سخنان واکنش نشان داد و ادعای ترودو را «پوچ» خواند و رد کرد. سپس هر دو کشور در اقدامی متقابل یکی از دیپلمات‌های ارشد طرف مقابل را اخراج کردند.

هند سپس از ۲۲ سپتامبر ۲۰۲۳ میلادی صدور ویزاهای جدید برای کانادایی‌ها را به حالت تعلیق درآورد و از اتاوا خواست حضور دیپلماتیک خود را نیز در هند کاهش دهد؛ البته هند دو ماه بعد صدور ویزا را از سر گرفت.

در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی وزیر خارجه کانادا اعلام کرد که ۴۱ دیپلمات خود را در بحبوحه اختلافات بر سر قتل «نجار» از هند فراخوانده است.

در ۲۹ اکتبر ۲۰۲۳ میلادی نیز ده‌ها هزار سیک در یکی از عبادتگاههای سیک‌ها در بریتیش کلمبیا یعنی جایی که «نجار» کشته شد، در یک همه‌پرسی غیررسمی برای ایجاد دولت مستقل سیک شرکت کردند.

توطئۀ قتل در آمریکا

در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی آژانس ضد ترور هند، پرونده‌ای را علیه «گورپاتوانت سینگ پانون» جدایی‌طلب سیک و از دستیاران «نجار» تشکیل داد و اظهار داشت که او در پیام‌های ویدیویی به اشتراک گذاشته شده در رسانه‌های اجتماعی، به مسافران «ایر ایندیا» هشدار داده که جان آنها در خطر است.

سپس یک مقام ارشد دولت بایدن در ۲۲ نوامبر ۲۰۲۳ میلادی اعلام کرد که مقامات ایالات متحده توطئه کشتن «گورپاتوانت سینگ پانون» در ایالات متحده را خنثی کردند و به هند در این باره هشدار دادند.

کاخ سفید همچنین در ۳۰ آوریل ۲۰۲۴ میلادی گزارش واشنگتن پست را مبنی بر اینکه یک افسر سرویس اطلاعاتی هند بطور مستقیم در قتل «نجار» در کانادا و توطئه کشتن «پانون» در ایالات متحده نقش داشته، به عنوان یک موضوع جدی توصیف کرد.

در مقابل وزارت خارجه هند اعلام کرد که این گزارش حاوی «نسبت‌های غیرقانونی و غیرمستند» است.

در آخرین مرحله از کشاکش میان هند و کشورهای غربی بر سر مناقشه سیک‌ها، پلیس کانادا در ۳ مه ۲۰۲۴ میلادی سه نفر را در ارتباط با قتل «نجار» متهم کرد.

پلیس همچنین در ۲۷ اوت ۲۰۲۴ میلادی به «گورپاتوانت سینگ پانون» درباره تهدیدات فزاینده‌ علیه زندگی او هشدار داد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی کانادا و هند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.