یک منبع آگاه در اوکراین به گاردین گفته است که ده‌ها نیروی اعزامی کره شمالی پشت خطوط روس‌ها مستقر شده‌اند و در تیم‌هایی مشغول به کار هستند که از سیستم‌های پرتاب موشک‌های KN-23 پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش جماران، گاردین در گزارشی به نقل از منابعی آگاه از حضور کارشناسان و مستشاران نظامی کره شمالی در کنار نیروهای ارتش روسیه خبر داده است.

از سوی دیگر، رویترز نیز با اشاره به آخرین تحولات جنگ اوکراین به نقل از نیروهای مسلح این کشور اعلام کرد که نظامیانی اوکراینی فرودگاهی در قفقاز شمالی روسیه را هدف قرار داده‌اند.

در گزارش گاردین با استناد به گفته‌های منابعی در کی‌یف و سئول آمده است که تعدادی از مهندسان و کارشناسان نظامی کره شمالی با دادن مشاوره و آموزش‌هایی، به نیروهای ارتش روسیه در هدف قرار دادن اوکراین با موشک‌های بالستیک کمک می‌کنند.

بنا به گفته این منابع، تاکنون تعدادی از نیروهای کمکی کره شمالی که در مناطق اشغالی اوکراین فعالیت می‌کردند نیز کشته‌ شده‌اند.

یک منبع آگاه در اوکراین به گاردین گفته است که ده‌ها نیروی اعزامی کره شمالی پشت خطوط روس‌ها مستقر شده‌اند و در تیم‌هایی مشغول به کار هستند که از سیستم‌های پرتاب موشک‌های KN-23 پشتیبانی می‌کنند.

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، سال گذشته برای دیدار با ولادیمیر پوتین به روسیه سفر کرده بود؛ بنا به گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها، رهبران دو کشور در جریان این دیدار ضمن تاکید بر تحکیم روابط عمیق فی‌مابین، قرار‌دادهای تسلیحاتی محرمانه‌ای نیز به امضا رساندند.

به گزارش گاردین، محموله‌های مهمات پیونگ یانگ برای پیشروی نیروهای روسیه در جنگ فرسایشی جاری در شرق اوکراین در طول تابستان امسال بسیار حیاتی بود؛ اما به نظر می‌رسد که توافق اخیر میان کیم جونگ اون و ولادیمیر پوتین بسیار فراتر از تامین چنین مهماتی بوده است.

مقامات کره جنوبی و اوکراین پیش‌تر از کشته شدن شماری از مستشاران نظامی کره‌شمالی در جریان حمله موشکی اوکراین به اراضی تحت اشغال روسیه در نزدیکی استان دونتسک خبر داده بودند؛ گاردین در گزارش خود می‌افزاید که مشخص نیست این افراد مهندس نظامی یا نیروهای عمل کننده دیگری بوده‌اند.

پیش‌تر گزارش‌هایی از نقش مزدوران خارجی در کمک به ارتش روسیه برای جنگ با نیروهای اوکراینی منتشر شده بود اما در صورت تایید حضور نیروهای نظامی کره‌شمالی‌ در میادین نبرد، این نخستین بار است که یک دولت خارجی نیروهایی را با لباس نظامی متحدالشکل برای حمایت از جنگ مسکو عایه اوکراین اعزام می‌کند.

کیم یونگ هیون، وزیر دفاع کره جنوبی این هفته طی سخنانی در پارلمان کشورش از «احتمال زیاد» حضور افسران کره شمالی در کنار روس‌ها برای جنگ علیه اوکراین سخن گفت.

وی همچنین بدون ارائه جزئیات بیشتری در خصوص ادعای خود گفت که حتی تعدادی از این نیروها پیش‌تر در پی حملات اخیر ارتش اوکراین کشته شده‌اند.

ارتش اوکراین روز چهارشنبه اعلام کرد که مهمات کره شمالی را در حمله به انباری در منطقه بریانسک، واقع در ۶۰ مایلی مرز این کشور با روسیه منهدم کرده است.

به گزارش گاردین، پیوستن به جنگ اوکراین به کره شمالی فرصت می‌دهد تا ضمن آزمایش سلاح‌ها و مهمات و نیز کسب تجربه جنگی، جایگاه خود را در کنار یک متحد قدرتمند بین‌المللی تقویت کند.

کی‌یف: فرودگاهی در قفقاز شمالی روسیه را هدف قرار دادیم

ارتش اوکراین روز پنجشنبه اعلام کرد که انبار مهماتی را در یک فرودگاه واقع در منطقه قفقاز شمالی روسیه که در حدود ۴۵۰ کیلومتری خط مقدم نبردها در شرق اوکراین قرار دارد، هدف قرار داده است.

در بیانیه نیروهای مسلح اوکراین آمده است: ارتش همچنان در حال ارزیابی خسارات ناشی از انفجار و آتش سوزی روی داده پس از حمله به این تاسیسات است.

یک منبع آگاه در سرویس امنیت دولتی اوکراین به رویترز گفت که در زمان حمله، حدود ۵۷ بالگرد و هواپیمای رزمی و آموزشی از جمله جنگنده‌های سوخو-۳۴، سوخو-۳۵ و هلی‌کوپتر ترابری میل-۸ در فرودگاه خانسکیا مستقر بودند.

به گفته این منبع «روسیه از این فرودگاه در منطقه کراسنودار برای سوخت‌گیری و تدارک بمباران‌ها و حملات موشکی به نیروهای نظامی و شهرک‌های اوکراینی استفاده می‌کند.»

ارتش اوکراین همچنین مدعی است که اواخر روز چهارشنبه نیز به پایگاهی در منطقه کراسنودار واقع در جنوب روسیه که پهپادهای شاهد در آن نگهداری می‌شوند، حمله کرده است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.